Rádiófrekvenciás jeladókra cserélhetik az üzletek az árucikkek azonosításához és árazásához használt vonalkódokat az amerikai IBM és a holland Philips Electronics NV együttműködésében készülő újfajta címke használatával. Az ehhez szükséges azonosító chipeket (RFID) a Philips félvezetőrészlege készíti majd, a jelek dekódolását végző számítógépes programokat pedig az IBM fejleszti ki. A rádiójeles címke 2008-ra 3,1 milliárd dolláros piacot jelenthet – állítja az Applied Business Intelligence piackutató cég, más elemzők szerint pedig négy éven belül csak a kiskereskedői megrendelések 1,3 milliárd dollárt tesznek majd ki.
A ruháktól a tejesdobozig bármire felerősíthető kisméretű csipek nem csupán tárolhatják a termékek adatait, hanem rádiójelek formájában közölni is képesek lesznek azokat. A ma elterjedt vonalkódoknál jóval fejlettebb címkék használatával főként az áruk raktározása és nyomon követése válik egyszerűbbé. A rádiójeladó címkék révén 25 százalékkal csökkenthető lesz a raktáron tartott cikkek mennyisége, és ugyanennyivel eshet vissza a lopások száma – írta a Reuters. Segítségükkel nemcsak a gyártók és a kereskedők kapnak percre kész információt a készleteikről, hanem a technológia elterjedése a fogyasztók számára is hasznos lehet – például amikor a mosógépbe kerülő színes textíliák közé keveredett fehér ruhát a gép adóvevője érzékeli és figyelmezteti erre a használóját. A Philips az év folyamán már ilyen címkékkel fogja ellátni termékeinek csomagolását és a távol-keleti üzemeiből kikerülő félvezetőit.