Az IPTV mentheti meg a vezetékes szolgáltatókat

A távközlés és a média konvergenciájáról több éve zajló eszmecserét követően tavaly Kelet-Közép-Európa távközlési szolgáltatói mindenütt elindították IPTV-szolgáltatásukat, és remélik, hogy az a jövőben fontos bevételforrásként és megkülönböztető márkajellemzőként segíti működésüket. Ezzel egy időben a kábeltévé-szolgáltatókkal versenybe szállva a beszédátvitelt, a széles sávú internetet és a televíziót egyetlen szolgáltatás részeként kínáló „triple-play” csomagokkal is megjelentek. A kelet-közép-európai IPTV-szolgáltatásokról készített legfrissebb tanulmányában az IDC kifejti, hogy megfelelő termékkínálat és árak esetén a távközlési cégek hamarosan komoly versenytársai lehetnek a jelenlegi előfizetéses tévéműsor-szolgáltatóknak (pay TV), ugyanakkor figyelmeztet rá, hogy a távközlési vállalatoknak nincs még kellő tapasztalatuk a televíziós programok összeállításában.

Az IDC tanulmánya szerint az IPTV életképes szolgáltatás lehet az új bevételforrásokat kereső vezetékes telefonszolgáltatók számára, és segíthet nekik ellensúlyozni a beszédcélú forgalom folyamatos hanyatlását. Az internetalapú televízió mint új szolgáltatás jelenleg még csak kis részesedéssel rendelkezik a régió előfizetéses műsorszolgáltatási piacán. Az első eredmények azonban biztatóak, annak ellenére, hogy az ágazat egyelőre még csak kísérletezik a különféle szolgáltatási opciókkal és árkategóriákkal, hogy megtalálja, melyik lesz közülük a legsikeresebb.

Az IDC vizsgálata szerint a távközlési szolgáltatóknak két jelentős kihívással kell megbirkózniuk, hogy talpon maradjanak a többi „pay TV” szolgáltatóval vívott versenyben: megfelelő földrajzi lefedettséget és piacképes tartalmat kell nyújtaniuk. „Az IPTV-szolgáltatások elindítása, valamint az ügyfelek megszerzése és megtartása szempontjából a tartalom lehet a legkritikusabb tényező. A programkészítés, azaz az ár és az elfogadható szolgáltatáskínálat közötti egyensúly megteremtése még a rutinos kábeltévés és műholdas cégek számára is nehézséget jelent. A nézők pedig könnyen elpártolnak – megfelelő tartalomstratégia hiányában az IPTV-szolgáltatók gyorsan visszaszorulhatnak a kábeltelevíziós cégek mögé a triple-play csomagok formálódó piacán” – magyarázza Kresimir Alic, az IDC CEMA vezető elemzője, a tanulmány szerzője.

Az IDC arra számít, hogy a következő öt évben folyamatosan nő majd a régióban azoknak a távközlési vállalatoknak a száma, amelyek portfóliójuk részeként, különálló szolgáltatásként vagy triple-play csomagban – széles sávú internet-hozzáféréssel és VoIP-kommunikációval együtt – kínálják az IPTV-t. Ennek köszönhetően az hamarosan a jelenleginél jóval nagyobb mértékben fog részesedni a régió előfizetéses tévéműsor-szolgáltatási piacának összforgalmából – állítja az elemzőcég.

Azóta történt

Előzmények