![](http://cdn.rios.hu/dl/cnt/2008-01/27418/tooeasy.jpg)
(Infobulvár) Ma már Magyarországon sem megy ritkaságszámba, hogy egy munkaadó az interneten is utánanéz a pályázóknak, hiszen a sokféle közösségi oldal és egyebek (például egy bulin készült kínos fotó valamelyik ingyenes fotómegosztó szájton) rengeteg háttér-információt nyújthatnak a jelentkezőkről. Vagyis az adatok egy helyre (értsd: internet) gyűjtése legálisan, hétköznapi módon is könnyebben ellenőrizhetővé teszi az egyes embereket.
Ez azonban sokakat zavarhat, hiszen „helytelenül” viselkedtek a neten, netán kompromittáló adatokra lehet velük kapcsolatban rábukkanni, így nem meglepő, hogy ma már – legalábbis a nyugati világban – létrejöttek azok a vállalkozások, amelyek az igénylők „internetes múltjának kifehérítésével”, illetve a pozitív arculat megteremtésével foglalkoznak – számol be e tendenciáról az egyébként mérsékelten mérvadónak tartott Telegraph internetes oldala.
Több olyan cég is működik már Nagy-Britanniában, mint például a ReputationDefender, amely havi körülbelül 7000 forintnak megfelelő összegért elvállalja, hogy tiszta hátteret biztosít a szolgáltatásra igényt tartónak. Az előfizetőnek havi jelentést adnak a feltehetően zavaró anyagokról, szövegekről, s javasolnak neki olyan technikákat, amellyel elkerülheti a jövőben a hasonló problémákat. Van olyan cég is – például a Naymz –, amelyik azt ígéri, hogy megoldják: ha az illető nevét beütik egy keresőbe, akkor a számára kedvező találatok jelenjenek meg a lista elején. Ehhez kapcsolódva már működnek olyan fotós szolgáltatások is, amelyek – a jelentések szerint óriási forgalmat lebonyolítva – retusált, szépített fényképeket gyártanak a megrendelők számára, hogy a különböző honlapokon ezek a képek legyenek jelen.
A Telegraph cikke ezek után még tanácsokat is ad a pozitív internetes hírnév kialakításához (írjál blogot, kommentelj sokat, vegyél igénybe egy, a ReputationDefenderhez hasonló szolgáltatást, hogy le tudd takarítani a számodra káros tartalmakat stb.).