Gyorsan terjed a képes spam

Hirdetés

A képeket tartalmazó levélszemét egyre több bosszúságot okoz elektronikus levelezésünkben, nem utolsósorban azért, mert kijátszhatja a hagyományos spamszűrőket, és ezzel túlterhelheti a kiszolgálókat és a postafiókokat – figyelmeztet az IT-biztonsági szoftvereket fejlesztő F-Secure. Ma már a spam a világ teljes levélforgalmának több mint 90 százalékát adja, és a képekre épülő kéretlen reklámok elszaporodása újabb kihívásokat jelent. Az image spam mindössze fél év alatt vált általánossá és ma az összes levélszemét 35 százalékát teszi ki. Ráadásul mivel minden egyes kép több kilobájt méretű, az ilyen jellegű spamek foglalják le az internetes sávszélesség 70 százalékát.


Az e-mailek több mint 90 százaléka spam

Ironikus – figyelmeztet a cég –, hogy a problémát valójában a számítógép-tulajdonosok jelentik, akik a legtöbb esetben nem is tudják, hogy a gépeiket olyan támadások indítására használják, amelyek a saját postafiókjukat célozzák meg. Ezek során a PC-ket megfertőzik, majd egy nagyobb számítógépflotta részeként aktiválják, hogy végrehajtsák a levélszemét küldőjének parancsait. A spam döntő többségét ilyen botnetekbe szervezett zombigépek küldik szét. Beszédes adat, hogy egy tipikus Warezov-alapú botnet 160 millió kéretlen üzenet elküldésére képes két óra leforgása alatt.

Az első képes spamekben úgy próbálták megkerülni a szövegelemzést használó szűrőket, hogy a levél szövegét egy GIF formátumú képen, grafikaként ágyazták az üzenetbe. Ma azonban már az image spamben különböző színű betűket használnak pixelszinten véletlenszerűsített mintákkal keverve. Szintén újdonság, hogy a képek mellé weboldalakról véletlenszerűen kimásolt, értelmetlen szövegeket is elhelyeznek a levélküldő programok.

Ez a jelenség új spamszűrők kifejlesztését tette szükségessé. De az F-Secure kutatási igazgatója, Mikko Hyppönen szerint a technológia önmagában nem lesz képes megnyerni ezt a csatát, ha az felhasználók nem segítenek. „Soha nem szabadulunk meg a levélszeméttől, amíg az emberek vásárolnak a hirdetett termékekből. A spam nyilvánvalóan működő modell, különben nem volna ennyire elterjedt” – figyelmeztetett.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények