![OK](http://cdn.rios.hu/dl/cnt/2007-12/26762/ok.jpg)
Sikeres volt az idén első alkalommal megrendezett Online Kutatás 2007 konferencia. A szervezők körülbelül 100-120 résztvevőre számítottak, de több mint 150-en voltak kíváncsiak az előadásokra. A nagy érdeklődést az online piackutatások növekvő népszerűsége magyarázza. Az előadók többek között arra is felhívták a figyelmet, hogy az internetes piackutatásokat kizárólag szigorú szakmai sztenderdeknek megfelelően lehet lefolytatni, és nem szabad összekeverni az egyébként népszerű online szavazásokkal.
Magyarországon most fedezik fel a cégek az online kutatásokat. Hazánkban is tapasztalható az a világtrend, hogy elsőként az interneten megjelenő honlapok és kiadók kezdték használni az online módszertant, míg második körben telekommunikációs cégek, bankok, biztosítók, valamint az interneten is jelenlévő szolgáltatóvállalatok. 2007-ben már az FMCG és az autós (gépjárműgyártók, forgalmazók) vállalatok is elkezdtek érdeklődni az online piackutatási megoldások iránt. Mindeközben az internet-penetráció folyamatos növekedése segíti a hazai online kutatási piac növekedését, hiszen egyre több olyan célcsoport érhető el a neten, amelyeknél a penetráció 60-70% felett van. Ezen a szinten pedig már 100%-os biztonsággal, néha jobb mintavételi mutatókkal lehet bizonyos kutatásokat az interneten keresztül elvégezni. Ilyenek a reklámtesztek, az in-hall és az in-home vizsgálatok, illetve minden olyan célcsoport kutatás, ahol AB státusztú, 49 évnél fiatalabb személyeket kell megkérdezni.
Online gyorsabb
![Pillok Péter](http://cdn.rios.hu/dl/cnt/2007-12/26762/pillokpeter_ok2.jpg)
Pillok Péter
Az ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) 2006. évi jelentése szerint a megelőző évhez képest világszerte 2%-kal nőtt az online kutatásokra fordított összeg. A vállalatok a kutatási költségvetés 16%-át költik internetes felmérésekre. Ezzel a növekedéssel párhuzamosan átlagosan 2%-kal csökkent a telefonos és a személyes adatfelvételre fordított kiadás. A módszer elterjedését olyan előnyök magyarázzák, mint az adatfelvétel gyorsasága és költséghatékonysága.
Többek között az online kutatás ezen jellemzőit emelte ki előadásában Pillok Péter, az Ifjúságkutató Intézet munkatársa is, aki a személyes, telefonos és internetes módszereket egy szemléletes példán, a Blikk „Vége a képmutatásnak” reklámkampányának értékelésén keresztül hasonlította össze. Az előadás egyik érdekes következtetése, hogy az online adatfelvétel során a válaszadók jellemzően hosszabb, részletesebb válaszokat adnak a nyitott kérdésekre. Mindemellett a projektre fordított idő a telefonos adatfelvételhez képest majdnem felére, míg a személyeshez képest ötödére csökkent.
Megbízható panelek
![Kurucz Imre](http://cdn.rios.hu/dl/cnt/2007-12/26762/kuruczimre_kicsi.jpg)
Kurucz Imre
Kurucz Imre, az NRC kutatási igazgatója hangsúlyozta, hogy a megbízható online kutatás alapja egy megfelelő online piackutatási panel megléte, melynek a tagjait online és offline módon egyaránt toborozzák. „Ezzel szemben a honlapokon keresztüli mintavétel során a minta összetétele erősen függ az adott weboldal látogatóitól, a DM panelek esetében pedig a futó reklámkampányok nagymértékben befolyásolhatják a kutatás kérdéseire adott válaszokat” – magyarázta a szakember, aki szerint a mostanában egyre népszerűbbé váló internetes szavazásokat nem szabad egy lapon emlegetni a valódi piackutatásokkal. Barcza Enikő, a KutatóCentrum kutatási vezetője az online panel karbantartásának fontosságára hívta fel a figyelmet, a tagokról rendelkezésre álló adatok folyamatos frissítése és a részletes toborzási kérdőív ugyanis sokkal jobb célcsoport meghatározást, valamint költséghatékonyabb kutatást tesz lehetővé.
Nincs befolyásoltság
![Síklaki István](http://cdn.rios.hu/dl/cnt/2007-12/26762/siklakiistvan_ok.jpg)
Dr. Síklaki István
A Meroving Internet-kutató Kft. évek óta foglalkozik online fókuszcsoportos kutatások lebonyolításával. Dr. Síklaki István, a cég vezetője a módszer gyakorlati előnyeinek – költséghatékonyság, gyors lebonyolítás, interaktivitás megléte, térbeli korlátok kiküszöbölése – ismertetése mellett néhány érdekes tapasztalatát is megosztotta a résztvevőkkel. „A nem-verbális kommunikáció közvetítésével hagyományos fókuszcsoportok esetén automatikusan kialakulnak a szerepek, a csoportnorma, amely erősen befolyásolja a kérdésekre adott válaszokat. Online módszer alkalmazása esetén azonban ez kiküszöbölhető” – emelte ki a szakember.
A Meroving által kidolgozott módszer egyébként alapvetően a hagyományos offline fókuszcsoport online, internetes megvalósításának készült, de az alkalmazás mai formájában jó néhány olyan tulajdonsággal, sajátossággal bír, amely miatt gyorsabban, hatékonyabban, gyakran validabban lehet használni, mint a hagyományos fókuszcsoportot. A csoport lebonyolítása megfelel a klasszikus módszernek, tehát a 6-8 kutatási alannyal a moderátor egy előre kitalált vezérfonal mentén valós időben beszélget, azonban a csoporttagoknak és a moderátornak nem kell térben is azonos helyen lenniük, mert a diskurzus az Interneten keresztül egy virtuális szobában, egy ún. chatroomban zajlik.
Díjazták az év legjobbjait
Több díjat is kiosztottak a kutatócégek között: a konferencia zsűrije azokat a fejlesztéseket, kutatásokat és megoldásokat díjazta, amelyek az elmúlt évben a leginkább támogatták az online piackutatás fejlődését.
A meghirdetett négy kategóriára – Az Év Kutatása, Az Év Szoftveres Megoldása, Az Év Kutatási Megoldása, Az Év Online Piackutató Vállalata – hét cégtől összesen tíz pályázat érkezett. A megrendelői és kutatói oldalról kikerült szakmai zsűri – Dr. Lengyel Emőke, Máth András (Ringier), Molnár László (Unilever), Németh-Kis Balázs (BAT), Novák Péter (kirowski), Vági Krisztina (T-com) – végül két kategóriában hirdetett győztest, emellett pedig egy különdíjat is kiosztott. Az Év Szoftveres Megoldása címet a freQuest kérdőívszerkesztő, projekt- és adatmenedzsment szoftver nyerte el, mely különleges megoldásaival – például kérdések sorba rendezése „fogd és vidd” módszerrel, skálás kérdések helyett a különbségeket jobban megjelenítő csúszka alkalmazása – megkönnyíti az adatfelvétel folyamatát. Az Év Kutatási Megoldása díjat a Meroving érdemelte ki IQON online fókuszcsoportos módszerével, melynek köszönhetően online felvétellel már nem csak kvantitatív, de kvalitatív kérdések vizsgálatára is lehetőség nyílik.
A zsűri különdíját az NRC nyerte el VMRkids kutatásával, amely a gyermekek internetezési szokásait vizsgálta. A felmérés fontosságára jellemző, hogy a 14 év alatti korosztályról ez az első hasonló vizsgálat. A zsűri elnöke, Dr. Lengyel Emőke emellett kiemelte, hogy a gyermekek kutatása kihívásokkal teli feladat, hiszen egy nehezen elérhető célcsoportról van szó, ráadásul a gyerekek csak szülői felügyelet mellett válaszolhatnak a kérdésekre.
Nem osztottak díjat két kategóriában. Az Év Kutatására beérkező pályázatok ugyan nagyon színvonalasak voltak, de nem mutattak fel áttörő eredményeket, míg az év online kutatócégét a kifejezetten e területre specializálódott kevés szereplő miatt nem választották meg.
A rendezvény sikere, valamint az online kutatásra jellemző folyamatos innováció bemutatására mutatkozó igény megerősítette a szervezők azon terveit, miszerint a jövőben minden évben megrendezzék az Online Kutatás konferenciát.