Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Mivel sohasem felelt meg nekem egy G-sync monitor sem az LCD panel miatt, így nyilván örülök, de azért ki van szerintem picit sarkítva ez a cikk:

    "a G-Sync egy prémium megoldás, de azt a kérdést látványosan kerülték, hogy miért."

    Nekem mindig viszonylag egyértelmű volt, hogy más is rejlett a G-sync program mögött, mint maga az adaptív frissítés. Megkövetelték pl. a BFI-t is (ami gyakorlatilag nem is VRR-kompatibilis, de hasznos), de szorgalmazták pl. a real-time scan-out módot. Utóbbiból is látszott (nekem), hogy tényleg minimumra próbálják szorítani a késést, nem hagyják a gyártókra a dolgot, hogy szerintük mi számít elég jónak ezen a téren. (Tudtommal a FreeSync v1 még semmi ilyennel nem foglalkozott, elvben lehetett volna 100+ ms is a lag, mégis kaphatott volna FreeSync logót a termék, hiába alkalmatlan játékra, de G-sync esetén ilyen a gyakorlatban nem fordulhatott volna elő, mert szorosabbra fogta a gyeplőt az nVidia, a maximumot szorgalmazta a gyártóknak, ami a játékos igényeket illeti és nem nagyon adtak G-nsyc logót bármi hulladéknak, csak mert benne van a modul és működik a VRR mód).
    Kár, hogy az én szemeben minden LCD eleve hulladék, de ez már irracionális igény (és volt főleg 5+ éve, mikor sehol sem volt még az OLED tech., a PDP pedig se nem monitor, se nem VRR barát tech.).

    "AMD FreeSync jelöléssel futó VESA Adaptive-Sync is lényegében ugyanarra épít, amire az NVIDIA G-Sync"

    Amilyen szinten én értem ezeket (és a G-sync esetén nem is nagyon érdekelt, mert úgysem érintett), a G-sync azért mégis kicsit másképp működik, mint a FreeSync, mert utóbbi nem polling módban megy (ami ha elhanyagolható, de mégis némi előny késés tekintetében - legalább is míg az optimális működési fps tartományban dolgozik a rendszer - és ehhez kellett az FPGA modul, a csak VESA szabványt ismerő eszközök nem tudnak polling módban üzemelni).
    Persze ez már vitatható, hogy összességében jó-e egyáltalán ez a polling mód, mert kell hozzá a CPU oldali szoftveres fps limiter (amit az átlag user nem feltétlenül tud), stb, de attól még érdemi eltérés.
    Vagy esetleg mégis hasonló polling módban működik a FreeSync is?

    ---

    Már csak az kéne az egyéni örömömhöz, hogy az LG kiadjon egy VRR firmware-t a 2018-as TV-ire, legalább az Alpha9 SoC-os OLED-jeire, de ez ironikusan nagyobb "csoda" lenne, mint ez, hogy kibővíti az nVidia a Gsync-et VESA Async-re.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Abu85 #190 üzenetére

    Az is igaz, hogy mindkettő kissé ködösnek tűnt. Nyilván csak tippelek arra, hogy a Gsync és FreeSync (az első verziók) is tartalmaztak kötelező és ajánlott dolgokat is, és ezek talán változtak is idővel a háttérben (anélkül, hogy bármelyik cég legalább al-verziózta és kommunikálta volna a vásárlók felé).

    De ami szembeötlő volt számomra, hogy a Gsync esetén kvázi követelménynek tűnt a BFI és a normális over-drive (utóbbit talán eleve az nV-s modul vezérelte?), illetve mikor néha végigfutottam a leírásokat, akkor a Gsync táborban találtam több olyat, ahol feltüntették a real-time scan-out módot (persze még ez is lehet, hogy volt olyan FreeSync variáns, ami egyébként tudta, csak nem derült ki róla).

    Ezt nem is tudtam, hogy idő közben elhagyták a polling módot. Ez esetben kevésbé zavar a friss nevezéktan (egyébként szívesebben láttam volna jobban elkülönítve azt, ami polling mód, de akkor most már mindegy, ha korábban összemosták).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz szabi41 #200 üzenetére

    Ha nem tudja a hardware, akkor szoftveresen is lehet csinálni, ha elég magas a frissítési freki és alacsony az fps, de még filmlejátszással is macerás (DXVA mellett a renderer-nek kéne csinálni, de pl. a madVR se tudja még szerintem), játékra pedig nem tudom van-e egyáltalán megoldás (olyankor látnám működni, ha pl. beállítasz egy fix 60 fps CPU oldali limitet, amit tud fixen tartani hagyományos Vsync mellett, és valami ReShade félével feketére cseréltetsz minden második képckát 120Hz-es módban, de nyilván csak úgy, hogy eleve duplikátum volt minden második kocka ---- de hogy sikerülne-e összehangolni a ritmust, az most passz, még nem próbáltam).

    De LCD-ken mindenképp sokkal jobb a háttérfény szabályzás, mint a szó szerinti black frame insertion, mert bármit hazudnak, még mindig számottevő a válaszidő (OLED-nél jobban működik az, ha ténylegesen fekete kockákat szúrsz be, mert nincs jelentős válaszidő --- de ettől még OLED-nél is jobb lenne, ha analóg szinten villogtatnák az egész panelt ahelyett, hogy fekete kockát rak be a processzor).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Loresz #218 üzenetére

    Legutóbb azt olvastam, hogy --- legalább is egyelőre --- csak DP-n támogat majd FreeSync kijelzőket a Geforce, HDMI 2.0-on nem. Persze lehet, hogy már 15.-én kiderül, hogy néhány kártyán mégis megy a HDMI 2.0, de az is lehet, hogy meg kell várnunk a natív HDMI 2.1-etn a saját VRR szabványával, és az nVidia csak azt fogja támogatni HDMI porton.
    DisplayPort esetén már rég benne volt a szabványban, mint opcionális feature, de HDMI 2.0 esetén ez gyakorlatilag csak gyártói kiegészítés lehetett inkább az AMD-nél, amit vagy le tudna most másolni pusztán driver-ből (esetleg VBIOS/firmware frissítéssel megtámogatva) az nVidia, vagy nem, de nem is biztos, hogy akarja, főleg hogy végre befutott már a HDMI 2.1 is (bár jó kérdés mikor hoznak hozzá hardware-t, a Pascal is hosszú életű volt és még le sem csengett az RXT visszhangja, nem tűnne logikusnak egy 5%-al gyorsabb "turing refresh", hacsak nem pont ilyesmik miatt, mint csatlakozók, gondolom a VR sisakok is várják már).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz MeszesKPT #226 üzenetére

    A 2019-es LG OLED-ek elvileg tudják majd (a legolcsóbb is), bár
    1: nem biztos, hogy a jelenlegi Geforce-ok HDMI 2.0 porton is Gsync-elnek majd (lehet, hogy csak DisplayPort-ra korlátozódik, és majdani HDMI 2.1 kell hozzá, de legalább is némi plusz idő, hogy a jelenlegi kártyák HDMI 2.0-ás portjára is kiterjesszék),
    2: HDMI 2.0-al nem jutsz messzire, mert azt hiszem 60-120 lesz a range, a sávszél pedig max 60Hz-re elég 4k-ban, noha 1080p120 is van (már most is, akár HDR-ben is).
    Viszont a TV-n már HDMi 2.1 lesz, szóval csak új VGA kel alá és 4k-ban is lesz 60-120 (és talán nem-hivatalosan kitolható az).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Abu85 #257 üzenetére

    Ha mindenki tartja (tartaná) magát a szabványokhoz, akkor gyakorlatilag ugyan úgy kéne kinéznie a HDR10, DolbyVision, és FreeSync 2 HDR módoknak.
    A Rec2020 + 2084 elég tág konténer ahhoz, hogy lefedjen ma mindent (a lézeres projektorokat kivéve), innentől pedig már csak a korrekt implementációkon és kellő precizitáson múlik, hogy visszakapd, amit elpostáztál ... azon túl pedig csak az változik, hogy mikor ki mit hogy ítélt meg, miként érdemes az ízlése szerint szétosztani a "hibát" (mikor kezdesz kilépni a kijelző 3D színteréből).

    Ettől függetlenül nekem is az tetszik legjobb, amit az AMD csinál a FreeSync 2-vel.
    Noha az önmagában abszolút nem tetszik, hogy a FreeSync része, és nem ettől függetlenül fut egy saját (valami*HDR*valami) név alatt, mert igazából semmi köze az adaptív sync-hez, amihez létrehozták a FreeSync-et. Ellenben ahogy látjuk, máris kavarodást idéz elő, miután a Gsync név alá is besorakozik az adaptív sync és elkezdi a szegény user összekeverni a dolgokat már enélkül is.

    Reméltem, hogy eleve lesz majd erre valami szabványos megoldás PC-n a HDR korszakban, hogy a kijelző processzora átkapcsol valódi "passthrough" módba, a driver kiolvassa az EDID-ből a kijelzőpanel adatait és ebből dolgozik a lánc köztes konténer nélkül. Mikor eleve ilyen gyors a GPU, és nem tűnne hülyeségnek akár egy fixfunkciós egységgel is kiegészíteni, ami ezt "gyorsítja" (aminek már a Rec2020 konténer esetén is lenne értelme olyankor, mint pl. a Win10 HDR szatal módja, ami real-time konvertál SDR-ből HDR-be mindent, ami nem HDR ablak), de ilyen b@rmok a kijelző gyártók (hogy még mindig jobban tudják mindenkitől, hogy bármi más jobb, mint a szabvány, amit papíron helyesen támogatnak --- de még inkább, hogy 10 éven át játszhatják, hogy minden évben kijavítanak egy-egy apró hibát, pótolnak pár hiányosságot és ezt sohasem adják ki frissítésként a régi készülékre, elvárják, hogy minden évben cserélj, ha érdekel ez ... egész addig felosztják, míg jön a következő szabvány, és akkor kezdődik előröl... és 1$-t is bármi áron megspórolnak a beépített processzoron, amit aztán nem nagyon lehet firmware-en át újraparaméterezni otthon (vagy mint kedves LG: drága pénzért engedi CalMAN-en átírni a belső LUT-okat, de nem engedi átírni a tone mapping paraméterezését, avagy jövőre már igen, szóval minden évben lehet cserélgetni a TV-t egy-egy újabb triviális hiányosság pótlására, ami firmware update-el is megoldható lenne..., akár beszedhetnének érte 30-50$-t a TV-n futó Store-jukban, ha ennyire kapzsik, az is felhasználóbarátabb, csak ma már teljesen hypernormalizált elképzelés, hogy évente kukázd a TV-det, ha "lelkes felhasználó" vagy és kellenének apró új szoftveres dolgok --- ezeket át lehetne hidalni, ha kötelező lenne egy passthrough mód, és jól megoldott, hogy a GPU csináljon mindent, abszolút egyénileg paraméterezhetően).

    Maga a tone-mapping nem feltétlenül ad hozzá érdemi késést. Már csak azért sem, mert általában az SDR sem mehet át csak úgy 1:1 a beépített processzoron (minimum egy 1DLUT, vagy ahhoz hasonló feldolgozás kell azért, hogy "nézzen is ki valahogy": legyen nagyjából monoton a fehéregyensúly, és a célzotthoz hasonló a tone curve), a HDR színkezelés sem sokkal másabb, mint az SDR színkezelés (kivéve, hogy ha elfogadható, nézhető eredményt ad az SDR mód helyes színkezelés nélkül, félig feldolgozva is, és átengedjük az ilyen FreeSync / Gsync hitelesítésen is úgy a kijelzőt, hogy igazából helytelen színeket ad, csak szemet hunyunk felette 1-2 ms késésért cserébe, mert még élvezhető).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz freeapro #269 üzenetére

    Az a hátránya a fix 144Hz-nek, hogy az Vsync nélkül mindig csíkoz és kicsit akadozik, FastSync-el csak kicsit akadozik, mikor (FastSync esetén) nincs stabil 144fps-ed. FreeSync/Gsync-el míg a tartományban vagy, addig se nem csíkoz, se nem akadozik (kivéve ha már nagyon alacsony az fps, mert akkor pusztán amiatt látod darabosnak a mozgás, hogy "diavetítés", pl. 24fps@24Hz stabilan is szar, szóval átlag 24fps VRR-al is szar...).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz TTomax #272 üzenetére

    Az tökéletesen mindegy sample-and-hold üzem mellett, attól még tökéletesen ugyan az a diavetítés, hogy frissít pontosan ugyan arra, amin az előző ciklusban is állt, semmit nem látsz másképp, ez csak praktikus technikai limitációk miatt van.
    Mire akartál ezzel kilukadni?
    Amúgy a FreeSync nem majdnem ugyan ezt csinálja újabban (legalább is opcionálisan)?

    (#271) BiP
    Gondolom ahhoz, hogy bármennyire használható legyen, de ne tűnjön "rágalmazásnak" se, egy sokoldalas, szakzsargonban megírt jegyzőkönyvet kéne kiadniuk a teljes tesztről (minden egyes monitornál), amit úgyis nehezen értenénk. Ha nagyon konyhanyelvre lenne zanzásítva, akkor azért menne a sírás, hogy egy részünk úgy érezné, még mindig ugyan úgy nem tudunk eleget (lényegében semmit), vagy sokan vérszemet kapnának, hogy"hogy mernek ilyet nyilatkozni" (akik a szívükre veszik a sarkításokat).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz TTomax #274 üzenetére

    Emeld már ki a hosszászólásomból a konkrét szövegrészt és magyarázd már el nekem úgy, hogy akkor is megértsem, ha hülye vagyok, mert valamiért nem értem. :U

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz AtHoS #310 üzenetére

    Én értem, hogy miként fogja ezt megmagyarázni a költő-jogász, de azért kicsit ironikus, hogy nincs még 2.1-es kártyájuk, vagy akár csak számottevő 2.1-es kijelző a piacon, de a 2.0-ás kártyájuk csak 2.1-es kijelzőn hajlandó VRR-t támogatni. Amit nekik szabad, annak a tükörképét másnak nem. :DDD

    Lehetne a Gsync modulos LCD TV mókájuk is a háttérben, de mégsem, mert pár hónapra rá kint lesznek a piacon a sokkal olcsóbb HDMI 2.1-es TV-k is (ráadásul lesz OLED is, nem csak LCD). Hacsak nem értik mégis magukra is kötelezőnek, hogy majd csak a HDMI 2.1-es jövőbeni kártyájuk tud majd HDMI-n át VRR-t.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Új hozzászólás Aktív témák