Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #45997568

    törölt tag

    Az onvezeto autok jovoje egy olyan kerdes, amire lenyegeben nem csak az osszes nagy autogyarto konszern ugrott ra, hanem igen komoly iparagak kezdtek raepulni.

    Az alap elgondolas abbol indult ki, hogy hogyan lehetne a kozlekedes biztonsagat fokozni, mik azok a tenyezok amik a legtobb balesetet, hibalehetoseget produkaljak, ezek kikuszobolesevel mennyi eletet lehetet megmenteni. Elso korben ezek rideg szamok am ha leforditod hozzatartozokra, baratokra, ismerosokra akkor mar egy elet is sok amit megmenthetsz.

    Az elso legfontosabb tenyezo az emberi hibak kikuszobolese, az ebbol fakado balesetek csokkentese, eletek megmentese.

    A technologiai hatter a kovetkezo lepes, ha megerted milyen technologiakkal rendelkezik egy ilyen auto, hogyan kepes erzekelni a kornyezetet, a beerkezo adatokat milyen gyorsan kepes feldolgozni akkor jon a kovetkezo lepcso, hogyan kepes a gep tanulni a hibakbol. Ez az a terulet ami nagyon fontos, a gep tanul. A gepi tanulasrol sokaknak az ugrik be: "Ahh mar megint egy vilagmegvalto baromsag, sosem lesz ebbol semmi, uncsi..." Pedig ha egy kicsit vennek az emberek a faradtsagot es utananeznenek hogy mirol is van szo, akkor az miutan megkerestek az allukat az emberek jonnek a kerdesek.

    Amikor onvezetesrol beszelunk, akkor rengeteg apro dolognak kell klappolnia, az auto a kulonbozo szenzorokon keresztul erzekeli a kornyezetet, vannak kamerak, radarok, gps, lidar, ezek mind rengeteg adatot kuldenek be feldogozasra, itt jon be a gepi tanulas (deep learning) szerepe, jelentosege. Megerteni es hasznalni a neuralis halozatokat (neural es deep neural networks), kulonbozo API-k alkalmazasa (Tensorflow, Keras...), vislekedes klonozas (behavioral cloning), dontesi folyamatok programozasa, jarmuvek felismerese (autok, motorosok, gyalogosok...) illetve melyikre hogyan reagaljon az auto, megtanitani arra hogyan kormanyozzon, milyen sebesseget valasszon meg, milyen utvonalon haladjon... Mindezeket real time, nincs ido elmelkedni, bambulni. Ezek onmagukba kulon-kulon is kokemeny szakmak rengeteg ismeretanyaggal, kemeny matekkal a hatterben.

    Szoval ja, nem hogy nincs jovoje, ez mar jelen. Onvezeto kamionokat tesztel az Uber - Otto, napi szinten lehet hallani nagy gyartok megoldasairol, az autok-teherautok-buszok tesztjeirol varosi es videki kornyezetben.

    Lenyegeben mindegy milyen terepet, hany kanyart adsz fel feladatnak, mar siman megoldjak ezeket a kihivasokat.

    Erted jon, elvisz a munkahelyedre, majd miutan kitett teged a bejaratnal leparkol es megvar ;)

    A jogi reszeket a jogalkotok feladata kidolgozni, a gyartok/fejlesztok igazodnak ehhez, igy a felelosseg kerdese is tisztazott (lesz, mire elkeszul).

    szerk: azon kivul hogy ez egy egeszen uj szakma, nagyon izgalmas, kihivasokkal teli, na meg van jovokepe is.

    [ Szerkesztve ]

  • #45997568

    törölt tag

    válasz gyiku #32 üzenetére

    Osszekevered az onvezeto autot az elektromos autoval. :U

    Mindkettonek van letjogosultsaga, en az onvezeto autokrol beszeltem, hogy Te melyik musort nezted kozben azt nem tudom :) A Tesla egyszerre otvoz ket zsenialis megoldast, ettol meg vannak benzines es dizel megoldasok is mas gyartoktol ;)

    Az elektromos autok Elon Musk utan szabadon azert jobb megoldasok mint a foszilis tarsaik, mert: [link]

    szerk: annyit hozzatennek, hogy ha en nem sokat ertek az auto meghajtasarol, legyen az elektromos vagy foszilis alapu, nem is nagyon kell ahhoz hogy tudjam hogyan tudom barmelyik megoldast onvezetove tenni ;) A technikusok majd belepakoljak a kocsiba es megy, leven ok meg ahhoz ertenek, ettol szep es jo dolog a csapatmunka ha mukodik.

    A Tesla sem csak ugy ott termett egyik naprol a masikra.

    [ Szerkesztve ]

  • #45997568

    törölt tag

    válasz gyiku #36 üzenetére

    Az elektromos motorok a jovo, minden nagyobb gyarto raallt ezek fejlesztesere, nem csak azert mert lepeskenyszerben vannak a Tesla miatt, hanem mert a politikai donteshozok is kiallnak mar Europaban a technologia mellett, Kina mar most megfullad a szmogban, nekik is elemi erdekuk a valtas, az USA-ban a high-tech cegek fogjak kikenyszeriteni a jelenlegi vezetesnel hogy valtoztassanak a jelenlegi allaspontjukon, ha nem, hamarabb bukjak a technologiai elonyuket.

    Az onvezeto autok, vagy a tenyleg okos rendszerek, az AI-k ettol meg terjedni fognak, most az USA es Japan a ket vezeto az iparagban, onvezeto autokban az USA az elso, de azsia eszmeletlen modon jon fel, Europa bealudt eleg csunyan.

  • #45997568

    törölt tag

    válasz Ren Hoek #38 üzenetére

    A gepi tanulas modellje az emberi agy mukodeset masolja nagyon leegyszerusitve. ;) Neuronok, szinapszisok, adataramlasok... Mit mikor hogyan dolgozol fel.

    Nagyon remelem hogy minel hamarabb sikerul betolni a mindennapokba, vezetes kozben szoktam szamolni, hany olyan mozzanatom van, amit egy onvezeto auto jobban, biztonsagosabban oldana meg, csak a mai napon volt 3 hibam, amibol siman lehetett volna baleset, pedig igyekszem korultekintoen vezetni, nem kapkodni, ettol meg a hibak ott vannak. Figyelmetlenseg, kapkodas, valami elvonja a figyelmed, elalszol, faradt vagy...

Új hozzászólás Aktív témák