2019. február 22., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Hírek » Telekom rovat

Utánajártunk: kirúgja a „túlfogyasztókat” a T-Online

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: IT.news

Láthatatlan korlát a korlátlan ADSL-hozzáférésben.

„Ezúton tájékoztatom, hogy a T-Online Magyarország Rt. az Ön xxx ügyfélszámú ADSL Otthon előfizetői szerződését az Internet Hozzáférési Szolgáltatásra vonatkozó Általános Szerződési Feltételei 11.2.1. pontja alapján 60 napos felmondási idővel a mai nappal gazdaságossági okokra hivatkozva felmondja” – hasonló tartalmú postai levelet ötven T-Online-ügyfél kapott a közelmúltban. Mint érdeklődésükre a szolgáltatónál elmondták: a „gazdaságossági ok” egyszerűen az, hogy túl sok adatot töltenek le a világhálóról, a „normális” adatmennyiség sokszorosát. És noha azt aligha lehet vitatni, hogy havi 180-200 gigabájtnyi internetes letöltés már valóban extrém sport, mégis hogyan lehet egy korlátlannak hirdetett internet-hozzáférés előfizetői szerződését túlzott adatforgalomra hivatkozva – és mellesleg mindenféle előzetes figyelmeztetés nélkül – felmondani?

A Netfelhasználók Érdekvédelmi Társasága (NETÉRT) nyílt levélben fordult Simó Györgyhöz és az illetékes hatóságokhoz az „etikai és jogi szempontból erősen kifogásolható” lépés miatt. Az egyesület szerint a szerződésbontások indoklása elfogadhatatlan, és súlyosan veszélyezteti az előfizetői jogbiztonságot, mivel az ÁSZF és az előfizetői szerződés sem tartalmaz kitételt azzal kapcsolatban, hogy mi tekinthető túlzott használatnak. „Súlyos körülménynek tekintjük továbbá, hogy a szerződés felmondását nem előzte meg semmiféle figyelmeztetés, és nézetünk szerint nem elvárható az előfizetőtől, hogy a szolgáltatás igénybevétele során figyelembe vegye a Szolgáltatónak saját működésére vonatkozó gazdaságossági szempontokat” – áll a levélben. Az egyesültet azt kéri a címzettektől – egyebek mellett az informatikai tárcától, a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjének Hivatalától –, hogy vizsgálják ki az esetet, és ne engedjék meg, hogy az ügyfelek szerződését ilyen indokokkal felbonthassa a T-Online, illetve bármely más szolgáltató.

A T-Online-nak is feltettük e kérdést, ám mindeddig nem kaptunk választ megkeresésünkre. Gyanítható, hogy a szolgáltató marketingcsapata most egy olyan álláspont kialakításán fáradozik, mely lehűtheti az eljáráson és az azt az Indexnek kommentáló Simó György T-Online-vezér szavain feldühödött netizeneket (lásd keretes írásunkat). A vezérigazgató szombaton úgy nyilatkozott testvérlapunknak, hogy kétszázezer előfizetőjükből ötven olyan embernek az előfizetését mondták fel, akik havonta akár 150-250 gigabájtnyi adatot is letöltöttek, és ezzel sokmilliós veszteséget okoztak a vállalatnak. Simó magyarázata szerint a szolgáltató a nagykereskedelemben forgalomkorlátos elszámolás alapján veszi a csomagokat, melyek átlagosan havi 3 gigabájtos forgalomra vannak optimalizálva, és az áruk is eszerint van megállapítva. Így akik szélsőségesen sokat töltenek, jelentős pluszköltséget okoznak a vállalatnak, amit a többi előfizetőre is terhelhetnének, de inkább ezt a megoldást választották – mondta.

Hirdetés

A hatóságoknak sem tetszik

Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság kommunikációs igazgatóhelyettese arról tájékoztatta lapunkat, hogy Juhász Károly, az NHH keretein belül működő Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője az ügyben vizsgálatot fog kezdeményezni. Előzetes értékelésében hozzánk hasonló következtetésre jutott: a T-Online lépését a jognak mindenben megfelelőnek, ugyanakkor etikátlannak tartotta. Márton kitért arra, hogy mivel a T-Online a legnagyobb hazai szolgáltató, a részükről különösen nem mindegy, hogyan járnak el az ilyen ügyekben. „Ez pontosan olyan, mintha egy korlátlan fogyasztással invitáló svédasztalos étteremben a negyedik adag étel elfogyasztása után azt közölné velünk a pincér, hogy túl sokat ettünk, és ez az étteremnek már nem éri meg, ezért távozzunk” – árulta el lapunknak magánvéleményét az NHH szóvivője. „És még ilyenkor is tisztességesebb lenne, ha előtte figyelmeztetnének minket, hogy ezt az adagot még fogyasszuk el nyugodtan, de újabbat ne vegyünk – ebben az esetben ez nem így történt.”

A kábeles hozzáféréseknél már hosszú ideje alkalmazzák az ún. forgalomkorlátot, azaz a szolgáltató maximálja az előfizetők által egy hónapban letölthető adatmennyiséget, ennek túllépése esetén pedig jelentősen lekorlátozza a sávszélességet. A forgalmi plafont többnyire az ún. tisztességes használat számszerűsítésével az egyes szolgáltatók maguk szabják meg. A UPC chello esetében például a letölthető maximális adatmennyiség havi 30 vagy 60 GB, a T-Online Kábelnetnél pedig 40 GB. A korlát alkalmazására – állítják az ISP-k – a hálózat védelme érdekében van szükség, így ugyanis elkerülhető a túlterhelés.

Az ADSL-kapcsolatokat azonban korlátlanként hirdetik. Tulajdonképpen nem kivételek ez alól az utóbbi hónapokban megszaporodott forgalomarányos csomagok sem, ugyanis a forgalmi korláttal ellentétben itt nincs maximálva a havi letöltés. Ezek esetében egy meghatározott – többnyire néhány gigabájtnyi – adatmennyiség után a havi díjon felül forgalmi díjat kell fizetni, gigabájtonként néhány száz forintot, ám elméletileg a határ a csillagos ég.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség részéről Siklósi Máté helyettes szóvivő foglalta össze a hivatal álláspontját: jogászaik véleménye alapján mind az ÁSZF, mind maga az eljárás oldaláról van alapja a törvényességi felülvizsgálatnak. Valószínűnek tartotta azonban, hogy ezt nem ők, hanem a Gazdasági Versenyhivatal fogja lefolytatni – bár Siklósi hozzátette, hogy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél különösen alaposan fogják megvizsgálni a kérdést, és, ha szükséges, magasabb szintre helyezik. Ezt az is indokolja, hogy az előfizetők részéről az új szerződés megkötésének anyagi vonatkozása is van, amely már mindenképpen fogyasztóvédelmi kérdés.

Az augusztus 20-ig nyári szabadságon lévő GVH-nál nem tudtak válaszolni arra a kérdésünkre, hogy érkezett-e már az ügyben beadvány, de ha érkezik is, annak elbírálásáról csak a bejelentő kaphat tájékoztatást.

Csak idő kérdése volt, hogy a rivális szolgáltatók kihasználják az esetben rejlő marketinglehetőségeket. Elsőként az Externet jelezte, hogy tárt karokkal és valóban korlátlan ADSL-lel várja a kirúgott T-Online-előfizetőket, és szándékának komolyságát egyhavi ingyenes hozzáférés felajánlásával nyomatékosította. Alighanem a többiekre sem kell sokáig várni.

Barna József, Szentesi Kálmán

Azóta történt

Gyártók, szolgáltatók

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.