A böngészők háborújának aktuális állását jelző világtérképen Magyarország területét átszínezhetjük tüzes narancssárgára: április eleje óta ugyanis több magyar internetező használja a Firefox valamelyik verzióját, mint az addig piacvezető Internet Explorert. E történelminek nevezhető fordulat óta eltelt közel másfél hónapban ráadásul tovább növelte részesedését a Mozilla nyílt forrású programja, amely most egy újabb statisztikai mérföldkövet abszolvált. A múlt hét óta – derül ki a Gemius SA internetes piackutató adataiból – a magyar felhasználók több mint 50 százaléka Firefoxszal böngészik.
A szoftver valamelyik verzióját (3.x, 2.x és 1.x) egészen pontosan a magyarok 50,5 százaléka használja. Az első helyről letolt Internet Explorer különféle verzióival 44 százalék böngészik, míg az Opera 2,6, a Google Chrome 2, az Apple Safari 0,5, a Mozilla 0,1 és a SeaMonkey is 0,1 százalékos részesedést mondhat magáénak. A „tűzróka” 50 százalék feletti részesedése nemzetközi összehasonlításban is magasnak számít, az elsősorban angol nyelvű oldalakon mérő Net Applications például mindössze 22,5 százalékos Firefox-penetrációt regisztrál.
A trend (Forrás: Gemius SA, gemiusTraffic, 2008/05–2009/05)
Egy évvel ezelőtt – amikor a Firefox 2.x írt történelmet azzal, hogy Magyarország első számú böngészőjévé emelkedett, megelőzve az addig legnépszerűbb Internet Explorer 6-ot – a Microsoft még komoly előnyben volt. Akkor a redmondi browser különféle verzióit a magyarok 60,3 százaléka használta, a Firefoxot pedig 36,3 – a mérleg nyelve azonban lassan, de folyamatosan haladva átbillent az utóbbi oldalára.
A múlt héten az egyes böngészőverziók megoszlása a következőképpen alakult a magyar internetezők körében: Firefox 3.x (45,4%), IE 7.x (24,6%), IE 6.x (17,1%), Firefox 2.x (4,1%), Opera 9.x (2,6%), IE 8.x (2,2%), Chrome 1.x (1,7%), Firefox 1.x (1,0%), Safari 3.x (0,3%), Chrome 2.x (0,3%), Safari 4.x (0,2%) és Mozilla 1.x (0,1%).