Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #140 üzenetére

    Legyen akkor 100 körül, sokat nem változtat a lényegen.
    Hiány képzett szakemberekből, mérnökökből van, miközben a népesség fele átlag alatti IQ-val rendelkezik és tipikusan az ő munkájuk szűnik meg első körben az automatizálás miatt.

    [ Szerkesztve ]

  • dabadab

    titán

    válasz bambano #166 üzenetére

    Esetleg a Farming Simulator 2017-et rá lehetne kötni a traktorra, a'la Ender's Game. :)

    DRM is theft

  • kiltrus@citr

    csendes tag

    válasz bambano #190 üzenetére

    Mikor láttál te zebrát szaporodni oroszlánnal? :C
    Ez a meséd volt a realizmus?
    Esetleg te oroszlánnak érzed magad a többi emberhez képest akik a zebrák lennének?
    Na ez aztán realizmus a javából gratula :C :C :C
    Kiragadsz a szövegszerkezetből egy részt és azt támadod nagyon okosnak hitted magad mi?

    i7 4770, MSI Gtx 1060 Gaming 3X

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz bambano #189 üzenetére

    Ady vers helyett adhattak volna más tanulnivalót is. Olyat ami hasznos is és beletartozik a választott szakma profiljába. Az ugyanúgy jó lett volna tréningnek. Nem vagyok a híve annak, hogy csak szakma, semmi kultúra, de most nagyon rossz az arány. Ezért van az, hogy még ha színötössel végzi is el valaki az iskolát, a szakma nagy részét a munkahelyen adják át neki, miközben az az iskola feladata lett volna. Nyúzzák, tömik az agyát feleslegesebbnél feleslegesebb dolgokkal, a valódi képzés meg másodlagos.

    Általános iskolában egyértelmű, hogy mindent kell tanítani, alapozni kell, sőt ott kell kideríteni hogy mihez tehetséges, mit szeret, mi fekszik neki. Később viszont a szakmára kellene fókuszálni, nagy mértékben.

    Emellett pedig vissza kellene adni a tanár és az iskola tekintélyét. Ez a túlzott liberalizáció nem való az iskolába. Egyik oldalon könnyíteni kellene a terheket, a másik oldalon pedig megkövetelni a fegyelmet.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz bambano #216 üzenetére

    Szoktál kicsit izzadni arról, hogy mire "gondolhatott a költő"? Jah, hogy csak kötekedni szeretnél?

    Tigerclaw: Amerikában tudomásom szerint a középiskolás diák választja meg a tantárgyakat. Az angol (és angolszász) oktatásban is az általános iskolát arra használják, amit írtál. Megfigyelik a diák erősségeit, így egy szakmának/érdeklődési körnek megfelelően készülhet. Itthon viszont a mostanában alakuló duális képzést tartom egyfajta jó alteranítávnak, de vannak fenntartásaim.
    Egyébként az oktatási felvetéseidre nekem annyi meglátásom lenne, hogy gondolom egyik tárgyat sem veted el... Tanulni kell mindegyiket, mert a mindennapi élethez kell a sok alapismeret, illetve meg kell ismerjünk különböző kultúrákat.
    Az én meglátásom az, hogy megvannak ezek a törekvések az oktatásban, ezek jók, viszont átcsap egy általános, mennyiségi oktatásba. Minden diákkal sokat akar megismertetni mindenből.
    Ahelyett, hogy mindenkinek tanítanának mindent, de kevesebbet, minőségibben, hogy a kedvenc tárgyára/szakmájára több idő jusson.
    A középiskola (lévén, hogy az általános és szakmai képzés és/vagy egyetem között helyezkedik el), már a következő iskolába kellene súlyozottan készítsen, az általános ismereteket erősen visszaszorítva. Arra ott van az általános iskola. Különben minek hívják így? :U

    Jevons paradox

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bambano #221 üzenetére

    Tanítani nem felesleges, csak nem divat használni...
    Ha csak az új helyesírási szabályok lennének a baj... de értelmes mondatokat sem tudnak az emberek megfogalmazni...

    @Aprósólyom : Ha akarod, érted, amit írtam, ha nem akarod, akkor nem.

    [ Szerkesztve ]

    Mutogatni való hater díszpinty

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz bambano #229 üzenetére

    Rövid leszek:
    Eredeti hozzászólásból, amire reagáltál: "az iskola". Határozott névelős szerkezet, mely konkrét iskolára utal. Nem nevezte meg. Az is lehet, hogy több konkrét iskolára utalt, vagy iskolák valamilyen szerinti csoportosításra, de minden iskolára biztosan nem, mert az írta, hogy "egy iskola" vagy "az iskolák".
    Ő konkrétan írta,
    viszont te általánosan értelmezted.
    A szövegkörnyezetből amúgy is feltételezhető, hogy "a szakközép iskolákra" gondolhat, de ez csak egy feltételezés. De ezt nem kérdezted meg, hanem betetted egy skatujába, ahogy te értelmezted, majd az alapján "megítélted" a helyzetet. Ezért feltételezem, hogy nem fordítottál kellő figyelmet arra, amit mondani akartak. Én ezt kötekedésnek szoktam hívni.

    Kifejtettem igényed szerint, mert jogos, hogy érdemi részletek nélkül, röviden szóltam csak hozzá. De az is biztos, hogy a mondandóm mögé nem is próbáltál belelátni, hogy legalább visszaolvasd, hogy mire és mit írtál, mert biztosra veszem, ha ezt megteszed, mögé látsz te is annak, hogy miről beszélgettek. :R

    Jevons paradox

  • csongi

    veterán

    válasz bambano #221 üzenetére

    A BMW soffornek mentelmi joga van annak hasznalata alol. :)
    Illetve akad meg marka tarsa.. :D

    [ Szerkesztve ]

  • kiltrus@citr

    csendes tag

    válasz bambano #234 üzenetére

    "Aki nem tudja az tanítja"
    A drága jó tanci néniket imádjuk tényleg megkérdezed mire jó vagy miért szükséges fogalma sincs mert még ő se tudja csak ködösít ezt a mérnökök használják. :C

    Nem olyan hülye az emberiség nehogy már lenézd meglehetne érteni ha gyakorlati példával életszerű dolgokat tanítanának de szándékosan nem ez a cél. Nem akarnak okosítani tanítani csak betáplálni mint egy robotot mert nehogy már beleüssed az orrod a nagyok dolgába nekik pont ez a jó ha nem látod át a dolgokat, nem látod a fától az erdőt.
    Tanulsz a gimiig 12 évet és ebből biztos hogy nem fogsz megélni ezt te is beláthatod.

    i7 4770, MSI Gtx 1060 Gaming 3X

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bambano #227 üzenetére

    Ugyanarról beszélünk, ha nem tud értelmesen fogalmazni, és nem érti, az ugyanonnan fakad.

    Mutogatni való hater díszpinty

  • waithEard

    őstag

    válasz bambano #250 üzenetére

    Én most nem a tervezett elavulásról beszélek, bár az is megér egy misét. Az építőipari anyagok egyre silányabb minőségére utaltam.
    Egy példa:
    Kb 15 évvel ezelőtt a Héra egy kiváló beltéri festék volt. 1 vödör 15 litert tartalmazott, ami olyan sűrű volt, hogy hígítani kellet kb 22 literre. Ezzel a beállítással 2 rétegben a legkoszosabb felületet is tökéletesen eltakarta, és kb 220 m2 volt elég 1 rétegben. Az ára 3000 Ft körül mozgott. 1m2 = 13.6 Ft, a tökéletes hatás elérése tehát 27.2 Ft-ba került, x 2 egységnyi munka = 54.4 egység.

    Ma ugyanez a festék majdnem 6.000 forint. (2x drágább). Annyira híg, hogy ki kell tenni a napra, hogy szikkadjon. ;] Magyarul nem lehet hígítani. Akármilyen ügyesen dolgozunk, általában 3 rétegre van szükség.
    Jó esetben 130 m2 jön ki belőle 1 rétegben. 1 m2 = 46.15 Ft, a tökéletes hatás 3 réteg = 138,45 Ft x 3 egység munka: 415,35 egység. Ha jól okoskodok, akkor 7,6 x lett drágább a festék 15 év alatt.

    Ha jól nézem, 2000 és 2015 között 93%-ot romlott a pénzünk, ami indokolhatja a festék dupla árát. De a rejtett emelésekkel alaposan megszedik magukat. Pontosabban megszednék, ha még lenne aki vásárolná a terméküket. ( ha nem jól számoltam, elnézést kérek, a matematika soha nem volt az erősségem)

    Másik példa: jó ideje nem vettem Sadolin vastaglazúrt. Januárban egy tulaj ilyet kért egy felújítás során.
    Egyik kollégát ráállítottam az ajtók festésére. Ahogy jövök-megyek a munkaterületen, látom, hogy elképesztően híg anyaggal dolgozik. Annyit tudni kell, hogy a csibészek szeretnek sok hígítót használni, hogy könnyebb dolguk legyen, még ha ez a minőség rovására is megy. ;]
    Alaposan leteremtettem a srácot, de ő égre-földre esküdözött, hogy nem tett hozzá semmit.
    És valóban, kibontottam egy másik doboz, és most már fele olyan sűrű az anyag, mint kb 1 éve. :W Kétszeres árdrágítás..
    Természetesen ettől a gyártótól is utoljára vásároltam. :) Csak az a baj, hogy lassan nem lesz gyártó, akitől vásárolhatnék.

    "The cold feel of my skin. I try to lose but always win." - M.D.B. - The Fever Sea (RégiHApró: 68 piros \ 0 fekete)

  • MongolZ

    addikt

    válasz bambano #268 üzenetére

    (#268) bambano: Ebbe számold bele azt is, hogy sokan csapvízzel locsolnak és nem használják emiatt a szennyvízhálózatot, valamint az is eléggé egyértelmű, hogy a kifolyt víz egy (kis) része egyáltalán nem kerül a szennyvízbe.

    De egyébként abszolút nem értelek, hogy ezzel hogy lehetne megakadályozni a lopást. Hacsak nem kötelezővé tennéd mindenkinek, aminek kb. semmi értelme.

    [ Szerkesztve ]

  • Frawly

    veterán

    válasz bambano #157 üzenetére

    Egyáltalán nem üres lózung, szerintem rátapintott az oktatás legalapvetőbb hibájára. Mivel senki nem látja mit kell majd tudni, ezért mindent tanítanak, de mivel senki nem tudja mi lesz belőle használható, ezért elvárás, hogy mindent kell tudni, mindenből jónak kell lenni. Közben meg csak egy csomó felesleges dologra megy el az idő/energia nagy része, ahelyett, hogy hasznos specializáció történne olyan irányokra, amelyekre tényleg szükség van.

  • mekker

    őstag

    válasz bambano #276 üzenetére

    Alapvetően támogatom az általános oktatást, és egyet értek azzal, hogy semmilyen rendszer nem lehet tökéletes mindenki számára. Viszont ami most megy, az annyira nem hatékony, és a kelleténél nagyobb a nyertesek<-->vesztesek aránya.

    Nem kell egyből arra gondolni, hogy legyen minden iskola szakképző, egyszerűen csak adjanak arra lehetőséget, hogy a tanulónak legyen beleszólása az órarendjébe, egyúttal az intézmények keze is kevésbé legyen megkötve a tanterv által. Tehát - mondok egy számot - az órarend 30%-a legyen variálható középiskolában. Ma is van fakultáció és vannak tagozatos osztályok, de ezek önmagukban nem nyújtanak kellő szabadságot, rugalmasságot. Itt meg kell említeni, hogy többnyire hely- és tanárhiány van, de ennyi még megvalósítható lenne, ha jó a szervezés és az intézmények kapnak megfelelő támogatást rá. Úgy gondolom ennyi szabadság az érettségi szint elérését sem veszélyeztetné, sőt..

    Ma messze-messze az a legnagyobb probléma, hogy mindenki alulmotivált. Tehát a legfontosabb az, hogy ragadjunk meg minden eszközt ennek a leküzdésére. Ha a diák azt érzi, hogy első sorban azt tanulja, ami érdekli, akkor minden bizonnyal jobban fog teljesíteni. Elég rossz taktika az, hogy lenyeletnek mindenkivel olyat is, ami nem érdekli, vagy egyszerűen rosszabbul teljesít belőle. Mármint teljes óraszámban.

    Amiről te beszélsz, az szerintem nem ide tartozik. Egyrészt, ha valaki mondjuk tovább tanul, az jó, ha legalább 2 évvel érettségi előtt már elhatározza, hogy nagyjából milyen területen akar tovább tanulni. Igazából az is megoldható, hogy ha idő közben meggondolja magát, akkor kvázi szabadon tudjon mozogni. Másrészt pedig itt egyáltalán nem a lyukkártyákról van szó. A diákok úgy érzik, hogy a tudásuk egy jó része már az iskola kapuin kilépve sem jó túl sok mindenre. Persze.. ad alapműveltséget, fejleszti a logikát és a soft skilleket az iskola, ezt nem tagadom. Ettől még "unhatékonyan" hasznosul az anyag, mert a diákot sem érdekli annyira a tanulás, és úgy általában az egész nem arányos a jövőbeli életükkel.

    Mindig felmerül a témában az önképzés, projekt alapú képzés, csapatmunka, stb. előtérbe helyezése. Ezekkel is az a baj, hogy egy-egy területre túl sok diák és túl kevés óraszám jut. Amit te említettél - önálló munkára való ösztönzés - szintén csak akkor működik (irányítottan), hogyha a fele osztály nem lesz**romból ül bent órán, hanem kicsit szelektálunk érdeklődés szerint. Ezért működik ez ma is a szakkörökön és valamennyire a faktokon, míg más keretek közt nem igazán. A mai diákra nem erőltethetsz rá olyat, ami nem érdekli.

    Zárszónak megemlíteném, hogy az egész közoktatásnak nem az az elsődleges célja, hogy a felső 10% értelmiségit kitermelje, hanem hogy a lehető legszélesebb rétegnek nyújtson megfelelően hasznosítható tudást. Mondhatjuk azt, hogy "úgyis megtanulja majd a gyerek egyetemen, munkahelyen amit kell, a középsuli meg csak maradjon egy óceán közepén lebegő sziget", de ettől még ez a többség számára nem lesz jó. Lehetne szélesebb körben is használható az egész anélkül, hogy nagyon elmennénk szakbarbár irányba.

    Данное сообщение (материал) создано и (или) распространено иностранным средством массовой информации, выполняющим функции иностранного агента, и (или) российским юридическим лицом, выполняющим функции иностранного агента.

  • mekker

    őstag

    válasz bambano #278 üzenetére

    Lehet olyan megkötéseket tenni, hogy ne tudjon a gyerek töltelék órarendet készíteni magának. De tegyük fel, hogy felvehet heti 10 rajzórát, mert ez érdekli, vagy mert nem akar az iskolával foglalkozni. Ezt is meg úgy lehet tervezni, hogy ne legyen érdemes pusztán linkségből felvenni.
    Az az általános, hogy először a reál tárgyaknál bukik ki, ha valakinél gond van a tanulmányaival. Nem azért, mert ezekhez valami különleges intelligenciaszint kéne, hanem mert a többi tárgynál magasabban van a szint (kevésbé magolós, illetve az anyag is viszonylag összetett). Most az előbbi példánál maradva - a rajznál is lehet emelni a szintet, azaz ha látja a lusta tanuló, hogy heti 7 munkát kell leadni, meg mellette még ezt-azt tanulni, akkor már elgondolkodik azon, hogy inkább azt veszi fel, ami számára több haszonnal kecsegtet, mert bárhogy dönt, kell vele foglalkozni.

    A döntésképességen én is sokat gondolkoztam, de úgy érzem egy 14-20 év közötti diák már képes a saját lábán megállni. Ez már az a kor, ahol rendelkezne kell önálló gondolatokkal, célokkal.
    Jelenleg nincs is sok olyan helyzet, ahol döntéseket kell meghozniuk, így nehéz viszonyítani. Döntéskényszer alatt valószínűleg képes a többség mérlegelni, aki meg tényleg nem tudja mit kezdjen magával, az továbbra is támaszkodhat a tanáraira, szüleire. A személyiséget is fejleszti, ha minél korábban tudatosodik a diákban, hogy első sorban maga felel az élete folyásáért.
    Annyira szorosan nem kapcsolódik ide, de részben azért tűnnek érdektelennek a fiatalok, mivel senki nem mondja meg nekik, hogy mit miért tanulnak, semmi információt nem kapnak arról, hogy egy adott hivatás mit is takar a való életben. Például én gimnáziumban a 4-5. évig az iskolában semmit nem hallottam arról, hogy mit csinál egy ilyen-olyan mérnök, vagy bárki más, egyedül maga a spec. tagozat adott valami minimális iránymutatást a továbbtanulásban.

    Azt mondod, hogy lényegében mindegy mit tanítanak, csak fejlesszen. Ezzel nem akarok vitatkozni, az én elképzelésem lényege is inkább az, hogy az iránymutatás és a kedvcsinálás a fontos, nem is konkrétan a leadott anyag milyensége.
    Jellemzően az a történet, hogy amikor általános iskolába kerülnek a gyermekek, a többség még nagyon lelkes. Aztán ahogy megyünk előre az években, ez egyre inkább elapad. A különbségek a diákok közt előjönnek - mindenki tudja ki miben jó, miben rossz. Ez azt eredményezi, hogy a rosszabb tanulók az első sikertelenségek után behúzzák a satufékek, a kiemelkedő tanulók pedig ahelyett, hogy húznák az osztályt, nem akarnak tündökölni, mert kilógnának a tömegből. (A többiek meg a kettő közti spektrumon mozognak.) Emellett sok ember belefásul abba, hogy az évek során egyre kevesebb újdonság lép be az iskolai életbe, így tanulmányi átlagtól függetlenül igyekeznek csak a (számukra) minimálisan elvárt szint körül teljesíteni.
    Erre részben megoldás lehet, ha a rosszabb tanulók is találnának maguknak olyan területet, ahol jól teljesítenek (akár sport is lehet), illetve úgy általánosságban: több lelkesedés kísérné az iskolát, ha mindenki számára változatosabb lenne az oktatás.

    Ez az egész koncepció változásokat követelne. Például a megváltozott óraszámok új tantervet követelnének, illetve biztosan kellene egy évtized, mire kiforrná magát ez a fajta felépítés. Viszont 15 éve benne vagyok a rendszerben, mint tanuló, elég sokat is gondolkoztam már a témán, ezért úgy gondolom, hogy ezek nem csak tévképzetek, hanem élesben is működőképes lenne egy kis finomítással.
    Azt tapasztaltam magamon és az ismerősi körömben, hogy a szabadság hiánya öli meg az egészet. Iskola után aki egyetemre ment, vagy aki karrierbe kezdett, azokon többségben azt látom, hogy erősen megváltozott a mentalitásuk a korábbiakhoz képest. Amíg általános végén, vagy a középsulis éveikben alapjáraton pörögtek, addig most már hajlandóak sok energiát fektetni valamibe, ami számukra fontos. Ez számomra azt jelzi, hogy nem mi vagyunk elcseszve, hanem az oktatás struktúrájában van a hiba.

    [ Szerkesztve ]

    Данное сообщение (материал) создано и (или) распространено иностранным средством массовой информации, выполняющим функции иностранного агента, и (или) российским юридическим лицом, выполняющим функции иностранного агента.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés