Felszólítást kaptunk a távközlési jogharmonizáció csúszása miatt

Az Európai Bizottság (EB) még a nyár közepén kezdeményezett eljárást azon 20 tagország ellen, amely határidőre nem implementálta a május végén életbe lépett uniós távközlési jogszabályokat. Ezek kiterjesztik a fogyasztók jogait a vezetékes telefonálás, a mobiltelefonos szolgáltatások és az internet-hozzáférés tekintetében: a fogyasztók jogot szereznek például arra, hogy telefonszámuk megváltoztatása nélkül, egy nap alatt válthassanak szolgáltatót, illetve arra is, hogy egyértelmű tájékoztatást kapjanak az internetszolgáltatók által alkalmazott adatforgalom-kezelési gyakorlatról. A jogszabályok ezen túl az interneten megadott személyes adatok fokozottabb védelméről is rendelkeznek.

A jogharmonizáció késése miatt indított eljárás most a második szakaszába lépett. Ebben a fázisban az EB az átültetéssel még mindig elmaradásban lévő 16 tagállamnak ún. indokolással ellátott vélemény formájában küldött felszólítást, köztük van Magyarország is. Brüsszel közleménye hangsúlyozza: az uniós jogszabályok részleges végrehajtása miatt ebben a 16 tagországban csorbulnak a fogyasztók jogai.

Az európai jogsértési eljárás rendje szerint az érintett országoknak két hónapon belül kell válaszolnia a felszólításra, tájékoztatva Brüsszelt arról, hogy mikor kívánja biztosítani a távközlési jogszabályok alkalmazását. Amennyiben ezt elmulasztja, az EB az ügyet az Európai Bíróság elé terjesztheti, és a tagállamnak akár pénzbüntetéssel is számolnia kell.

Szeptember végén az EB ugyancsak indoklással ellátott véleményt tartalmazó levélben szólította fel a magyar kormányt a távközlési különadó eltörlésére.

Azóta történt

Előzmények