Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • julius666

    addikt

    válasz #95904256 #45 üzenetére

    A cloud computinggal alapvető technológiai és gazdasági problémák vannak, ezt már többször leírtam.
    Technológiai problémák:
    - késleltetés: a késleltetés ugye a jelenlegi multis játékoknál is megvan, ezt hívják lagnak. Csakhogy ez itt másfajta lag lenne, itt az irányítás maga késne. Gondolj bele, húzod az egeret és érezhetően lassabban megy után a célkereszt a képernyőn. Használhatatlanná teszi a játékot. Szvsz már 100 ms is baromi zavaró. És hiába mondod hogy el lehet érni manapság is alacsonyabb késleltetéseket (most néztem, google.com 24 ms), de ahhoz lokalizált szerverparkok kellenek (nagyon megdobja a költségeket), illetve az csak 1-1 csomagra vonatkozik, márpedig itt folyamatos nagysebességű streamről beszélünk, ahol ugye a késleltetés-ingadozásokat is korrigálni kell. Ez szintén jelentős késleltetés-növekedést okoz.
    Mindamellett a szerver válaszidejéhez hozzáad még a frame-render ideje (ez ugye most is megvan kliens oldalon, egy képkockányi idő + ami a Vsync-hez kell) illetve a video-stream tömörítés ideje.
    - sávszélesség: pofátlanul nagy kéne minimum 10-20 Mbps, de inkább jóval több, főleg FullHD-hoz. Mindezt úgy, hogy "bérelt vonal" jellegű szolgáltatásként, tehát legalább amíg a játékkal játszunk, addig ezt a sebességet és alacsony késleltetést folyamatosan, nagyon magas rendelkezésre állással tudja. Ja, és a hálózatnak mindezt úgy kell tudnia, hogy mindenki csúcsidőben fog játszani, tehát akkor ki kell szolgálnia mindenkit egyszerre. Na ezt a jelenlegi hálózatok egyáltalán nem tudják biztosítani. Ha nekem nem hiszel, kérdezd Bambano-t talán még tudna egy nagyságrendi árat is mondani egy ilyen kapcsolat mennyibe fájhatna felhasználónként. Csak úgy a miheztartás végett.
    - minőség: itt veszteségesen tömörített streamekről beszélünk, ami magától értetődően rosszabb minőségű lesz mint amit pl. a tv-re kötött konzol kimenetén látsz, mert az veszteségmentes. Ez kit jobban, kit kevésbé fog zavarni (az alkalmazott tömörítési eljárástól és bitrátától függően), én nem kérek belőle, köszönöm.
    - számítási kapacitás: erre lehet mondani, hogy igen, ez folyamatosan fejlődik, egységnyi számítási kapacitást egyre olcsóbban kapsz. Csakhogy azt sokan elfelejtik, az igények ugyanúgy exponenciálisan nőnek. Hiába tudod mondjuk 5 év múlva már a két kezeden megszámlálható számú 0-val végződő összegbe kerülő szerverparkkal kiszolgálni a jelenlegi igényeket, ha akkor már jobb grafika fog kelleni nagyobb felbontáson, nagyobb FPS-el és esetleg többnézetes 3D-ben.

    Gazdaságilag pedig azért röhej az egész, mert ugye a hardver olcsó, a sávszél drága. A klienshardvert a megfelelő számítási kapacitással megkapod annyiért, mint amennyibe mondjuk 3 hónapnyi havidíja fájna egy tényleg nagysebességű internetelérésnek amire mindenképpen szükséged lenne. És azzal hiba nélkül játszhatnál, nem úgy mint a neten keresztül. Emellett pedig ott lenne még az előfizetés a szolgáltatásra...

    Nem is értem informatikával foglalkozó mérnök embereknek hogyan juthat ilyesmi komolyan az eszükbe.

    "nem fontos hogy a jatekaimat barhonnet futtatni tudjam"

    Most így gondolod. Aztán egyszer kipróbálod, majd megszokod és utána már el sem tudod képzelni, hogy milyen a "felhőtlen" élet...

    Ehhez nem kell a rendert is cloudból streamingelni. Elég ha a mentés van cloudban.

    A felhasználónak nem kell érteni a hardveréhez, a szoftverbeállításokhoz, stb. Márpedig az ember kényelmes jószág és a kényelemért hajlandó fizetni, stb...

    Erre lett a konzol kitalálva, csókolom.

    [ Szerkesztve ]

  • julius666

    addikt

    válasz #95904256 #69 üzenetére

    A felsorolásom nem csak a hsz-edben említettekre tér ki, egyfajta összefoglaló volt. Ugyanígy van amit nem mondtál/nem te mondtál, vagy csak úgy általánosságban "mondhatnád" a problémára, ezt nem tettem minden helyen teljesen világossá, elnézést.

    - késleltetés: Továbbra is azt állítom, hogy a cloud computing a jövőben fog megvalósulni.

    Esetleg ha a hálózat két végpontja között tisztán fénnyel fog terjedni az információ. Na ez nagyon nem ma lesz. :)
    Majd a következő évtizedben elkezdhetünk beszélgetni érdemben a problémáról, addig felesleges előre jósolgatni, ennyi idő az informatikában fél örökkévalóság.

    - sávszélesség: Sehol nem írtam, hogy a jelenlegi eszközök alkalmasak.

    Kb. az egész hálózatot le kéne cserélni hozzá. Csak azért, mert valakik arról álmodoznak, hogy a szerveren fusson a render játékoknál. Rofl.

    - minőség: Megjegyzem pl. a DVD vagy a digitális tv adások is veszteségesen tömörített streamekkel dolgoznak. Vajon ezektől is fanyalogsz? Vagy itt el sem képzelhető, hogy ne vennéd észre a különbséget?

    Az egészen más téma, mert ott nem lenne elérhető az eredeti, tömörítetlen forrás a jelenlegi médiumokon keresztül. Ha ugyanúgy, helyileg lehetne előállítani a veszteségmentes verziót mint játékok esetében, akkor fanyalognék. Így nem, mert nincs más lehetőség.

    Ezzel a hozzáállással soha semmi nem lenne érdemes piacra dobni, mert mire kifejlesztenék addigra úgyis nagyobbak lesznek az igények. A valóság nem ezt igazolja...

    Nem igaz, mert az aktuális konzolok/PC-k tudása alapján alakulnak ki az igények. Azok pedig évekkel előrébb vannak a szerverek lehetőségeihez képest. :P
    Majd ha beérik a szerverek a kliensek által nyújtott lehetőségeket, akkor lehet beszélni megfelelő szerverkapacitásról. Kár hogy ugyanúgy fejlődnek a kliensek is, nehéz dolga lesz a szervereknek.

    Mostanában minden pénzbe kerül és mindig megtalálják a módját, hogy hogyan húzzák ki azt az ember zsebéből...

    Ez mindig így volt és mindig is így lesz amíg ember van a földön. Közhelyekre sajnos nem lehet értelmes vitát építeni, ilyeneket felesleges mondanod.

  • julius666

    addikt

    válasz azbest #76 üzenetére

    Az elektromos jel is fénysebességgel terjed

    Nem, kb. 2/3-a a sebessége a fénysebességnek.

    Mondjuk a cikkcakkban terjedés nem tudom hogy mennyit lassít, de lényegtelen, a rézvezeték sebessége is elég lenne. A gond azzal van, sok helyen kell átalakítani a fényt elektromossággá majd vissza (a routereknél), illetve a tisztán fénnyel dolgozó routerek tudtommal gyorsabbak amúgy is.

Új hozzászólás Aktív témák