A Google a barátotok, nem az ellenségetek!

Eric Schmidt
Eric Schmidt

A Google évek óta hadakozik a hagyományos médiacégekkel, Nyugat-Európában már szinte minden országban lezajlott egy olyan per, amelyben a helyi érdekvédelmi szövetségek a Google hírgyűjtőjének működése ellen tettek panaszt; jelenleg éppen az AP hírügynökség indított harcot a hírek tolvajai ellen, s bár nem jelentették ki nyíltan, de az egyik fő ellenfél a Google.

Épp ezért volt fontos, hogy Eric Schmidt, a vállalat elnök-vezérigazgatója beszédet mondott az Amerikai Újságkiadók Szövetségének (Newspaper Association of America – NAA) éves találkozóján San Diegóban. Schmidt beszédének lényege: a hagyományos lapoknak muszáj új utakat keresniük, ha életben akarnak maradni. Felvetett néhány ötletet is, pontosabban tendenciákra és technológiákra hívta fel a figyelmet: a média számára követendő példának tartja a Wikipedia modelljét, ahol a felhasználók együtt szerkesztik a tartalmat, sürgette, hogy koncentráljanak a mobiltechnológiára, illetve az új platformokra, melyeken keresztül jelentősen növelhető az olvasottság. A Google vezetője némileg kritikusan jelentette ki, hogy az internetes híroldalak kissé lemaradtak technológiai téren, illetve nem alkalmazkodtak a netezők igényeihez: például olvashatatlanul hosszú szövegeket közölnek a weboldalakon. Elmondta azt is, hogy a Google természetesen technológiai oldalról közelíti meg a problémákat, s igen komoly fejlesztéseket hajtanak végre, hogy például egy mobil eszközön is ugyanolyan élmény legyen a hírek, cikkek olvasása, mint egy hagyományos, nyomtatott újság esetében.

A beszéd után elhangzó kérdésekre válaszolva Eric Schmidt kifejtette, hogy aggódik ugyan a minőségi újságírás hanyatlása miatt, de utalt arra is, hogy üzletről van szó, ahol az olvasók igényeit kell kiszolgálni: ha a kiadók „tojnak" a felhasználókra, akkor ne is reménykedjenek semmiben. Az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a Google és a médiaipar hatékonyan, egymást kiegészítve működhet együtt, s ezért nem is igazán érti az AP vádjait, különösen azért nem, mert cége milliókat fizet licencdíjként a hírügynökségnek. Más esetekben is értetlenül szemléli a Google Newst érő támadásokat (amikor amiatt elégedetlenkednek a lapok, hogy mekkora szövegrészletet közölnek az ajánlókban), mivel véleménye szerint a Google-nak ez a szolgáltatása a lehető legjobb reklám a kiadók számára – persze csak akkor, ha ügyesen átfordítják ezt reklámbevételekké, ahogy a Google is teszi.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

  • Elindította magyar híroldalát a Google

    A hazai kiadás egyelőre béta-állapotban van. Körülbelül 200 hírforrás anyagaiból algoritmus szűri ki a fontosnak tartott sztorikat.

  • Magazinokkal bővült a Google digitális könyvtára

    A kaliforniai cég és a kiadók megtalálták azt az üzleti modellt, mely lehetővé teszi a régi képes újságok digitalizálását és közzétételét.

  • Sokat keres a Google

    Az elmúlt negyedévben is erős volt a profitnövekedés. Kérdés, hogy a mostani gazdasági helyzet hogyan hat a hirdetési piacra.

  • Bloggerek, ne lopjatok!

    Az egyik legnagyobb hírügynökség szerint 33 szót idézni már szerzőijog-sértés lehet. De beszéljük meg, mondják.