Jól fogyott az iPhone, de a profit nagyot csökkent

Közzétette 2013-as pénzügyi évének harmadik negyedévére vonatkozó eredményeit az Apple, és a vállalat meglepetésre túlteljesítette az elemzői várakozásokat, ami leginkább az iPhone eladásoknak köszönhető. A bevétel 35,3 milliárd dollár volt, ami lényegében megegyezik az egy évvel ezelőttivel, a nyereség viszont jóval kevesebb, 8,8 milliárd helyett csak 6,9 milliárd dollár.

Az iPhone-okból 31,2 millió fogyott összesen, míg egy évvel ezelőtt csak 26 millió. Az átlagos eladási ár kismértékben, 593 dollárról 581 dollárra csökkent, az olcsóbb iPhone 4 és 4S modell sikere miatt. Az iPhone 5 is jól teljesített, az Egyesült Államokban még mindig a legnépszerűbb okostelefon volt a most lezárt periódusban 39%-os piaci részesedéssel, és az IDC szerint Japánban is piacvezető (éves szinte 66 százalékos növekedéssel). Az Apple iPhone stratégiájával kapcsolatban az elmúlt hetekben megszaporodtak az iparági pletykák és találgatások, a beszállítói csatornából származó információk szerint ősszel jöhet egy olcsóbb, műanyagházas modell, más források szerint pedig az Apple több különböző kijelzőméretet is tesztel. Mindenesetre az elmúlt negyedév alapján elmondható, hogy az Apple állja a sarat az Android nyomásával szemben, és továbbra is a vállalat legfontosabb terméke.

Az iPad eladások már nem alakultak ennyire fényesen, a tabletből jóval kevesebbet adott el az Apple, mint egy évvel korábban, a második negyedévhez viszonyítva pedig még nagyobb a visszaesés: a tavalyi harmadik negyedévben még 17 millió, az idei második negyedévben 19,5 millió iPad fogyott, a legutóbbi 3 hónapos periódusban viszont csak 14,6 millió. Az eredmények ismertetésére tartott konferenciahíváson Tim Cook és Peter Oppenheimer ezt a korábban felhalmozott készletek jelentős csökkenésével magyarázta, a vezetők szerint a vásárlók felé történő tényleges eladások csak 3 százalékos visszaesést mutattak. Az iPadek esetében is tovább csökkent az átlagos eladási ár (a tablet 2010-es bemutatása óta több, mint 200 dollárral, jelenleg 436 dollár), ami nem meglepő, hiszen a tavaly piacra dobott iPad mini egyre népszerűbb a vásárlók körében, aminek a drágább és nagyobb haszonkulccsal árusított modellek látják kárát.

Ami a Mac és Ipod termékcsaládokat illeti, mindkettő jókora csökkenést mutat. Az iMac és MacBook eladások nagyjából összhangban vannak a PC-s piac általános csökkenésével, 3,75 millió Mac fogyott, szemben az egy évvel ezelőtti 4,02 millióval. Az átlagos eladási ár viszont itt nőtt egy kicsit (1303 dollár), ugyanis a bevétel szinte változatlan maradt, 4,9 milliárd dollár, szemben az egy évvel ezelőtti 4,93 milliárddal. Az Apple nagy reményeket fűz a nemrég megújult, Intel Haswell architektúrára épülő Macbook Airekhez, és várhatóan nemsokára a többi Mac is az új processzorokkal lesz már kapható, így a korábbinál akár kétszer hosszabb üzemidőt kínáló notebookok valamennyit emelhetnek majd a Maces számokon. Az iPod eladások – ahogy gyakorlatilag az iPhone és egyéb okostelefonok népszerűvé válása óta – évről évre jókora esést produkálnak, most sem történt ez másképp, 4,57 millió fogyott a lejászókból, ami 32 százalékos csökkenés az előző évhez képest. Azt azonban érdemes megjegyezni, hogy ez még mindig egy szép szám annak fényében, hogy ma már lényegében az összes telefon képes zenelejátszóként is funkcionálni. Az iTunes viszont továbbra is töretlenül növekszik, a tavalyi 3,2 milliárdról 4 milliárd dollárra emelkedett az Apple online áruházából származó bevétel.

Az ázsiai piac (Japánt leszámítva) viszont váratlan csökkenést mutatott, aminek okára a cégvezetők sem tudtak választ adni. “Hongkong hagyományosan egy nemzetközi vásárlási paradicsom, ahol drámai mértékű, 20 százalékos visszaesést tapasztaltunk. Egyelőre nem egészen tiszta, hogy mi volt ennek az oka.” - mondta Tim Cook, az Apple elnök-vezérigazgatója az elemzői konferenciahíváson. A tegnap közzétett adatok szerint Kína, Hongkong és Tajvan együttesen az előző negyedévhez képest 43 százalékot, éves összehasonlításban pedig 14 százalékot csökkent, ami fájó pont lehet a cégnek, hiszen ez a régió rendelkezik az egyik legnagyobb növekedési potenciállal.

Ami a várható új termékeket illeti, Tim Cook és Peter Oppenheimer szokás szerint kitérő válaszokat adott, de Oppenheimer annyit elejtett, hogy "csodálatos új termékeket fognak bemutatni ősszel és 2014-ben".

Az Apple a saját részvény visszavásárlási és osztalékfizetési program ellenére továbbra is több, mint 140 milliárd dollár készpénzen vagy rövid lejáratú és könnyen mozgósítható befektetésen ül, a profit pedig még a csökkenés ellenére is magas, így egyelőre nem érdemes aggódni a cégért csak azért, mert nem megy nekik olyan jól, mint az egy-két évvel ezelőtti, folyamatosan rekordokat döntögető időszakban.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények