- Videó stream letöltése
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Sweet.tv - internetes TV
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Xiaomi AX3600 WiFi 6 AIoT Router
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Milyen switch-et vegyek?
- Linux kezdőknek
- Hálózati / IP kamera
- A Microsoft feltalálta az olcsó AI-t
Új hozzászólás Aktív témák
-
Ren Hoek
veterán
Ezt már kifejtettem a múltkori cikknél is... 6-8 éves unokahúgaim folyton a tabletet és telefont bújják szabadidejükben. Illetve rajzfilmet néznek.
Konkrétan nulla kognitív funkciót használ ha valakit bevágnak a TV elé, vagy bugyuta játékot játszani tableten ami mér rongálja is a szemüket kis kijelzővel. Egy AR headset mivel lenne rosszabb ennél? Egy olyan 3D Minecraft világ, ahol minden kreativitásukat kiélik? Vagy az origamis cucc, nekem valahogy inkább egy új kreatív platformot adott volna. Esetleg egy olyan LEGO világ, ahol minden megépíthető.
Szerintem okosan felhasználva sokkal minőségibb, kreatívabb és oktatóbb jellegű szórakozást nyújthat, mint a TV vagy a tablet.A gyerekek már ma bőven el vannak rontva a végtelen rajzfilmcsatornákkal, okostelefonnal/tabletekkel heroinfüggőséget okozó játékokkal... Az AR lesz az egyik jövőbeli út, ez már biztos. Megvédeni nem tudjuk a gyerekeket tőle, maximum okosan használhatjuk építő jellegű célokra. Onnantól kezdve pedig minden a szülő felelőssége mennyit használja a gyerek, mennyit megy ki az udvarra, mennyit játszik a többiekkel. Netán ha mobilisebbé zsugorodna az eszköz, akkor még ki is csalhatnánk vele a gyerekeket a szabadlevegőre. Valljuk be, ki ne őrült volna megy gyerekként Gameboy és Tetris mellett egy dínókkal felturbózott homokozónak Változik a világ. Nekünk el kellett képzelni egy teljes építkezést a fantáziánkat használva. Nekik egy egészen új perspektívába helyeződhet a fantáziájuk, ha olyan AR programot kapnak. Hogy ennek mi a hatása az idegrendszeri fejlődésre nézve, fogalmam sincs. Lehet pozitív is akár, de lehet negatív is, ki fog derülni 15-30 év múlva.
Az iparban és az eü-ben, K+F-ben óriási lehetőségek vannak amúgy, csak fejlődjön a látószög.
[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
Egyébként ez egy jó GIF
-
stefi76
tag
" akkor ki kell enni egy bazi nagy üres placcra, hogy körbe tudja járni?"
Megszánlak.
Mert hát el sem tudjuk képzelni saját kútfőből a megoldásokat a rendelkezésre álló eszközökből.
De egyébként már régen megvan egy ilyen lehetőség akár ezzel a holocuccal is párosítva az általad felvetett dologra:
[link][ Szerkesztve ]
-
Komplikato
veterán
Megint nem derült ki számomra, hogy mi célt szolgál a készülékbe épített vérnyomás, szívritmus, bőrszárazság figyelő rendszer vagy az EEG(!) ... pedig ötleteim lennének rá. Kíváncsi leszek a termék átpoziciónálására, ha meg tudjuk valaha mi a fene is az a Magic Leap.
"Figyelj arra, aki keresi az igazságot és őrizkedj attól, aki hirdeti: megtalálta." - (André Gide)
-
Ren Hoek
veterán
válasz Komplikato #56 üzenetére
Egy egyszerű EEG-vel is lehet már P300-at figyelve alapvető vezérlést, mind controlled játékokat csinálni. Kifejezetten izgalmas terület. A többinek is lehet érdekes funckiókat kitalálni. Pl a HR, BP, bőrizzadás a stressz mérésére szolgál. Egy kis kreativitás és már ki is található hozzá valami feedback funkció.
Egyébként itt írnak róla, [link]
Vérnyomást nem mér... azt fejen lehetetlen. Máshol meg felfújós cucc kell hozzá. Az macera...
[ Szerkesztve ]
-
vvvbandi
csendes újonc
válasz Komplikato #56 üzenetére
Bocs, nem egyértelmű nekem, hogy ironizálsz, vagy komolyan gondolod. A HoloLensben nincs egyetlen olyan szenzor sem, mint amit emlegetsz.
-
descence
tag
Engem már az első bejelentéskor meggyőzött, hogy ezt (ha nem is megvenni), de ki kell próbálnom. Ez a beszámoló pedig csak megerősített benne
Amúgy szerintem még a múzeumi életben is nagy szerepe lehet. Például a kiállított tárgyak modelljét felveheted az eredetiből (remélem érthető, mire gondolok), vagy az eredeti berendezést lehet megnézni. Ugyanígy alkalmazható a feltárt épületek, települések megismeréséhez is. Például Aquincum esetén, felveszed, betölti a rekonstruált képet, és máris az ókori városban sétálhatsz, annak teljes pompájában. Szerintem legalábbis -
Ren Hoek
veterán
Igen csak ezzel tényleg az a probléma egyelőre, hogy csak egy kis kijelzőn látod a tárgyakat, nem a teljes látóteredben. Fogalmam sincs hogyan oldották meg vetítéssel, hogy ne látsszanak át a hologrammok...
A jövőben szerintem nagyfelbontású átlátszó OLED fólia lesz a megoldás... mert a vetített cuccal nem lehet teljes látószöget befedni.
Egyébként amit te mondasz, ahhoz egy VR szemüveg jobban passzolhatna. Mármint egy ókori városban sétáláskor. Csak kiegészítve a Hololens funkcióival.
-
vvvbandi
csendes újonc
@descene ötlete nagyon tetszik. Vagy pl. nézhetnél dinoszaurusz-csontvázat is, amire rárajzolja a HoloLens a teljes dínót.
"Fogalmam sincs hogyan oldották meg vetítéssel, hogy ne látsszanak át a hologrammok..." - átlátszanak azok, de csak egy picit. Azt mondjuk nem tudom, hogy hogyan működne rikító napfényben. Mivel a Kinect nem szereti az erős IR sugárzást, ezért a hasonló tehcnológiával működő HoloLens-t is lehet, hogy megzavarja a napfény.
Egyébként amit te mondasz, ahhoz egy VR szemüveg jobban passzolhatna. Mármint egy ókori városban sétáláskor. Annyiban nem, hogy a VR szemüveget használva hasraesel a valós tárgyakban, mert nem látod őket, vagy nem pontosan. Illetve nem látod a saját kezed-lábad sem, ami eléggé bizonytalan érzéseket okozhat.
-
neilszab
őstag
Köszönjük szépen az élménybeszámolót, nekem a kijelzôvel kapcsolatban lenne még kérdésem:
- Nem világos a számomra, hogy ha 2-5-10 méterre fókuszálsz magad elé, akkor eközben hogy láthatod élesen a szemedtöl csak pár centire lévô kijelzôt? Erre mi a trükk?
- Milyen a kijelzô felbontása, milyen részletességû tárgyakat tud megjeleníteni? Abból indulok ki, hogy a VR-hoz az FHD is még kevéske, tehát 4K alatt részletekbe menô tervezôi munkát, vagy akár még egy virtuális TV megjelenítését is nehez tudom elképzelni, hogy az érdemben használható is... hogy áll a dolog ez ügyben?
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
vvvbandi
csendes újonc
"Nem világos a számomra, hogy ha 2-5-10 méterre fókuszálsz magad elé, akkor eközben hogy láthatod élesen a szemedtöl csak pár centire lévô kijelzôt? Erre mi a trükk?" - nem vagyok optikus, de a tárgyak nem pár centire vannak, lencsékkel megoldják. Ezt onnan is tudom, hogy a szemüvegem levéve a hologramok homályosak lettek, mintha távoli tárgyak lennének.
"Milyen a kijelzô felbontása, milyen részletességû tárgyakat tud megjeleníteni?" - nem tudok számokat, de nem volt bántó pixelesedés, illetve a pixelek között nem volt határozott elkülönülés. A VR-nél kisebb felbontással is beéri, mert ugye a látómező is kisebb. A részletekbe menő tervezést pedig úgy csinálod meg, hogy egyszerűen közelebb hajolsz a tárgyhoz
-
gantum
aktív tag
nekem ez jutott róla eszembe először: [link]
"talán" a fiatalabbaknak nem mond semmit.
-
neilszab
őstag
Milyen lencsékkel, ez hogy mükodik? És honnan tudja a szemüveg, hogy éppen hova fókuszálsz? Ehhez tud dinamikusan alkalmazkodni?
Kis felbontással a videókban látott falra vetített virtuális TV nekem csak szemfényvesztésnek tûnik, nyilván èlvezhetetlen a képminôsége... feltételezésem szerint a szemüvegben csak az elnagyolt rajzfilm szerû objektumok tudnak igazán jól mûködni.... ezt jól gondolom, vagy te máshogy tapasztaltad?
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
vvvbandi
csendes újonc
"Milyen lencsékkel, ez hogy mükodik" - optikust kérdezz erről, nem az én területem.
Azt, hogy a szemed hova fókuszál, nem tudom, hogy követi-e, elfelejtettem ilyen kísérleteket végezni. Az biztos, hogy egyszer sem volt természetellenes érzésem, hogy nem stimmel a fókusz."Kis felbontással a videókban látott falra vetített virtuális TV nekem csak szemfényvesztésnek tûnik, nyilván èlvezhetetlen a képminôsége... feltételezésem szerint a szemüvegben csak az elnagyolt rajzfilm szerû objektumok tudnak igazán jól mûködni.... ezt jól gondolom, vagy te máshogy tapasztaltad?"
A szemenkénti felbontása valahol 720p vagy FullHD lehet szerintem. A Google Cardboard és hasonlóknál egy telefon kijelzője feleződik, ráadásul messze nem pixel vesz részt a képalkotásban, és nagyobb a látószög is. Ezek miatt összességében tényleg gyengébb képet ad egy FullHD telefon, mint a HoloLens - de sajnos konkrét számokkal nem tudok szolgálni.Mindenesetre így filmnézésre alkalmas, bár egy jó TV nyilván jobb élményt adhat. De ha abban a szobában épp nincs TV, amiben vagy, akkor bőven jó lehet.
[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
Ezt már ezer éve megoldották. Talán először a hadiiparban vadászrepülők HUD sisakjaiban, meg már korábbi VR szemüvegeknél. Simán optikailag lencsékkel csökkenthető a fókusztávolság. Valami hasonló elv van itt is, mint a fényképezőgép objektíveknél... Egy 400 mm gyújtótávolságú teleobjektívnek sem kell fél méter hosszúnak lennie mindenképpen, mégis jól működik Illetve ha jól tudom a tükör nélküli MILC-ekben is be kellett vetni trükköket... Mert túl közel lenne a szenzor.
A fénnyalábok ugyan olyan szögben érkeznek be, mintha 3-4 méterre lenne, ezért nem káros a szemre nézve, semmit sem kell erőlködnie.
Az elnagyoltság még a kezdeti fejlődési szakasz miatt van. Biztosan hamarosan lesznek, 4K részletességű CAD motormodellek is, ha a HW/SW megengedi. Kicsit mindig hologrammos lesz, ez tény a cikkben leírtak miatt. Szerintem kijelzőkkel nem nagyon lehet megoldani még a távoli jövőben sem ezt a visszaverődési problémát. Ehhez közvetlenül a retinát kéne ingerelni, vagy a látóideget, méghozzá a megfelelő emulált ingerekkel. A mai technika fényvillanásokon és kontúrokon kívül egyelőre nem tud többet, vakok kísérleti implantátumaival. A jövőben ez változhat, de a legnehezebb protézis, az óriáis képi információ, és mert a retina egy kihelyezett agy kb, maga is végez komputációt, hatalmas tömörítést. Ezért is nehéz a színlátás kiváltása pl.
[ Szerkesztve ]
-
Komplikato
veterán
Szerintem a fentiekben leírt dolgok rávilágítanak arra, hogy sokan tényleg azt hiszik a 3000 dolláros céleszköz semmi újat nem tud, "csak" előállít egy szetereo 3D képet mint az elmúlt 30 évben bármi hasonló. Na mármost a HoloLens ÉS a Google Magic Leap vonalon is fel felbukkan a lightfield technológia. Ugyebár ebből van a sok kis lencsés megoldás, mint az NVidia által bemutatott, meg a több rétegű kép megoldás, amilyen pl. a Leia3D nevezetű szerencsétlen készülék. Emlékeim szerint láttam olyan barkács oldalt, ahol házi készítésű 3 rétegű megkenelítő leírása is volt már. Nem kicsit számításigényesebb mint sima sztereo kép, hiszen nem csak két szögből kell leképezni a képet. Így viszont már elgondolkodtató amit egyik fórumon írt valaki vitában, hogy nem lehet akkora látószöge a Magic Leapnek mint a vitapartner írta, mert a HoloLens így is 5 millió pixelt számol ki képkockánként és akkor már 80 milliót kellene számolni ...
Az EGG és társai témáért meg én kérek elnézést, csak egy pletykaoldal kürtőlte szét még nyáron a szabadalmakra hivatkozva.
"Figyelj arra, aki keresi az igazságot és őrizkedj attól, aki hirdeti: megtalálta." - (André Gide)
-
neilszab
őstag
Na várjatok csak, lehet hogy én teljesen félreértettem valamit...
A HoloLens kijelzője átlátszó és a valóságot a saját szemeddel látod, vagy pedig azt is egy 3D kamera veszi fel és továbbítja a képet a kijelezőkre? (tehát hogy a viselője csak a kijelző képét látja)
Ha az utóbbi, akkor azt hiszem mindent értek...
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
Ren Hoek
veterán
Az utóbbi egy Occulus plusz két kamera. Amúgy két 4K kamerával elég jó AR lenne az is, teljes látószöggel. Ahhol teljes szobákat, várost, tájat kell moddolni oda ez jobb lesz mint a Hololens. Ráadásul az OR menne teljes full napsütésben... egy kicsit talán a kép realitása is jobb lesz, kevésbé térnek el a hologrammok a képtől. Egy Holo fogalmam sincs mit tud max napsütésben.
-
vvvbandi
csendes újonc
"Az utóbbi egy Occulus plusz két kamera. Amúgy két 4K kamerával elég jó AR lenne az is, teljes látószöggel"
Nem egészen. A kamerának ott kellene lennie, ahol a szemed van, nem 5-10 centivel előrébb. Tuti nem lenne tökéletes az illúzió - de azt nem tudom, hogy elegendő lenne-e.Az OR pedig hiába megy jól napsütésben, amikor egy bivalyerős játék PC-hez kell kötni, onnan kapja a képet. Alapvetően arra van kitalálva, hogy ülj... nem is tudja követni, hogy a térben hogy mozogsz. A HoloLens-es felállhatsz és bármit körbejárhatsz, nincs kábel, nem vagy szó szerint odakötve egy 10 kilós PC-hez. Ráadásul az OR-re hiába teszel két kamerát - még ha sikerül is kompenzálni azt, hogy a kamera nem pont a szemednél van, hiányzik az a technológia, ami folyamatosan és pontosan tudja, hogy hol vagy, mekkorát mozdultál a térben. Enélkül pedig a hologramok nem lennének fixen egy helyen, hanem összevissza ugrálnának.
-
Šolaire
veterán
-
Ren Hoek
veterán
Az agy nagyon hamar alkalmazkodik ám ilyen kis mértékű térbeli eltéréshez. Szerintem ha egyezik látószögben és optikailag, akkor pillanatok alatt megszokod, hogy kicsit előrébb van... kipróbáltam egyszer a fotógép EV-jén keresztül "látni" és már ez sem okozott semmiféle térbeli problémát. Azon kívül, hogy lassú és ronda színű volt.
OR-t csak egy példát hoztam, nem a konkrét eszközt. Mint teljes VR szemüveg szimulálva az AR élményt. Szerintem ilyen eszközök biztosan lesznek a jövőben. A technika adott, átültethető a Hololens ebbe. Talán a szemmozgás és fókuszkövetés ami nincs megoldva kamerákkal.
Nekem az nem áll össze a Hololensnél, hogy nappali világos szobában, munka közben hogyan használható. Elképzelni sem tudom mekkora fényerőt lehet belőle kifacsarni, és mennyire napszemüveg élmény ebben flangálni. Illetve mennyire érződik ilyenkor, hogy csak egy hologram? Mondjuk ez egy sebészeti vagy kutatási alkalmazásnál nagyjából tökmindegy. Játékoknál sem különösebben zavaró... de egyszer biztosan igény lesz fotorealisztikus tárgyakra is, nem hologramokra. Ilyenkor vagy az egész külvilág legyen virtuális, vagy nem tudom mi a megoldás... mert tárgyakról szóródó, visszaverődő fényt képtelenség szimulálni.
-
vvvbandi
csendes újonc
"Az agy nagyon hamar alkalmazkodik ám ilyen kis mértékű térbeli eltéréshez. Szerintem ha egyezik látószögben és optikailag, akkor pillanatok alatt megszokod, " - persze, simán lehet, ennek nem vagyok a tudója.
"Nekem az nem áll össze a Hololensnél, hogy nappali világos szobában, munka közben hogyan használható. " - ezzel kapcsolatban nincs közvetlen tapasztalatom. Félhomályban bőven több volt a kelleténél a fényerő, szerintem nappal is jól menne. Szabadtéri strand persze már más téma.
" Illetve mennyire érződik ilyenkor, hogy csak egy hologram?" - az mindenképp érződik, és még jó darabig érződni is fog (a cikkben leírtam, hogy miért). De ez nem baj, a HoloLens arra való, hogy a valós világot egészítse ki digitális információkkal. Fotórealisztikus egy dolog, és nagyjából meg is valósítható manapság már. De hogy még a valós környezetbe is tökéletesen beilleszkedjen, na az már más tészta.
-
vvvbandi
csendes újonc
válasz #06658560 #80 üzenetére
"Ez a kis fejpánt honnan a halálból szed majd olyan számítási kapacitást, amit normális részletesség mellett igényelni fog?"
Nem csak majd, már most is Ezért csináltak egy spéci, egyedi gyártású chip-et a CPU és GPU mellé (HPU, Holographic Processing Unit). Magában a grafikai és számítási teljesítményben nem kell lényegesen több annál, mint amit egy telefon tud... és manapság egy telefonban a terület nagy részét az aksi foglalja el.
-
-
neilszab
őstag
Akkor viszont én egyáltalán nem értem azt, hogy hogyan tudod a pár centire lévő kijelzőt és a magad előtt méterekre lévő tárgyakat is egyszerre élesen látni??
Ha vki esetleg ezt el tudná érthetően magyarázni, azt nagyon megköszönném...
[ Szerkesztve ]
Szimulátoros versenyek - www.GTR-Masters.hu
-
vvvbandi
csendes újonc
-
ripla
őstag
épp most olvasok egy cyberpunk művet, abban olyanok vannak, hogyha közel kerülsz egy "reklámtovábbító egységhez", akkor automatikusan az emberek fejébe épített kivetítőegységre küldi a reklámokat, akik ugyanígy térben látják őket.
ez most csak így eszembe jutott.
szóval valószínű lesz ezeknek jövője, de nem most, és nem azonnal.
én arra tippelek, hogy még 6-8 év kell nekik, hogy kiforrják magukat, és onnantól kezdve, akár több tucatnyi fajtájú és tudású cucc közül is választhatsz majd, attól függően, hogy mire akarod használni, mint jelenleg a videókártyák.
szóval teszteljék csak a gazdagok, én megvárom a piacra kerülő, kiforrott, végleges verziókat. -
Ren Hoek
veterán
Egyszerű. A kijelző előtt van egy vékony lencse (tippre fresnel) ami úgy fókuszálja a fényt, mintha méterekre lévő tárgy lenne. Ezzel egyidőben a méterekről érkező fénysugarak is érkeznek a valódi tárgyakról.
Mondjuk ez csak egy pár méteres tárgytávolságra érthető. Hogy azt hogyan oldják meg hogy a hologram változó fókuszban legyen... jó kérdés, lehet sehogy. Szerintem a hologram sík mindig fix távban van mint a google glassnál.
-
-
#06658560
törölt tag
-
vvvbandi
csendes újonc
válasz #06658560 #90 üzenetére
Egy vagy több tárgy térbeli megjelenítéséhez bőven elég a számítási kapacitása. A tárgyakat magukat pedig simán kaphatja egy másik CAD programtól.
Ha jobban megnézed, hogy mivel demózzák, akkor láthatod, hogy van jópár olyan CAD videó, ahol a "nagy gépen" CAD-elsz, és a HoloLens-en pedig nézed az eredményt. Mint egy második képernyőn, ami véletlenül épp a térbe vetít tárgyakat. Még az egérkurzort is szabadon húzogathatod a számítógép és a holografikus világ között.
-
Ren Hoek
veterán
válasz #06658560 #92 üzenetére
A kérdés itt az, hogy egy ilyen modell-t most mi számol? Elküldi egy .3dm file-t a szemüvegnek amit az megjelenít a GPU-jával? Vagy valami PC-s interface számolja a pixelek képét, és 2D-s streamként kirakja a szemüvegre?
Kicsit azért olyan röcögősnek tűnik ez a motor nagyban, lehet itt már kevés a kapacitás.... animált folyamatosan mozgó nagy poligonszámú modelleknél / nagyobb környezetben szerintem képtelenség, hogy kiszolgálja egy szemüvegben lévő GPU valódi részletességgel... de eléggé gyorsan fejlődnek a mobil GPU-k, szóval nem lesz gond a jövőben...
Egyébként engem nem zavarna ha CAD-et PC számolná. PC úgy is kell CAD-hez, mert maga a program azon fut. Max a már kész modelleket lehet egy kiegészítő rendszerben változtatgatni, vagy prezentálni. Tehát PC ígyis-úgyis kell, nem baj ha besegít a HoloLens-nek a számításban. 2D stream-et küldve wireless a kis hologram projectornak.
[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
Itt szerintem amúgy nincs nagyon erről szó... max egy egyszerűsített modellt küld el a mobil GPU-nak... már csak az a kérdés, hogy hol a határa a rendszernek. Meg kell nézni mit tudnak a legújabb mobil GPU-k, egy ilyen motormodellt meg kell tudjon forgatni bármelyik... és itt statikus modellekről volt eddig szó, semmiféle számításigényes játék effekt, víz, tűz, robbanások, összetett animációk, fizika stb...
[ Szerkesztve ]
-
vvvbandi
csendes újonc
válasz #06658560 #92 üzenetére
"Magyarul nem a HoloLens számolja teljesen, neki is kell a rendes vas, mint az Oculusnak is. Vagyis megtéveszted a fórumozókat."
Nem. A HoloLens teljesen önállóan működik. Mindössze azt mondtam, hogy a HoloLens - mint bármilyen másik telefon vagy számítógép - képes más kintről is adatokat fogadni, és azokat helyben feldolgozni. És mivel felvetették, hogy egy komoly CAD program már sok lehet neki, én felvetettem ezt a lehetőséget. Hangsúly a "lehetőség"-en van. Opcionális. Nem kötelező.
Ja, és bármilyen kommunikációt a külvilággal vezeték nélkül végez, szemben az Oculus-szal, ami viszont a konkrét sztereó kép infót kapja a számítógépedtől, kábelen.
(#93) "A kérdés itt az, hogy egy ilyen modell-t most mi számol?"
A HoloLens rendereli (jeleníti meg) a modellt, amit a CAD-tól kap. A CAD-ra ott van szükség, amikor mondjuk részecskefolyamatokat szimulálsz a motortérben, vagy törésmodellt, vagy hasonlókat. Ezekhez nyilván egy (vagy több) bivalyerős munkaállomás kell. Ahhoz, hogy egy 3D modellt megjelenítsen nem kell olyan sok. Ha megnézed azt a videót, az ottani grafikai minőséget egy mobiltelefon is hozza.[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
Ezek mindenképp egyszerűsített modellek amikkel demózták... Látszik, hogy nem egy full részletes fotorealisztikus valamiről van szó. Pont annyit tud, amennyit a telefonok is tudnának. Egy hagyományos 3D-s anatómiai atlasz pl...
"A CAD-ra ott van szükség, amikor mondjuk részecskefolyamatokat szimulálsz a motortérben, vagy törésmodellt, vagy hasonlókat"
Ez tévedés. Simán vannak olyan építészeti és 3D dizájn modellek, aminek a full felbontású, poligonszámú realtime rendereléséhez komoly workstation kell. Erre nyilvánvalóan nem lesz jó a Hololens.
Még egy Quadrot is megszivat...Akkor egy mobil GPU-n 5 FPS se lenne. Ja és a folyamatos térbeli érzékeléshez mindenképpen sok FPS-re van szükség. Megkockáztatom akár 90-re is, hogy ne keltsen hányingert vagy fejfájást. Nagyon kíváncsi vagyok, mit tud majd mutatni élőben... de szerintem egyelőre csak játék a CAD terén. Komoly munkára nem nagyon jó, ha a mobil GPU számol.
[ Szerkesztve ]
-
vvvbandi
csendes újonc
"Simán vannak olyan építészeti és 3D dizájn modellek, aminek a full felbontású, poligonszámú realtime rendereléséhez komoly workstation kell. Erre nyilvánvalóan nem lesz jó a Hololens."
Nyilván nem. De egy egyszerűsített modell rendereléséhez igen. Nem kell realtime raytrace-elt renderelést csinálni ahhoz, hogy értékes információkkal egészítsen ki egy monitoros megjelenést. (Tudom, hogy a videón sem ez volt, de érted...) A HoloLens ott jön a képbe, amikor valós környezetben, akár valós méretben akarod megnézni és körbejárni a tárgyakat. Pl. látni akarod 3D-ben, hogy a motor hol illeszkedik a karosszériába. Vagy a bútor a szobádba.
-
Ren Hoek
veterán
Lejárt
Szóval ilyen tekintetben pont inkább hátrány, hogy csak wireless és csak a szemüveg számol. Remélhetőleg komoly ipari, hadi és orvosi alkalmazásoknál lesz rendes kábeles, PC-s Hololens is és akkor képes lesz arra amire az Occulus is.(#97) vvvbandi Igen csak van egy kis "eyecandy" mellék érzése az embernek, hogy valójában ha mobilgrafikánál egy fokkal komolyabb dolgot akarsz megjeleníteni, akkor beröccen az egész majd.
[ Szerkesztve ]
-
matth78
csendes tag
Emberek, néhányan nagyon félreértelmezik ezt a dolgot. Ezzel nem fogsz Forza-t vagy Deep Space játszani. A lényeg, hogy felveszed a szemüveget ami feltérképezi a szobát. A szemüvegen át eredetiben látod a szobádat, mintha egy egyszerű szemüveg lenne. A Hololens pedig az adott objektumot (pl. origami) mutatja a saját szobádban az adott helyen. Mivel a feltérképezés a boot alatt folyik, ezért max a szobádban lehetne lövöldözős játékot játszani, mondjuk éppen előbújik az asztalod mögül egy alien. Mivel a feltérképezés a boot alatt történik meg (és ráadásul nem is rövid idő alatt) a dolog csak a szobádba fog működni. Ahhoz, hogy az egész lakásban menjen állandó feltérképezés kellene, de ahhoz a hardver valószínűleg kevés. Azt, hogy a rendelt objektumot az asztalon lásd és körbe tudd járni valószínűleg szemmozgás követéssel oldják meg (belül 2 kamera vizsgálja, hogy hova nézel)+ térben el tudja helyezni magát a cucc. Mivel csak az adott objektumot kell számolni és a mintavideóban is csak pár 1000 poligonos cuccokat láttat, nyilván nem kell hatalmas erőmű hozzá. Az más kérdés, hogy mi lesz, ha telehányod objektumokkal az egész szobát... Ez a technológia célközönsége és működése is teljesen más, mint az Oculusé.
https://www.youtube.com/watch?v=3oXEY1J7XxA
[ Szerkesztve ]
-
Komplikato
veterán
Gondolom a direkt többszörösen kiemelt egyedi tervezésű HPU meg csak marketing rizsa és a kávéfőző vezérlésére szolgál.
"Figyelj arra, aki keresi az igazságot és őrizkedj attól, aki hirdeti: megtalálta." - (André Gide)
-
vvvbandi
csendes újonc
"Szóval ilyen tekintetben pont inkább hátrány, hogy csak wireless és csak a szemüveg számol.". Igen, grafikai minőség tekintetében hátrány, hogy csak előző generációs konzolokhoz hasonlítható. Nem is arra való, amire egy Oculus vagy egy XBox - tehát hogy teljesen beszippantson egy virtuális élmény. Ugyanakkor az, hogy szabadon mozoghatsz a hasraesés veszélye nélkül, az, hogy valós környezetet, valós tárgyakat egészít ki - nos, ez bőven kárpótolhat. Mivel ez egy teljesen új terület, látatlanban nehéz elképzelni, hogy mire lehet majd jó - ezért is írtam a cikket és próbálok itt mindenkinek válaszolni.
"Igen csak van egy kis "eyecandy" mellék érzése az embernek, hogy valójában ha mobilgrafikánál egy fokkal komolyabb dolgot akarsz megjeleníteni, akkor beröccen az egész majd." - nyilván jobb lenne minél erősebb GPU, de amire használni akarják most, arra bőven elég. Egyszer sem volt olyan érzésem, hogy a GPU gond lenne.
-
Ren Hoek
veterán
válasz vvvbandi #101 üzenetére
Persze így is hatalmas újdonság... csak nekem komolyabb CAD és orvosi eszköz K+F munkákra kéne, és nem játékra otthon. Akkor meg biztos nagyon hamar belefutnék a limitációkba, hogy bocs de ez a modell laggolna már. Pl érdekes kérdés, mi lenne egy wireframe modell megjelenítéssel, ami csak fekete vonalakból áll? Technikailag... Remélem mihamarabb megtudjuk, mik az eszköz határai jelenleg.
Az eyecandy-t úgy értem, hogy sokan azt képzelik ezekből a techdemókból, hogy majd komoly munkára használható már az első kiadás... közben lehet csak egy szórakoztató eszköz lesz ami a nappaliban poén.
Viszont PC + 2D Stream-el fotorealisztikus animált modelleket is ki lehetne rakni AR-re. Engem nem zavarna egy nagy sebességű kábel, ami egy workstationből jön ki. Pl egy sebészeti alkalmazásnál, már elengedhetetlen a nagyfokú pontosság minden téren. Vagy egy "Realtime 24/7 Girlfriend modder to Emily Ratajkowsky" app
Amúgy nem kötekedni akartam, csak rengeteg dolgot nem tudunk még... nagyon tetszett a cikk és sok újdonságot megtudtam. Szóval hálásak vagyunk az élménybeszámolóért.
[ Szerkesztve ]
-
tatararpad
őstag
Erről a cuccról mindig az Ender's Game jut az eszembe
-
grozam
tag
Érdekes időket élünk. 3d-nyomtatás, holografikus megjelenítők stb... Lassan minden megvalósul amit ki mertek régebben találni. De mi lesz a jövő? Hiszen ezek a dolgok már a jelen.
-
vvvbandi
csendes újonc
válasz Ren Hoek #102 üzenetére
"sokan azt képzelik ezekből a techdemókból, hogy majd komoly munkára használható már az első kiadás... közben lehet csak egy szórakoztató eszköz lesz ami a nappaliban poén."
Pont az első kiadás az, ami a korlátai és az ára miatt elsősorban munkára lesz használható, játékra kevésbé. Persze van olyan, amire jobban alkalmas lesz, mint másokra.
"Viszont PC + 2D Stream-el fotorealisztikus animált modelleket is ki lehetne rakni AR-re. Engem nem zavarna egy nagy sebességű kábel, ami egy workstationből jön ki. Pl egy sebészeti alkalmazásnál, már elengedhetetlen a nagyfokú pontosság minden téren."
Nem tudom milyen sebészeti alkalmazásban gondolkodsz... de ha a sebész fejére akarod rakni, akkor nagyon fontos - szerintem, laikusként - hogy szabadon mozoghasson a műtőben és ne lógjon mindenféle kábel a sebbe. A fotórealisztikus megjelenítés ugyanakkor nem számít. A pontosság (tehát, hogy pl. részletesen és a megfelelő helyeken lássa az ereket, csontokat, stb) ugyanakkor adott, a hologramok nem "másznak" el, ott maradnak, ahol lenniük kell.
"Vagy egy "Realtime 24/7 Girlfriend modder to Emily Ratajkowsky" app "
Jah, ehhez kell a fotórealisztikus renderelés Meg a nagyobb látószög. És persze a vezeték nélküliség is, hogy kimehess vele a... khm... konyhába -
ripla
őstag
mi lesz a jövő? ugyanezen dolgok precízebbé tétele, továbbfejlesztése, hordozhatóvá alakítása, miniatürizálása, majd fillérekért az emberi testbe való beépítése.
és máris ott leszünk, amiről ír gibson a neurománc sorozatban, morgan a takeshi kovacs sorozatában, meg amiről a ghost in the shell és a deus ex szól.
ez még tippre olyan 15-20 év, és valósággá válik.
feltéve, ha addig nem irtjuk ki saját magunkat, vagy a föld nem írt ki minket, mondjuk egy mutálódott vírussal.[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
válasz vvvbandi #105 üzenetére
Most egy agystimulátor beültetőgépen gondolkoztunk épp, amihez látni kéne a patkány agyát, kinagyítva hol futnak a nagyobb erek és kapillárisok, egy két-foton mikroszkóp 3D-s képéből. Mivel amúgy pici az egész, Hololens-el ki lehetne nagyítani és megtervezni a behatolási pontokat, vagy flexibilis utat. Mondjuk ez le van fixálva egy keretbe, de egy valós emberi műtétnél rettentő fontos lenne tudni hol mennek az erek... oda viszont hatalmas pontosság kéne. (Ez még nem tökéletes, a motor talapzata ugrált kicsit... de orvosi alkalmazásoknál viszonyítási mintázatokkal lehetne pontosítani a térben) Vannak amúgy ilyen eszközök, ott mondjuk előre megtervezik a műtétet 3D-ben, MRI kép alapján. Oda nem nagyon kell Hololens, vagy ha kell is, az MRI képeknek nem túl nagy a felbontása, simán vinné a kis gép. Egy egyszerű szövettani 3D-s képet is vinne szerintem. Viszont prezentálni tökéletes lehet, orvosi konzíliumokra pl. A jelenlegi 3D-s kimenetet generáló eszközöknek (fMRI, MRI, CT, UH, OCT) nem túl nagy a felbontása.
Ha valami ilyesmit meg tudna jeleníteni 3D-ben hologramként, és geometriailag rámappelni a szikét vagy a beültető cuccot akkor zsírkirály lenne
(#104) grozam: A jövő? Amit írtam korábban, nem lesz szemüveg, csak a látóideget ingereljük egy stimulátorral. Látótérbe helyezett fotórealisztikus hologramokkal. Ez persze még nagyon messze van. Ép látóidegű, de vak embereknél jelenleg max kontúrokat lehet látni egy ilyennel. Kínában foglalkoznak ilyenekkel... Amúgy retinába is lehet ültetni, két féle chip is létezik már. Ezt még szerintem a következő 20-30 évben nem fogják engedni soha egészséges embereken, amíg kockázatos a műtét és semmi haszna nincs egészségeseknek.
Esetleg egyből nem káros lézerrel bevetíteni a képet a retinára. Itt vetődik bennem fel a kérdés, hogy fekete vonalakat hogy a francba tud megjeleníteni a Hololens? Szerintem sehogy.
[ Szerkesztve ]
-
Komplikato
veterán
válasz Ren Hoek #108 üzenetére
OFF: Ha jól tudom nem túl régi hírekben volt olyan "megkerülő" külső/belső inplant, ami nem a látóideget stimulálja, így olyanokon is segíthet akiknek azzal van baja. Konkrétan a látásért felelős agykéreg részben stimulál képet. Viszont mint hozzá nem értő azt gondolom technikailag talán látóidegen sokkal jobb eredményt is el lehet érni. Aztán lehet lebecsülöm a technika és az agykutatás eredményeit?
"Figyelj arra, aki keresi az igazságot és őrizkedj attól, aki hirdeti: megtalálta." - (André Gide)
-
vvvbandi
csendes újonc
válasz Ren Hoek #108 üzenetére
Szerintem meg tud ilyet jeleníteni 3d-ben, viszonylag pontosan (de nem töredék milliméterről beszélünk persze). Még az is lehetséges elméletileg, hogy a páciens testébe beleláss, és ott legyenek az erek 3d-ben. (megintcsak nem biztos, hogy patkány méretben...) Ehhez az kell, hogy legyen egy referencia pont, mondjuk a koponya egy jól meghatározható pontja, és az ne mozduljon el.
Fekete vonalat nem tud, írtam is, hogy alapvetően fényből vannak a hologramok.
-
Ren Hoek
veterán
válasz vvvbandi #110 üzenetére
Ez viszont azt jelenti akkor, hogy ha mondjuk egy filmet szeretnénk nézni, azt teljes sötétségben lehetne csak megtenni, vagy valami fekete "vászon" előtt... illetve a sötétebb árnyalatú textúrák nagyon átlátszanak, mint Leia hercegnőnél. Kicsit akkor csalókák szerintem a Youtube-on látható demók. Ott teljesen fedő nem-fény objektumok vannak... Gondolom tök más élmény akkor a valódi szemüveg. Esetleg a jövőben lehetne olyat, hogy OLED panel, és mögötte egy fekete árnyékoló LCD. Akkor csak ott lehetne fekete háttere a tárgyaknak, ahol vannak. Csak ez már duplán csökkentené az átlátszóságot.
(#109) Komplikato: Egyiken sem lehet jó eredményt elérni. A legjobb a retina chip, kisebb-nagyobb sérülés/betegség esetén ép ganglion réteggel. Elvileg a SOTE klinikán is volt itthon már egy páciensen műtét. Már a látóidegben is 130 millió fényérzékeny sejtről tömörítődik és átszámolódik az információ kb 1.2 millió szálú látóidegé, különböző csatornákkal, amiről fogalmunk sincs, hogyan futnak végig a "dróton". Az agyba érve az LGN-nél és végül a látókéregben 500 millió sejthez mennek az infók, tehát itt mégnehezebb jó eredményt elérni. Mert egyáltalán nem térképszerű maga a kéreg, és összevissza torzult és transzformálódott már az infó. Ez még nagyon távoli jövő, hogy rendes színlátást visszaállítsuk, vagy egy ilyen Hololens hologram-ot juttassunk a látókéregbe. Eleve egy kéregbe hatoló, nagyon nagy felbontású ingerlő eszköz kéne. Az pedig óriási, és ehhez már genetikailag módosítani kéne a sejteket ott, mert elektromos ingerléssel nem oldható meg, sem valamiféle külső mágneses, vagy DC ingerléssel. (egyszerűen nincs ekkora felbontása semmilyen elektromos és mágneses külső eszköznek - és nem is lesz. Fizikai akadálya van, mindenképp koponya feltáró műtét kéne) Ezért talán ha megfejtjük mi megy a látóidegen, és mi a kód, akkor van esély rá...csak az meg nagyon sérülékeny, addig biztosan nem fogják piszkálni, amíg nem lesz jó eszköz rá. Ha ez megsérül, akkor az végleges és visszafordíthatatlan. Embernél nem is regenerálódik szinte...vagy valami neurotroph anyaggal elérve, nem tudna ugyan úgy összeforrni. Itt is talán a genetikai módosítás - optikai ingerlés lesz a megoldás a jövőben. Szerintem előbb lesznek valódi hologam vetítők, mint ez
[ Szerkesztve ]
-
vvvbandi
csendes újonc
válasz Ren Hoek #111 üzenetére
"Ez viszont azt jelenti akkor, hogy ha mondjuk egy filmet szeretnénk nézni, azt teljes sötétségben lehetne csak megtenni, vagy valami fekete "vászon" előtt... "
Nekünk félhomályban mutatták, ott nem volt zavaró a fekete hiánya, még szövegnél sem. A szemüveg maga is sötétít picit. Ugyanakkor az átlátszósága fontos, mivel az eszköz fő feladata, hogy a valós és a digitális világot egyszerre mutassa. Sajnos nem tudom, mennyire lenne élvezhető egy film rendesen megvilágított szobában, vagy akár napsütésben.
-
Komplikato
veterán
A HoloLens csatornán volt olyan videó ami arról szólt, hogy (sok sok kis kamerával) stúdióban felvettek élő szereplős körbe járható 3D jeleneteket. Persze meglehetne csinálni ilyesmit realtime egy konferencia beszélgetésnél is, csak túl drága lenne.
"Figyelj arra, aki keresi az igazságot és őrizkedj attól, aki hirdeti: megtalálta." - (André Gide)
-
Ren Hoek
veterán
válasz #32839680 #113 üzenetére
Biztos meg lehet oldani. Csak akkor egy master szemüveg kell, ami scanneli a szobát és továbbküldi a többieknek. Vagy mindegyik szemüveg megosztja egy szerveren a saját scanjét, majd realignolja egymáshoz őket. Koordináta rendszer nem jó ugye, mert nincs inerciális vagy cm pontos GPS helymeghatározás. Elvileg Hololens API nem lesz, vagy SDK, de valahogy csak lehet majd eszközre fejleszteni vagy alacsonyabb szinten elérni a HW-t.
[ Szerkesztve ]
-
vvvbandi
csendes újonc
válasz #32839680 #113 üzenetére
"És kooperatív módja van? Lehet több embernek egy azon tárgyat körbejárni úgy, hogy mindenkinek ugyan ott van elhelyezve a térben? És ha valaki odébb mozgatja, akkor a többieknek is átkerül?"
Persze. Minden csak szoftver kérdése. Ha ketten vagytok ugyanabban a szobában, aminek a közepére valaki letesz egy tárgyat, akkor semmilyen technikai akadálya nincs annak, hogy ugyanazt a tárgyat mások is lássák és manipulálhassák is. Több ilyen videót mutatott is a Microsoft. Sőt, az is lehetséges, hogy külön szobában vagytok, és az egyik odébbtesz valamit egy hologramon, a másik meg hümmög hozzá. Vagy láthatod, hogy a kolléga (pl tanár) hova néz, épp miről magyaráz. Ésatöbbi.
" Elvileg Hololens API nem lesz, vagy SDK, de valahogy csak lehet majd eszközre fejleszteni vagy alacsonyabb szinten elérni a HW-t."
Holografikus API a Windows 10-ben van. Ez eszközfüggetlen, ahogy az egérből is többfélét tud kezelni az OS. Az alacsony szintű hw elérésben nem vagyok biztos, nagy kérdés még, hogy a holografikus proci mit fed el és mit ad vissza. Pl, hogy lehet-e saját gesztusokat definiálni és implementálni, ezt még nem tudjuk.
[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
válasz vvvbandi #116 üzenetére
Remélem lesz azért hozzá valami komolyabb... A Kinect-hez is rengeteg sok olyan kreatív találmány köthető, hogy csak ámultam... Magát a scannelő szenzorokat, meg a processzort fel lehetne használni pl vakoknál egy virtuális térben bionikus szemüvegként. Kimenet pedig hanghatások, vagy a nyelvre tehető ingerlő. A nyelv "felbontása" elég jó, ezért majdhogynem lehet vele érezni egy kisebb felbontású 2D-s térképet, vagy iránytűt.
...de akkor ezek szerint ilyesmi nem leszSzerk: Egyébként találtam egy videót [link]
Itt már azért sokkal hologramszerűbben ábrázolják a látottakat, az eddigi full átlátszatlan demókhoz képest... ugye ilyen kb az élmény? (Ez is zseniális persze)... mondjuk itt sem értem, hogy a fekete kerék, hogyan lesz fekete a fehér függöny előtt... Valószínűleg sehogy.[ Szerkesztve ]