A Google TV forradalmasíthatja az internethasználatot

A Google rendes évi fejlesztői konferenciáján, a San Franciscóban tartott Google I/O-n a tegnapi napot az Androidnak szánták, ám az ezzel kapcsolatos bejelentéseknél vélhetőleg fontosabb a már korábban beharangozott terv, a „Google TV” elindítása.

Ahogy erről korábban is beszámoltunk már, ez a projekt természetesen nem azt jelenti, hogy saját tévécsatornát indítana a Google, hanem azt, hogy az internetes technológiákat, megoldásokat, szolgáltatásokat a televízió képernyőjén is elérhetővé kívánják tenni, s ehhez fejleszt az amerikai cég az ebben az üzletben érdekelt nagyvállalatokkal platformot, szoftveres hátteret.

Az sem meglepő, hogy az új – bár már régóta, sokak által (pl. Apple, Microsoft) felvetett – koncepció középpontjában a keresés, a kereshetőség áll. A hivatalos blog tájékoztatása szerint a Chrome-ra épülő fejlesztés lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy kedvelt weboldalaikat a tévé képernyőjén is megtekinthessék, s úgy alakítják ki, hogy a tévés és a webes tartalmak között egyszerűen és kényelmesen lehessen mozogni. Összességében: az elképzelés lényege, hogy a mind gazdagabb és mind jobb minőségű netes videotartalmak (meg persze minden egyéb tartalom is) ne a bizonyos szempontból korlátozott lehetőségű monitorokon jelenjenek meg, hanem egy kiváló képminőséget kínáló modern televízión, ehhez járuljon hozzá egy olyan egyszerű, barátságosan használható kezelőfelület, mely a legtöbb átlagos igényt kiszolgálja – internet a tévén.

Mivel a Google TV nyílt platform, hangsúlyozza a közlemény, ezek az alapfunkciók csak a töredékét jelentik annak, hogy mire lesz majd később képes. A bejelentéssel egy időben fel is hívták az érdeklődő fejlesztőket arra, hogy írjanak alkalmazásokat e technológia felhasználásával – elsőként talán az lehet a legfontosabb, írják, hogy a weboldalak újabb kihívás elé néznek, optimalizálni kell őket a Google TV platformjára: a szoftverfejlesztői csomag (SDK) és az alkalmazásprogramozási felületek (API) hamarosan (a várakozások szerint 2011 elején) elérhetőek lesznek, s az Android piacterén meg lehet majd az ötleteket és szoftvereket osztani.

A Google nyilvánvalóan nem vághatott volna bele egy ekkora vállalkozásba, ha nem szerez erős iparági támogatást több érdekelt cégtől: a tartalomszolgáltatói oldalról szövetséget kötöttek a jinni.com-mal és a Rovival, a Sony és a Logitech is mögöttük áll, az első a tévéken fogja támogatni a projektet, a második egy távirányítós billentyűzetet fog kínálni (és ott áll még a háttérben az Intel is mint processzorgyártó). A bejelentés szerint a Google TV-re alkalmas eszközöket az Egyesült Államokban az ősztől árusítják a nagy áruházlánc, a Best Buy üzleteiben.

A tendencia roppant izgalmas, és nemcsak azért, mert annyira új és kipróbálatlan, hogy a józan szakértők szerint mind a bukás, mind a paradigmaváltás lehetősége benne rejlik. Ami különösen pikánssá teszi a történetet, az az, hogy mind az Apple, mind a Microsoft (hogy csak a nagyokat említsük) már évtizede foglalkozik ilyen koncepciókkal, mind Steve Jobsnak, mind Bill Gatesnek határozott elképzelései voltak a nappaliban található médiacenterről, a digitális szolgáltatások barátságos módon működtethető egyesítéséről, ám az internetet is felhasználva nem ők vágtak bele, hanem a Google.

Azóta történt

Előzmények