Lendületbe jön a 3G

Hirdetés

Nyugat-Európában az idei év végére 5,3 millióra növekedhet a harmadik generációs (3G) mobiltávközlési szolgáltatások igénybevevőinek száma a tavaly év végi hatszázezerről – állítja a brit Analysys tanácsadó cég. Az előrejelzés alapját a nagy operátorok bejelentései adják: a Vodafone Németországban és Portugáliában, a T-Mobile Németországban tervezi elindítani az új technológiára épülő szolgáltatásait. Ez lényeges változás az elmúlt évhez képest, amikor egyedül a szerény előfizetői bázissal rendelkező Hutchison kínált 3G-s termékeket Ausztriában, Dániában, Olaszországban, Svédországban és Nagy-Britanniában. A nagy cégek az idei év végén, 2005 elején lépnek be az új piacra, ami meghozza az előfizetői létszám gyors bővülését: elemzők szerint 2009 végére a 357 ezer nyugat-európai mobilosból 257 millió lesz 3G-s ügyfél is egyben. Közülük 239 millió aktív felhasználó lesz – idézi a szakembereket a Financial Times.

"A nemrégiben napvilágot látott bejelentések, továbbá a 3G-vel folytatott tesztek sikere valószínűvé teszi, hogy a nagy készülékgyártók, közülük is leginkább a Nokia, kellő mennyiségű, megfelelően működő 3G-s telefont dob piacra 2004 második felében" – vélekedik Ariel Dajes, a Western European Mobile Forecast and Analisys 2004–2009 című tanulmány egyik szerzője. A technológia viszonylag gyenge eddigi elterjedése állítása szerint három tényezőre vezethető vissza. "Az operátorok azt tapasztalták, hogy nehezen jutnak 3G-s mobiltelefonokhoz; az újfajta technológián alapuló hálózatok csak a legsűrűbben lakott területeken voltak elérhetők; végül a nagy szolgáltatók arra koncentráltak, hogy mindenekelőtt GPRS-adatátviteli technológiájuk (amely valamivel lassúbb a 3G-s rendszereknél) értékesítése hozza vissza a telepítésére fordított beruházási összegeket. Eközben a készülékgyártók az operátorokra mutogattak, mondván: a telefonokkal kapcsolatos problémák forrásai a hálózatok nem megfelelő minőségében keresendők."

Dajesék jelentése szerint a mobilvállalatok által kiszámlázott nem beszédátviteli szolgáltatásokból származó bevételek aránya a teljes forgalmon belül 17 százalékra növekszik 2004-ben a 2003-as 14 százalék után, 2009-re pedig meghaladhatja a 30 százalékot (feltéve, hogy a 3G használata a várakozásoknak megfelelően terjed el). Sajátos körülmény mindeközben, hogy az előre fizetéses ügyfelek aránya nem csökken, azaz az új technológia segítségével sem lehet őket átcsábítani a havidíjas felhasználók közé. Az elemzés szerint arányuk Nyugat-Európában a 2003 végén mért 62 százalékról 61,6-ra morzsolódik le 2004 végére, és ennél éppen hogy csak kisebb, 61,2 százalék lesz 2009-ben.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények