Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #54625216

    törölt tag

    Nemrég dolgoztam egy A kategóriás egészestés film utómunkáin (címet, stb. a titoktartási miatt nem mondhatok). 6K-ban forgatták és a master 2K-s.
    Ez nem 70-es években készült és celluloidról digitalizált mozi, hanem idén forgatott full digital, mégsem mentek 2K fölé.
    Na kb. ennyit a 8K tévézésről.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz daneel_hu #28 üzenetére

    A példám annyiban érdekes, hogy ezt a filmet még csak nem is TV-re szánták, mint a Netflix műsorokat, hanem moziba, mégis elég volt a 2K.

    A 8K (és a 4K is) nem mint szabvány felbontás hülyeség, hanem mint delivery formátum. Ráadásul pont streamingnél nincs semmi értelme, mert a sávszélesség limitált, így amit a felbontáson hozzáad azt elveszti színekben, mert valahol spórolnia kell az adatmennyiségen. Így sokszor még egy 720p-s 2GB-ra tömörített sorozatepizód is jobban néz ki, mint az 1080p változat 4GB-on, mert nincsenek szétfolyó tömörítési artifactok a sötétekben meg sharpen élek a kontraszt határokon. A 4K verziók meg botrány ratyin néznek ki az agyontömörítés miatt. De legalább 4K, mert minél több a "K", annál jobb a kép ugyebár. Hát nem. A felbontás egy paraméter a sok közül és messze nem a legfontosabb.

    Ami a játékokat illeti ott sem jobb a helyzet, még akkor sem, ha a GPU-k fejlődését kitoljuk a végtelenbe, mert a nagyobb felbontásnak csak akkor van értelme ha van benne elég részlet. Márpedig a részleteket valakinek hozzá kell adnia, így a felbontás nem csak technológia, hanem beleölt emberi munkaidő kérdése is. Márpedig nem sok stúdió fog 64K-s textúrákat festetni csak azért, hogy legyen értelme egyáltalán 8K-n játszani, hanem egyszerűen felscalezik a tartalmat, adnak rá némi sharpent aztán örüljön a paraszt, hogy 8K (vagy 4K, mert már annál is ezt csinálják).

  • #54625216

    törölt tag

    válasz daneel_hu #74 üzenetére

    Igazából az egész TV ipar elment idiótába.
    A piacot letaroló elektronikai cégek, mint a Samsung vagy az LG, megpróbálják a TV vásárlási szokásokat a számukra kedvezőbb, a mobilpiacra jellemző "hypeoljuk a technikai paramétereket és a felesleges funkciókat, mert arra gerjed a paraszt" irányba tolni.
    A képminőség javítása helyett megpróbálták letolni az emberek torkán a 3D TV-zést, a különböző "képjavító" (valójában rontó) fícsöröket, a support hiányában használhatatlan beépített médialejátszókat, stb.
    Arra játszanak, hogy az emberek majd ugyanúgy egy-két évente rohannak lecserélni a TV-jüket, mint a mobiljaikat, TV-t viszont inkább úgy vesznek az emberek, mint kocsit: a többség előbb körüljárja, hogy mit vegyen és mennyiért, aztán használja minimum 5-8 évig.

    Így aztán hiába növelik a felbontást, vagy rakják teli használhatatlan hülyeségekkel a TV menüjét, az eladások nem pörögnek fel a mobil informatika szintjére így ami pár éve még luxus fícsörnek számított az mára vagy kihalt (3D) vagy alap elvárás lett (4K).
    Ezért ha normális TV-t akarsz ma már csak a 4K-sok közül válogathatsz, hiába nincs és nem is lesz még egy jó ideig elérhető valódi 4K tartalom, de ha mégis, optimális nézési távolságból az sem ad többet a fullHD-hoz képest (hiába próbálják egyesek bemagyarázni maguknak, hogy pedig de).

    Ez kb. olyan, mintha a zenelejátszók egymásra licitálva próbálnák a zeneformátumok technikai paramétereit javítani, a szabvány 16bit 48KHz helyett legyen 1Mbit 500MHz mert a nagyobb érték ugye automatikusan jobb is, arról meg mindenki mélyen hallgatna, hogy az emberi fül nem képes érzékelni a különbséget.
    Már maga az ötlet is agyrém, de a TV piacon most pontosan ez a folyamat zajlik.

    Jah és mielőtt még valaki előjönne vele: most nem a felvételi, hanem a delivery szabványokról van szó.
    Egészen más műfaj a nyers felvételhez képest az, amiben masterelnek mivel az utómunka mindig adatvesztéssel jár így vitán felül szükség van a felvétel túlmintavételezésére.
    Ezért a 4K-6K-8K videószabványoknak alapvetően van értelmük, ahogy a pro kategóriás, nagy felbontású megjelenítő eszközöknek is, csak a TV gyártók által mesterségesen gerjesztett hype a delivery felbontás és a technikai paraméterek körül ment át totál abszurdba.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Kékes525 #80 üzenetére

    Van egy szintje a technikai paramétereknek, ami érdemileg hozzáad a képminőséghez és van, ami már parasztvakítás.
    Az 576p-hez képest a 720p és az 1080p is látható minőségugrást jelentett, míg a 4K már bőven a parasztvakítás kategóriába esik.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Kékes525 #83 üzenetére

    A nagyon nagy képernyőknél is akkor van csak értelme, ha nem az optimális nézési szögben nézed. Ahhoz ugyanis minél nagyobb a képernyő, annál messzebb kell ülnöd.
    Ez alól az IMAX az egyetlen kivétel, ahol maga a nézési szög is nagyobb a hagyományos filmhez képest, ezért a felbontásnak is nagyobbnak kell lennie (már celluloidon is 65 és 70mm-t használtak 35mm helyett).

    Amúgy itt most nem a 4K és 8K felvételi videó szabványokról beszélgetünk, hanem a háztartásokba eljutó delivery szabványokról.
    A 4K és 8K kameráknak, profi stúdiómonitoroknak természetesen van értelme, mert az utómunka során fellépő adatvesztés miatt szüksége van a felvétel túlmintavételezésére.
    4K-ban masterelni viszont nettó parasztvakítás, amit a TV gyártók sikeresen lenyomtak a felhasználók torkán.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák