Magyarországon is népszerű a tablet

Miközben a nemzetközi trendekhez hasonlóan Magyarországon is csökken a PC-k forgalma, az átlagos internetezési és tartalomfogyasztási szokásokat remekül kiszolgáló tabletek egyre nagyobb számban fogynak. Az IDC adatai szerint a tavalyi utolsó negyedévben ugyanannyi tablet, mint PC talált gazdára, bár utóbbiból még mindig jóval több fogyott az egész évet tekintve – 145 ezer, tabletből pedig 65 ezer.

A KutatóCentrum mától elérhető, 2012 harmadik negyedévében készült Tablet Reportja alapján a magyar internetezők 5 százaléka rendelkezik tablettel (170 000 db), 3 százalékuk pedig valamilyen e-könyv olvasóval (100 000 db). Használóik jellemzően a 25-44 éves korosztályból kerülnek ki, közép- vagy felsőfokú végzettségűek, és mintegy kétharmaduk férfi.

A kutatás a 18-54 éves, legalább hetente internetező magyar lakosság asztali számítógép, laptop/notebook/netbook, tablet, valamint e-könyv olvasó használati szokásait vizsgálja évről évre, a legutóbbi eredmények 1470 fős minta alapján születtek.

Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője szerint a vásárlási tervek alapján 2013 második negyedévére az akkor mért darabszámok duplázódhatnak.

Otthoni szabadidős tevékenység

A használati szokások alapján a tabletet vásárlók elsősorban még mindig otthoni tartalomfogyasztásra használják a készüléket. Az eNET felmérése szerint a magyar felhasználók több mint fele használja a tabletjét az ágyban pihenve vagy tévézés közben. A családi és baráti összejöveteleken is egyre nagyobb szerepet kapnak a tabletek, amik fokozatosan átveszik a régi fotóalbumok helyét. Munkahelyen mindössze 4%, utazás alatt pedig 5% veszi elő rendszeresen táblagépét.

Forrás: eNET - Jelentés az internetgazdaságról

A használat intenzitása a kora reggeli órákban kiugró, sokan ilyenkor futják át munkába indulás előtt a reggeli híreket, nézik meg az előző nap este óta beérkezett leveleket, vagy jelentkeznek be néhány percre valamelyik közösségi oldalra. A nappali órákban a munkára egyelőre sokkal alkalmasabb asztali számítógépet vagy notebookot használják, este azonban újra a tablet az úr – a legintenzívebb időszakban a felhasználók 62%-a használja készülékét.

Tartalomgenerálás helyett tartalomfogyasztás

A TabletReport statisztikája alapján az emberek azért vásárolnak tabletet, hogy kényelmesebbé tegyék az olyan napi, korábban számítógéphez kötött tevékenységeket, mint az e-mailezés, hírolvasás, információkeresés, filmnézés, közösségi média, kommunikáció.

Prémiumra vágynak, olcsót vesznek

A felmérések szerint legtöbben az Apple vagy a Samsung valamelyik tabletjét szeretnék magukénak tudni, ugyanakkor Magyarországon inkább az alacsonyabb árkategóriás termékek fogynak. Szabari László, a Depo.hu vezetőjének elmondása szerint a karácsonyi időszakban minden tizedik látogató táblagépet keresett a népszerű összehasonlító oldalon, és egyértelműen az olcsóbb modellek voltak a népszerűbbek – olyannyira, hogy „a lista élén egyébként hónapokon át egy már 20 ezer forintért megvásárolható modell szerepelt”.

Még az iPad vezet, de részesedése egyre csökken

A kategóriát robbanásszerű növekedési pályára állító és azt piacra kerülése után évekig toronymagasan uraló iPad egyre kisebb szeletet birtokol a tortából annak ellenére, hogy 2012 utolsó negyedévében közel másfélszer annyi kelt el belőle, mint az előző év hasonló időszakában. Az IDC adatai szerint hiába volt a 22,9 milliós eladás, az iPad család piaci részesedése 6,8 százalékot csökkent az előző negyedévhez képest, de a csökkenés jóval kisebb volt, mint 2012 első féléve során. Több elemző is felhívta a figyelmet arra, hogy a rendkívül sikeres iPad Mini kannibalizálja a nagyobb iPad piacát, de Tim Cook szerint az Apple „sosem fél” ettől, mert – ahogy például az iPhone tette azt az iPoddal – inkább házol belül falja fel egy sikeresebb termék a másikat, mint valami a konkurenciától.

Forrás: IDC

A Samsung ezzel szemben 2011 utolsó negyedévéhez képest egészen elképesztő, 263%-os növekedést produkált, és a 7,9 millió eladott tablettel megszerezte a második helyet.

A piac harmadik nagy szereplője, az Amazon bár növelte eladásait, az Apple-hez hasonlóan szintén veszített piaci részesedéséből.

A Microsoft táblái az IDC által vizsgált negyedévben jelentéktelen hatással voltak a piacra, nagyjából egymilliót sikerült értékesíteniük belőle, és úgy néz ki, hogy a Windows RT nehezen talál magára.

Azóta történt

Előzmények