Már az IT café oldalain is többször írtunk az Amazonnak arról a nagyszabású projektjéről, mely (ha a tornyosuló technológiai – de főleg és inkább a szabályozási – akadályokat legyűrik) forradalmasíthatja az áruk házhoz szállítását, sőt, talán az amúgy is válságban lévő postai tevékenységeket is. A tőkeerős cég ugyanis arra vállalkozott, hogy korlátozott módon ugyan, de pár éven belül bevezetik a megrendelt áruk egy részének drónok által történő házhoz szállítását.
Hirdetés
Ami rajtuk múlik – a technológiai fejlesztés – az már rég zajlik, de a szabályozással meggyűlt a bajuk. Ez bizonyos szempontból érthető is, hiszen korántsem csak ők jelentkeztek be a drónok civil felhasználását kereskedelmi mértékben bevezetni kívánó cégként, hanem nagyon sok egyéb vállalkozás is az Egyesült Államokban. A hatóságok természetesen mindenhol lassúak és bürokratikusak, de most olyan új technológia bevezetéséről van szó, ami jelentőségében nyugodtan hasonlítható az aviatika korai időszakához, amikor a repülőgépek felhasználását kellett keretek közé szorítani. Sőt, a helyzet sokkal problémásabb, mivel nem állnak rendelkezésre évtizedek, míg a technológia elterjed és kiforrja magát, míg tömegessé válik, hiszen az Amazonhoz hasonló cégek egyik napról a másikra drónok ezreit képesek a levegőbe küldeni, ám erre a közlekedési hatóságok mellett más szervek, illetve az igénybe vevők sincsenek még felkészülve.
Vagyis látható, hogy két erős érdek feszül egymásnak, és ezt az Amazon vezetői nehezen viselik, mivel megítélésük szerint már túl régen várnak arra, hogy a drónos kiszállítás tesztjére az Egyesült Államokban (a repülésügyi hatóságtól – U.S. Federal Aviation Authority; FAA) engedélyt kapjanak – erről mi is beszámoltunk, és akkor említettük, hogy a vállalat nehezményezi, hogy más cégek sokkal korábban kaptak ilyen tesztelési engedélyt.
Nos, úgy tűnik, hogy korábbi fenyegetésüket – miszerint elviszik az országból a teszteket – beváltották. Kicsit a Mátyás király okos leányos meséje mintájára, mivel más országban végzik ugyan a próbákat, de ez az ország a szomszédos Kanada, ráadásul a tesztbázis csak pár száz méterrel van beljebb az USA-Kanada határvonalnál (az Amazon központja egyébként a Seattle-ben van, közvetlenül a kanadai határ mellett). Elmentek, mivel az FAA előírásait túl szigorúnak találták (például, hogy típusengedélyeket kellene kiváltani, holott, mondják ők, akár néhány hetente születhetnek új típusok, amikre aztán megint engedélyt kellene kérni). Így hát vásároltak egy területet a határ másik oldalán, a kanadai kormány pedig nem gördített akadályokat eléjük, állítólag három hét alatt megkapták az engedélyt, és most ott tesztelik az új rendszert.
A Prime Air névre keresztelt szolgáltatás lényege egyébként az, hogy az Amazon vásárlásjósló rendszere alapján feltölti a regionális raktárakat olyan termékekkel, melyeket nagy valószínűséggel a közeljövőben megrendelnek az ügyfelek, és itt biztosítanák a légi kiszállítás lehetőségét a rendelés leadása után maximum 30 perccel. Itt természetesen vannak méretbeli korlátok, de a cég felmérése szerint a megrendelt termékek többsége bőven alatta van annak a súlyhatárnak, amit ezek a kicsi gépek tudnak teljesíteni.