A Time magazin a YouTube videomegosztó oldalt választotta a 2006-os év találmányának. A lap kiemeli, hogy ugyan számos rendkívül izgalmas innovációt hozott az idei esztendő a technika területén, a legnagyobb hatású mindezek közül ez a szájt volt. A fiatal ötletgazdák, Steve Chen, Chad Hurley és Jawed Karim csupán egy olyan weboldalt terveztek létrehozni, amelyen az ismerősök – ahogy a fényképeket a Flickren– a mozgóképeket is megoszthatják egymással. Amikor a pofonegyszerű ötlet alapján egy közösségi oldalt építettek, még maguk sem tudták, nem értették, hogy mit is hoztak létre – érvel az indoklás, amely szerint ők csupán az oldal elindítói voltak, a feltalálók maguk a felhasználók.
A YouTube annak köszönheti óriási sikerét, hogy éppen „három forradalom” találkozott a megszületésekor. Az egyik a videózás forradalma, amely az olcsó kamerák vagy az arra alkalmas mobiltelefonok – és nem mellesleg az egyszerűen használható videoszerkesztő szoftverek – eljövetelét hozta, és ezzel lehetővé tette a mindennapok megörökítését a tömegek számára. A második az a forradalom, amelyet ma Web 2.0-ként szokás emlegetni, és amely az olyan közösségi szájtokban ölt testet, mint a MySpace, a Wikipedia vagy a Digg.
A harmadik pedig az a kulturális forradalom, amely a hagyományos médiával szembeni türelmetlenséget hozta el. „Vége van a felülről lefelé szerveződő kultúrának, amelyben beszélő fejek kanállal töltik a passzív nézőkbe a világ történéseit leíró elméleteket. Az emberek cenzúrázatlan videókat akarnak Irakból, Libanonból és Darfurból, és nem az odaküldött újságíróktól, hanem a katonáktól, akik ott harcolnak, az emberektől, akik ott élnek és ott halnak meg” – lép patetikus magasságokba az oldal érdemeit méltató írás.
Annál, hogy a YouTube az alapítóknak mesés vagyont hozott – amint az ismert, a szájtot a Google 1,65 milliárd dollárért felvásárolta –, jóval fontosabb a felhasználók által önálló életre keltett oldal közösségi és kulturális hatása. A Time szerint a YouTube annak az ígéretnek a beteljesedése, amelyet a Web 1.0 tett 15 évvel ezelőtt. „Ahogy a blog újságírót csinált a hétköznapi emberekből, úgy teszi őket a YouTube sztárokká. A hagyományos média számára nem a féltve őrzött jogvédett anyagok védelme az igazi kihívás, hanem az, hogy kitalálja, mit kell lépni, ha az emberek jobban csinálják” – áll a méltatásban.
A YouTube lett az év találmánya
- Írta: Barna József
- Forrás: IT.news
- Kapcsolódó cégek:
Azóta történt
-
A Google nem tart a perektől
A Google Video és a YouTube bizonyos tartalmai miatt perlik ugyan a keresőcéget, de a vállalat állja a sarat.
Közösségi média 0
-
Letöltések a YouTube-ról
Egy apró program segítheti a felhasználót a YouTube Flash Movie-jainak letöltésében.
Szoftver 58
-
Magyar YouTube-klónt indított a UPC
A kábeles szolgáltató a legjobb alkotásokat a tévében és egy fesztivál keretében is bemutatja.
Közösségi média 0
-
A net legnépszerűbb videója
Egy brit vállalkozás összeállította a legnépszerűbb netes videók rangsorát.
Közösségi média 27
Előzmények
-
Elindult a Ziddio, egy új videomegosztó oldal
A Comcast, az USA legnagyobb kábeltelevíziós szolgáltatója meg kívánja hódítani az internetes piacot is.
Közösségi média 0
-
YouTube: csőstül jön a baj
Beperelte a videomegosztó oldalt egy hasonló webcímen elérhető kisvállalkozás.
Közösségi média 9
-
Új befektetési hullám a Szilícium-völgyben
A dotkom-válság 2003-as mélypontja óta a Szilícium-völgy internetes vállalkozásaiba irányuló kockázati tőke közel 75 százalékos emelkedést mutat.
Mérleg 0
-
Megkezdődött a videók törlése a YouTube-ról
A YouTube japán cégek követelésére közel 30 000 videót törölt weboldaláról.
Mérleg 21
Percről percre
gp Nagyon sok évtizeddel az eredeti Lunar Lander megjelenése óta ismét ezen a címen jelent meg Atari logóval egy játék. Vajon mennyit javult a játékdesign a hetvenes évek óta?
ma Szintet lépett az Eleglide, az egyébként egész korrekt M2 után a C1 sokkal komfortosabb közlekedésre alkalmas.
ph Az AMD Full HD felbontáshoz ajánlja a legnagyobb Navi 33 alapú GPU-ját, melyet a PowerColor tálalásában próbáltunk ki.
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Újabb Samsungok telepíthetik a Galaxy AI-t
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- Mindent megtudtunk az új Nokia 3210-ről
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Képeken az egyik kameráját elvesztő Sony Xperia 10 VI
- nVidia tulajok OFF topikja
- Vezetékes FÜLhallgatók
- Léghűtés topik
- Érkezik Magyarországa az LG szuper dizájnos hordozható projektora
- További aktív témák...