Új hozzászólás Aktív témák
-
dkess
őstag
A monitorod (Samsung CHG7/C32HG7xQQ) a Samsung és az AMD szerint is "csak" Freesync -es és nem Freesync 2 HDR -es.
Mindazonáltal érdekes kérdést vetsz fel és net -en sincs túl sok információ arról. hogy akkor az nVidia kártyák csak "sima" Freesync módban képesek meghajtani a Freesync 2 HDR monitorokat is illetve várható-e változás e tekintetben? Apró megjegyzés - "sima" Freesync módban is mehet HDR. Freesync 2 HDR esetén azonban a monitornak kötelezően támogatnia kell a HDR -t - persze a HDR használata ez esetben sem kötelező a felhasználónak. Természetesen vannak más okosságok is - pont például az emlegetett késletetést is csükkentő tone mapping kezelés (ez kimarad monitor oldalon - ezzel "hűbb" és gyorsabb is lesz a folyamat).
Abu85
Köszönöm szépen a válaszodat. Egy dologra nem találtam még választ - Freesync 2 HDR esetén 4K mellett támogatott lesz a 120 Hz feletti frekvencia is? "Sima" Freesync esetében nem.
Az AMD oldalán igazából nem is látok 4K -s Freesync 2 HDR monitort egyáltalán. Még egy darab 5120x1440 felbontású Freesync 2 HDR monitor van csak (Samsung C49RG9x), ami aránylag közel van a 4K -hoz, de ez is csak 48-120 Hz tartományban működik ...
Mindössze az emlegetett júniusi Asus bejelentés van és a legtöbb oldalon ez a kérdés fel sem merül ...
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Attól, hogy bekapcsolod még nem kapod meg. A FreeSync 2 HDR-hez az kell, hogy a hardver biztosítson bizonyos információkat a monitor számára. Ezek kódolva lesznek közvetítve, és a kijelző az AMD licence birtokában képes dekódolni ezeket, majd ha megvannak az adatok, akkor ki tudja kapcsolni a kijelzőoldali tone mappingot, plusz van még egy visszaolvasásra is specifikáció. Amíg ezek az adatok nem érkeznek be, addig a kijelzőoldali tone mapping működik. Az NV nem tud adatokat adni a kijelzőnek, mert nincs meg a licenc az AMD-től, így sosem fog működni a FreeSync 2 HDR, vagyis a kijelzőoldali tone mapping állandóan aktív marad.
(#47) dkess: A FreeSync 2 HDR esetében nem a HDR-t magát kell támogatni. Azt kell tudnia a kijelzőnek, hogy a játék oldalán számolt tone mappinggal jelenítse meg a képet, vagyis a beépített tone mappingot kapcsolja ki. A sima FreeSync plusz még a HDR az annyit jelent, hogy lesz VRR, de a kijelző oldalán lesz egy extra tone mapping fázis, vagyis nem azt jeleníti meg a kijelző, amit a fejlesztő elgondolt. Na most ez a nehéz része, mert ahhoz, hogy ebből végül jó eredmény legyen, magának a GPU-nak kell információkat adni a kijelző felé, a kijelzőnek pedig a GPU felé, amit a GPU a konkrét program felé, tud továbbadni, hogy a fejlesztőnek meglegyenek az információi arra, hogy a kijelző oldali tone mapping elhagyható legyen. Ezért van az, hogy a FreeSync 2 HDR-re program oldali támogatás kell, mert automatikusan nem kapcsolható csak úgy ki a kijelző oldali tone mapping, annak csúnya lenne az eredménye, de ha a program képes olvasni a monitor adatait, és a monitor is megkapja a GPU adatait, akkor nyilván van egy olyan pipeline, amivel biztosítható, hogy már az alkalmazás oldalán számolt tone mapping megfelelő legyen a kijelzőnek, és akkor tényleg nincs szükség a kijelző oldalira, így végeredményben jobb lesz a képminőség és alacsonyabb késleltetésű lesz a megjelenítés.
Sima FreeSync mellett is lehet 120 Hz-es frissítés HDR-rel. A FreeSync 2 HDR az valójában csak egy HDR specifikáció, és emellé még megszabja, hogy a VRR-hez LFC-t is aktiváló, relatíve nagy tartomány kell. De valójában ez a FreeSync esetében sincs kizárva. A FreeSync 2 azért rakták oda a HDR-t utólag, mert ez tényleg inkább a HDR-re vonatkozik, egy olyan specifikációt ad, ami lehetővé teszi a játék oldalán számolt tone mapping közvetlen megjelenítését. Ami persze bonyolult, egy csomó szoftver is kell még hozzá a szabványos API-kon kívül, de az alapja mégis az, hogy a kijelző adjon és kapjon bizonyos információkat.
Erre egyébként van egy szabványosítási kísérlet, régen írtam róla: [link] - nem tudom, hogy hol tart, de eléggé azon voltak az érintettek, hogy a FreeSync 2 HDR-t szabványosítani kellene, mert pont a lényeget fogta meg, amire szüksége van a játékosoknak, és arra szabványos alternatíva a HDR-rel nincs még. Ami jó hír, hogy az Intel és az NVIDIA sem másolja a FreeSync 2 HDR képességeit, vagyis valószínűleg a szabvány mielőbbi érkezése mellett vannak. Tulajdonképpen maga az ötlet nem bonyolult, egyáltalán nem igényel plusz hardvereket, szimplán új firmware-ből és API kiegészítésekből hozható a mai hardvereken is.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
Új hozzászólás Aktív témák
- OLED TV topic
- Windows 11
- Androidos tablet topic
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Építő/felújító topik
- Nothing Phone 2a - semmi nem drága
- Milyen egeret válasszak?
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- 3D nyomtatás
- További aktív témák...
- LG UltraWide UltraGear 34GN850-B Monitor
- Beszámítás! Samsung S27BG650EU QHD VA 240Hz 1ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- SAMSUNG ODYSSEY G5 S27AG500 Gamer Monitor! 27"/IPS/2k/165hz/1ms/Freesync Premium-G-sync/HDR10
- Beszámítás! Samsung C27RG50FQR FHD VA 240Hz 4ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- Acer 34'' 1440p 144hz monitor saját dobozában költözés miatt sürgősen eladó