Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz hemaka #3 üzenetére

    Cirka egy hónappal hozták előre a Progresz-60 indítását az -59-es meghibásodása után. Szóval az ő szemszögükből a SpaceX CRS-7 balesete irreleváns volt, nem amiatt hozták előre.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Alert89 #6 üzenetére

    Nem iktatják ki, hiszen nem is tudnák, lévén az ISS Alfa nem a NASA tulajdona, hanem nemzetközi kooperáció. Az amerikaiak az orosz Szojuz-űrhajóktól való függést akarják kiiktatni, lévén per pillanat a Szojuz az egyetlen lehetséges módja annak, hogy ember jusson fel az ISS Alfára.

    Itt egy teherűrhajó érte most el sikeresen az űrállomást.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Franklin #8 üzenetére

    Cirka októberig elegendőek lettek volna a fent lévő tartalékok, ha három fős személyzetről beszélünk. Szóval a július 22.-re tervezett Szojuz indítás jövője kérdőjelezhetődhetett volna meg, illetve a szeptember 1.-én induló következő Szojuz indítás.

    De amennyire tudom, ezeket sem akarták elnapolni, bíztak nagyon benne, hogy sikerül az ellátmányt felküldeni.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz frostitualt #12 üzenetére

    A Zvezdán és a Zarján túl sorold csak fel, mely modulokat építették, és küldték fel az oroszok? Ohhh... egyet sem. Az, amit írsz, a Zarjára igaz, ez volt az, amit a Krunyicsev épített a NASA pénzéből. A Zvezdát alapvetően az oroszok pénzelték, illetve csak pénzelni próbálták, a pénzügyi nehézségeik miatt rengeteget késett.

    A Unity, Destiny, Harmony, Kibo és Columbus meg ugye amerikai űrrepülőgépen jutottak fel, és az oroszoknak nem igazán volt közük hozzájuk. Szóval akárhogy is nézzük, az űrállomás építéséhez többségében nem az oroszoknak van közük, hanem az amerikaiaknak.

    Az üzemeltetés terén lett az űrrálomás ráutalva teljesen az oroszokra az Űrsikló leállítása után, de ez sem teljesen igaz, hiszen az ESA és a JAXA is küldött fel teherűrhajókat, illetve a CRS beindításával már a NASA is küld fel terhet. Per pillanat egyedül a személyszállítás az, ahol az oroszok nélkül nincs semmi. Elviekben 2017-ig.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tatararpad #13 üzenetére

    Tudományos kísérletek, és mellette az űrállomás karbantartása a feladatuk. Per pillanat talán a legkomolyabb tudományos kísérlet az egy éves misszió, amelynek a keretében egy orosz és egy amerikai űrhajós egy kerek évet tölt fent. A cél az emberi testre hosszú ideig ható súlytalanság megfigyelése, a meglévő fizikai kondicionáló eljárások tesztelése és újak kifejlesztése a későbbi, hosszú távú űrmissziókhoz.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz #06658560 #17 üzenetére

    Először is azért, mert a korábbi, valóban hosszú idejű űrmissziók a 80-as s 90-es években zajlottak főleg, pont, hogy az azon tapasztalatok alapján fejlesztik tovább az eljárásokat, hogy lehet az űrhajósok mindennapi életét és fizikai, valamint mentális állapotát jobb állapotban tartani (kezdve a ruháktól át az étkezésen és a munkaterhelésen, egészen a kommunikációs eljárásokig). Az új fejlesztéseket, ötleteket, eljárásokat, felszereléseket most tudják kipróbálni, letesztelni.

    Ráadásul egy téren abszolut egyedi a mostani program: Scott Kelly-nek van egy szintén űrhajós ikertestvére, Mark Kelly. Utóbbi végig a Földön lesz, és hasonló teszteket hajt végre, mint az űrállomáson élő testvére, így egészen egyedi lehetőség van arra, hogy megvizsgálják milyen hosszú távú fizikai hatásai vannak egy egy éves űrutazásnak.

    @macman507: Tessék...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz gerii #21 üzenetére

    Nekik most is van. :P

    A legismertebb eset Jurij Ivanovics Malencsenkoé, aki a 46. születésnapját ünnepelte a 16. expedició közben egy kis vodkával. (A zászlóhoz: Malencsenko ugyan orosz állampolgár, de ukrán nemzetiségű, a mai ukrajna területén született, ezért van a háttérben ukrán zászló).

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz ryori #23 üzenetére

    Huhh... Ilyenkor megint arra tudok visszamutatni, hogy az Apollo-program mennyi pénzbe is került. Ott pedig "csak" el kellett jutni a Holdra, majd hazajönni. Az Űrállomás (ami ugye ~400km magasan kering mindössze) megépítésének költsége mintegy 100 milliárd dollár volt, az üzemeltetése is éves szinten ~3 milliárd US$ körül mozog, márpedig a Holdra eljuttatni bármit (legyen az űrhajós vagy egy liter víz) minimum egy nagyságrenddel több kerül, szóval csak egy Holdbázis létrehozása is 1000 milliárd dollár körüli összeg, és a fentartása is ~30 milliárd / év. Optimistán számolva....

    Márpedig a pénz elosztása komoly vargabetüket jelent.

    Erre példának azt szoktam felhozni, hogy az Ariane 6 esetén az, hogy folyékony hajtóanyagú, vagy szilárd hajtóanyagú legyen, leginkább politikai döntés volt. A folyékony hajtóművet a németek gyártották volna (és gyártják az Ariane-5-höz), míg a szilárd hajtóanyagút az olaszok. A német ESA képviselők a folyékony hajtóanyagot, az olaszok a szilárd hajtóanyagot támogatták. Nem szakmai, hanem politikai/gazdasági alapon (hiszen a gyártás miatt az adott ország űripara euromilliárdokhoz jut). Így aztán csodákat ne várjunk....

    Gerii: Nem hivatalosan, az oroszok elnézik a saját űrhajósaiknak, de nem ismerik el hivatalosan, hogy ilyesmire sor kerül(t vagy -het). A többi résztvevő űrügynökség szigorúan tiltja az alkohol űrbéli fogyasztását.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz frostitualt #28 üzenetére

    Ezek a zseniális érvek, komolyan mondom, le vagyok taglózva tőle. Légy olyan kedves, oszd meg velünk a tudást, hogy mégis milyen orosz technológia is volt vagy van a Destiny-ben vagy a Kibo-ban, vagy milyen technológiákat használtak fel ezek megépítésénél?

    ez tisztán szakmai lévén a szilárd hajtómü nem szabályozható és nem olyan megbízható, mint a folyékony üzemű...

    Ma is tanultam valamit. Nyilván ezért használ csaknem az összes modern (akár szovjet/orosz, akár amerikai) ballisztikus rakéta szilárd hajtóanyagot, akár szárazföldi, akár tengeralattjáróra telepítettről legyen szó, mert nem olyan megbízható.

    Ja, nem, ez hülyeség...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz dajkopali #33 üzenetére

    Khmm... Igen, politikai bejelentés, hogy Kína a holdra megy, és He3-at fog majd bányászni. Szép terv, de irreális.

    Eközben az emberes űrrepülés 'reumás csiga rükvercben, hegynek fel' sebességgel halad, a Tiangong-1 űrállomáshoz mindössze három SzenCsou-t küldtek, ebből kettő vitt embereket is. Elviekben jövőre akarják indítani Tiangong-2-őt, és valamikor 2020 körül a Tiangong-3-at, és utána pedig egy, az ISS-hez hasonló moduláros, nagy méretű űrállomást. Ezek a hivatalos dátumok. 2013 júniusa, vagyis két éve nem indult emberes kínai misszió az űrbe. Itt pedig nem arról beszélünk, hogy leállították a programot, mint az űrsikló, mert már készülnek a SzenCsou-11-re, ami a Tiangong-2-re megy majd. Szóval így kívülről úgy néz ki, hogy a kínaiaknak ennyi pénzük van az emberes űrprogramra, ami ilyen lassú ütemet tesz lehetővé.

    Oké, akarhatnak Holdbázist, de az nem rövid távú program lesz. Ha ilyen ütemben haladnak, 2035-2040, talán...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz #06658560 #38 üzenetére

    Especiel a folyékony rakétatechnológia terén még bizonyos szintig igaza is lenne, mert mind az amerikai, mind a szovjet folyékony-hajtóanyagű rakétahajtómű-fejlesztések az A-4/V-2 terveire, illetve az abban részt vevő tudósok munkásságára épültek. A dolognak van persze egy szép oldalzöngéje, mert az első igazi úttörő Robert Goddard amerikai volt, Von Braun maga is megdöbbent, amikor megtudta, hogy Goddard-ot kvázi nem alkalmazták a rakétahajtómű-fejlesztéseknél a II.Vh alatt, mivel ők maguk Goddard első folyékony kísérleti rakétáinak az eredményeire építettek (amit Goddard publikált, abban bízva, hogy sikerül támogatókat, vagy állami pénzt szereznie - nem sikerült, így ilyen irányú kísérleteit kénytelen volt abbahagyni).

    Az már más kérdés, hogy ez kb. az 1940-es évek végére, 50-es évek elejére volt igaz, aztán mind a szovjetunióban, mint az egyesült államokban elkezdtek előre törni a "nem-német" mérnökök. De a Szovjetunió és Franciaország annyira félt a német rakétamérnököktől, hogy ellehetítlenítették őket a saját földjükön, Lutz Kayser kénytelen volt emiatt afrikába vinni a saját OTRAG programját, például... (ahol aztán kudarcot is vallott ezer és egy okból, pedig sok téren volt első az OTRAG, pl. az első kereskedelemi rakétaindítással foglalkozó cég).

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Secunda #41 üzenetére

    Csak a tények kedvéért: mivel felteszem én lennék az egyik "amerikai seggnyaló", ugyan világits már rá a hsz.-eimben hol is vannak nem tényszerű információk.

    Csak hogy én is tanuljak, miben hibáztam.

    Mert itt a probléma az, hogy beír X egy alapvető marhaságot, amit konkrétan negálok, majd még egy marhaságot, amit megint lereagálok tényszerűen. Ha valami nem tiszta, mutass rá, és forrásjelöléssel alátámasztom.

    Tehát érdekesnek tartom, hogy " seggnyalás" minősítést ér számodra, ha egy ostobaságot kijavítok...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák