Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Retekegér #31 üzenetére

    The Privatization of Space Exploration: Business, Technology, Law and Policy könyvből:

    DARPA awarded SpaceX an $8 million contract under its Falcon Small Launch Vehicle program to develop and demonstrate affordable space launch capability.

    Vagyis 8 millió dollárt adtak a SpaceX-nek az első indításra (illetve szállt be a fejlesztésbe a DARPA, ugyanis amúgy azzal tisztában voltak, hogy egyből sikeres indításra kevés az esély).

    Falcon 1 @ Wikipedia:

    While the development of Falcon 1 was privately funded, the first two Falcon 1 launches were purchased by the United States Department of Defense under a program that evaluates new US launch vehicles suitable for use by DARPA.

    Magyarul a fejlesztést a SpaceX állta, de a két első rakétát (vagyis pontosabban a két első kudarcot) a DARPA fizette.

    Jegyezzük meg, hogy függően attól, mikor nyilatkoztak, de 90 és 100 millió dolláros összegek repkedtek a Falcon 1 kifejlesztésével kapcsolatosan.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Retekegér #37 üzenetére

    Csakhogy a SpaceX-nek ekkor még nem volt megrendelője, propagálták a Falcon 1-est, ám úgy, hogy egy rakétát sem tudtak még bemutatni. Érthető okból nem szívesen adnak pénzt arra, hogy egy kipróbálatlan rakétával küldje valaki fel a műholdjukat. Emiatt az első indítások egy új rakétánál legtöbbször súlymakettekkel (boiler plate, dummy satellite) történnek. A DARPA és az USAF pedig azért, hogy támogassák a SpaceX-et, megvették a piaci ár felett a két első indítást.

    Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX) has been awarded $8 million by the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) and U.S. Air Force to demonstrate highly responsive, affordable launch capability.

    Magyarul demonstráció volt a szerződés tárgya, és ugyan ez volt a második indítással is a helyzet.

    Megj.:
    A TacSat-1 és az egész TacSat program célja az volt, hogy egy éven belül a kereskedelmi piacról (off-the-shelf, fiókból kivehető) megoldásokkal egy olcsó és olcsón feljuttatható műholdat tegyenek le az asztalra. Az egész program célja az volt, hogy az általános, viszonylag nagy méretű és drágán feljuttatott műholdak helyett át-e lehet helyezni a hangsúlyt az olcsó, kis méretű műhold-rajokra a feladatokat, amelyek pótlása is könnyebb, olcsóbb és gyorsabb.

    Ez alapvetően arról szól, hogy ha valaki megtámadja az amerikai katonai műholdakat, akkor gyorsan és olcsón lehessen őket pótolni, és hogy ez mennyire kivitelezhető.

    Érdekesség, hogy a SpaceX ekkor egy 100 millió dolláros USAF szerződést is megnyert.

    Miután a SpaceX már fel tudott mutatni megrendeléseket, könnyeben tudta eladni a Falcon 1-est (és később a nagyobb Falcon rakétákat) a civil piacon is, tehát a DARPA nélkül nagyon nehéz helyzetben lett volna induláskor.

    Ismét megjegyzés:

    A SpaceX nehéz helyzetekben vállalt szerződésekkel is játszik, amikor csak tud. A kanadai űrügynöksége CASSIOPE műhold esetén 2005-ben úgy állapodtak meg, hogy 10 millió dollárnál nem lesz drágább az 2008-ra tervezett az indítás, Falcon 1 rakétával. Azonban a kanadaiak azért mentek ebbe bele, mert nem volt több pénz a CASSIOPE elindítására. A szerződésben viszont nem volt kötbér. A Falcon 1 program először mellékvágányra került (Falcon 1e program), majd törölve lett. A kanadai műhold készen állt a raktárban, de a SpaceX várakoztatta azt. 5 évvel az eredetileg vállalt indítási határidő után teljesítették a szerződést, mégpedig az első Falcon 9 v1.1 indításnál, amelyet kereskedelmi piacon nem tudtak volna értékesíteni pénzért, hiszen a módosított rakéta megbízhatósága kisebb volt. De mivel úgy is volt egy kötelezettségük, ezért végül letudták azt egy füst alatt az első v1.1 indítással...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Retekegér #41 üzenetére

    Nagyjából képben vagyok a háttérrel, inkább arra szerettem volna kilyukadni, hogy pénzügyileg a Védelmi Minisztérium megrendelése kevés lett volna a projekt kivitelezéséhez, Musk belepumpált magánvagyona és kockázatitőke-befektetők nélkül

    Ebben pedig teljesen igazad is vagyon.

    Csakhogy a DARPA megrendelése nélkül vért izzadtak volna, hogy valahogy vásárlókra találjanak a kipróbálatlan Falcon családra.

    De érdemes megnézni, hogy mennyi pénzt pumpált a NASA a SpaceX-be, hogy a Falcon-9 és a Dragon elkészüljön. A NASA pénze nélkül most nem lenne SpaceX.

    Én azért szeretem hangoztatni, hogy a DARPA / USAF és a NASA mennyi pénzt és támogatást feccölt a SpaceX-be, mert mindenhol kihangsúlyozzák, hogy hát Musk megmutatta, hogy mehet kereskedelmi alapon is az űripar.

    Én meg erre azt mondom, hogy egy nagy lótúrót, illetve azt, hogy mehet, csak éppen állami támogatás nélkül a SpaceX nem ott lenne, ahol most van. Elég megnézni, hogy a Virgin Galactic már 400+ millió dollárt áldozott a WhiteKnightTwo / SpaceShipTwo párosra, és még mindig nem érték el a világűrt, nemhogy utasokat vigyenek fel. Márpedig ha Musk-nak a NASA pénze nélkül kellett volna kifejlesztenie a Falcon 9-est, akkor a veséjét is el kellett volna adnia... Nem véletlenül lépet bele a védelmi minisztérium és az ULA kapcsolatába úgy gyomorszáj tájékán... Tudja jól, hogy lehet pénzt kisajtolni a kormányzatból...

    Ezzel együtt is nem lehet elvitatni, hogy mindig minden konkurensénél olcsóbb és jobb megoldásokat tesz le az asztalra. "Mókás", hogy az OrbitalATK több pénzt kap a Cygnus-ért, mint a SpaceX a Dragon-ért, amikor ISS ellátmányról van szó, és a Dragon hasznos terhet hoz vissza, míg a Cygnus elég a légkörben (egyébként ez nem akkora baj, mert valahogy meg kell szabadulni a sok szeméttől az ISS-en). Vagy hogy a Boeing CST-100-asa rosszabb képességekkel rendelkezik, nehezebb és ahogy most kinéz, később is készül el, mint a Dragon V2, miközben drágább...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák