2019. február 18., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Hírek » Tech rovat

A kontroller, mely megváltoztatja a világot

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: IT café

A Nintendo Wiinek sikert hozó Wiimote nem csak játszadozásra használható, alternatív felhasználási módjai a jövő beviteli eszközeit vetítik elénk.

Egy évtizedek óta széleskörűen alkalmazott és alapvetően olcsón előállítható technológia forradalmasíthatja a PC-s felhasználó interfészek és a videojátékok megszokott kezelési rutinját – kidobjuk az egeret, és eztán pusztán a kezünkkel hadonászva, mutogatva irányítjuk a gépet, mint ahogy Tom Cruise tette Steven Spielberg Különvéleményében (Minority Report)? Esetleg a fejünk mozgását is követi majd a számítógépünk? Minden bizonnyal igen, néhány kutató az elmúlt hónapokban legalábbis komoly eredményeket mutatott fel a mozgásérzékelésen alapuló bevitel területén, ráadásul mindezt egy olcsó és elterjedt eszköz segítségével, egy Nintendo-kontrollerrel sikerült véghezvinniük.

A Nintendo 2006-ban piacra került Wii konzoljátéka gyakorlatilag megjelenése óta hatalmas siker, a gépből egyes becslések szerint tavaly év végéig világszerte több mint húszmillió példányt értékesített a vállalat. Az új konzol részben barátságos árának, de elsősorban innovatív irányítási rendszerének köszönheti mindezt: a Wiihez csomagolt Wii Remote (vagy ahogy becézik: Wiimote) leköveti a kéz mozgását, valamint rezgőmotor és egy hangszóró is van benne, mindez pedig megfelelően kihasználva egészen új szintre emelheti a játékélményt.


A Wiimote-élmény irányai

A Wiimote kétszintű mozgásérzékelést alkalmaz, az egyik egy gyorsulásmérő segítségével a szélesebb kézmozdulatokra reagál, felmérve azok sebességét és irányát, a másik pedig egy infravörös jeladórendszer révén érzékeli a kontroller, vagyis a játékos helyzetét.

Utóbbi eljárás alternatív felhasználási lehetőségei több kutatót és egyetemistát is megihlettek, Johnny Chung Lee, a Carnegie Mellon Egyetem PhD-hallgatója weboldalán be is mutat néhány ilyen projektet, melyeket a kísérletező kedvű Wii-felhasználók az útmutatások alapján akár otthon is kipróbálhatnak.

Hirdetés

Multitouch, touch nélkül

Az érintéssel vezérelt innovatív felhasználói interfészek, az úgynevezett multitouch rendszerek épp csak most bontogatják szárnyukat (ilyet használ az Apple iPhone-ja, de a Microsoft is bemutatott már ilyen projektet, ez volt a Milan kódnéven futott Surface) – ezek a rendszerek a legkülönfélébb műveleteket egyszerűsítik le pusztán az ujjak és a kéz mozgáskoordinációja alapján dolgozva.

Lee ezt a multitouch rendszert gondolta tovább a Wiimote infravörös érzékelőjére építve, csakhogy itt már – szemben az Apple és a Microsoft megoldásával – nem szükséges megérinteni a kijelzőt a bevitelhez, elég a monitortól egy-két méter távolságra a levegőben mutogatni az ujjakkal.

A Nintendo Wii irányítójának infravörös jeltovábbítója hasonló elven, de éppen fordított irányban működik, mint ami a televíziókhoz és más szórakoztatóelektronikai készülékekhez csomagolt távirányítóknál megszokott. Azaz az infravörös jeladót (egy összesen tíz, folyamatosan bekapcsolt infravörös LED-et tartalmazó, 20 cm széles, lapos szerkezetet) a megjelenítő közvetlen közelébe kell helyezni, az ebből kibocsátott fényt fogja fel a Wiimote szenzora, a kontroller így nemcsak az irányt, de a távolságot is képes továbbítani vezeték nélküli Bluetooth kapcsolaton keresztül (ez teszi lehetővé, hogy az eszközt nemcsak a Wiivel, hanem bármilyen, Bluetooth-rádióval ellátott számítógéppel is szóra lehessen bírni).

A kutató saját fejlesztésű multitouch eljárásánál mind a jeladó, mind a vevő egy ponton van elhelyezve és egy irányba is „néz”, igaz, Lee jelen esetben egy speciális, ugyanakkor elektrotechnikai szaküzletekben fillérekért beszerezhető LED-sorral helyettesítette a Wii standard kiegészítőjét. Az így felépített rendszer az infravörös fény visszaverődését érzékeli, a vezérlő technológiai korlátaiból adódóan legfeljebb négy ponton. Hogy az interferenciát és a zavaró visszaverődéseket elkerülje, Lee speciális fényvisszaverő anyagot ragasztott ujjbegyeire, így a Wiimote megfelelő távolságból már csak az ujjmozdulatokra reagált, melyet az erre felkészített PC-s alkalmazás dolgozott fel az eddig látott multitouch rendszerekhez hasonló elven.

Itt a fejem, hol a fejem?

Egészen új élményt nyújthat az akciódús játékprogramok szerelmesei számára Lee egy másik fejlesztése, mely a fej mozgását követi a térben. A szintén a Wiimote-ra építő projektnél ezúttal nem kell fényvisszaverő prizmákat a homlokunkra ragasztanunk, elég felvenni egy infravörös fényt kibocsátó LED-ekkel ellátott szemüveget.

Az így összeállított, megfelelő szoftvert futtató rendszer gyakorlatilag egy virtuális ablakká varázsolja a számítógép kijelzőjét, eddig soha nem tapasztalt térérzetet nyújtva az otthoni felhasználónak.

Tervezők és grafikusok számára egyébként már évek óta rendelkezésre állnak hasonló elven működő, illetve hasonló célt (a háromdimenziós számítógépes megjelenítést) szolgáló rendszerek. Az egyik ilyen Rátai Dániel találmánya, a Leonar3Do, mely három évvel ezelőtt számos rangos elismerést bezsebelt.

Gyártók, szolgáltatók

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.