Informatikai problémákat is okoz az elszámolás a bankoknál

A penzcentrum.hu ma írta meg, hogy az elszámolási időszak kezdete óta sok olvasói megkeresést kaptak amiatt, hogy a bankok ügyfélszolgálatai, illetve az online rendszerek nem megfelelően működnek. Az oldal munkatársai utánajártak, hogy mi áll a háttérben, és mi az oka a netbankok zavarainak.

A riport szerint az ügyfelek a következők miatt panaszkodnak elsősorban: használhatatlan, elérhetetlen call center, nem válaszolnak a levelekre, a netbank sokszor elérhetetlen/nem lehet utalni/véletlenszerűen könyvelik le a tételeket, a hitelkártyás tranzakció nem jelenik meg időben (webshopos igazolás miatt okozott gondot).

A vizsgálódás során arra jutottak, hogy a devizahitelekkel akad a legtöbb probléma, mivel a hirtelen megszaporodott munka miatt az ügyintézők egyszerűen nem tudják tartani a tempót.

De úgy tűnik, hogy nem csak a devizahiteles ügyintézéssel kapcsolatban vannak problémák, és a penzcentrum.hu úgy tudja, mindez azért van, mert a bankok informatikai szakemberei is részt vesznek az elszámolás banki folyamataiban, így kevesebb idejük marad a szokásos rendszerek kezelésére, karbantartására. Emiatt a nem az elszámoláshoz köthető banki informatikai rendszerek is akadozhatnak.

Mit mond a Bankszövetség?

A szövetség magyarázata:

A példátlan mértékű pénzintézeti elszámolási folyamat során a hazai bankok egy évtizedes időszak alatt felépült ügyfélállomány adatait számolták újra, majd küldték ki ennek eredményét, csaknem 2 millió darab ajánlott-tértivevényes levélben – és kezelik most az ügyek kapcsán beérkező kérdéseket, észrevételeket.

A terhelés mértéke bankonként eltérő, annak megfelelően, hogy mekkora egy-egy adott bank érintettsége a fogyasztói hitelek (a devizaalapú hitelek) terén, illetve milyen széles volt a termékkínálata, és milyen összetettek a korábbi kalkulációs modelljei. Ezeket kellett újraszámolnia ügyfelenként 10 évre visszamenőleg a bankoknak.

Több pénzintézetnek az „éles”, folyamatosan működő rendszere mellé gyakorlatilag egy azonos „modellező” rendszert kellett felépítenie. Ez hatalmas munkát jelentett, és alapvetően ezért sem érintheti az élő rendszerek zavartalan működését. A kapacitások viszont végesek, rengeteg emberi és gépi erőforrást kellett az elmúlt hónapokban és jelenleg is az elszámolásra fordítani az előkészítés, a kalkuláció, kiértesítés és az ügyfél-tájékoztatás tekintetében egyaránt.

Munkában

Az elszámoltatási és a forintosítási törvény igen szoros határidőket szabott meg a bankoknak, ami miatt sok pénzintézet jelentős többlet munkaerőt alkalmazott erre az időszakra, de akadt olyan hitelintézet, ahonnan a többletmunka ellenére elküldtek embereket.

Az elszámolások lezárulása után ezek a hibák valószínűleg kevésbé fordulnak majd elő – írja a penzcentrum.hu –, de azt nehéz kijelenteni, hogy adott hiba az elszámolás miatt keletkezett.

A pénzintézetek mindenesetre állítólag gőzerővel dolgoznak a helyzet normalizálásán.

Előzmények