Új hozzászólás Aktív témák
-
PeppErKorN
tag
A nagyobb laktanyákat még csak-csak lehet valamire hasznosítani. Arra vagyok kíváncsi, mi lesz a sorsa a honi légvédelem hajdan volt tüzelőállásainak, az apró laktanyáknak az világ végén. A tüzelőállásból maximum a betonvasat lehet már kilopni, gondolom az acélajtóknak már rég lába kélt. Egyéb hasznosítandó dolog meg nincs.
--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
válasz typermuzli #132 üzenetére
Pingyomon a 105. (miskolci) Légvédelmi Rakéta Ezred technikai osztálya volt. Harsány felé, a tetőn, az éles balkanyarral szemben, egyenesen, a vaskapun túl.
--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Ez jellemző kis országunkra.
Azért ne keseregjünk, mert - ha különböző helyeken is - láthatóak a légvédelem eszközei. Igaz, hogy a Nyeváért a Bolyaira, a Volhovért Zsámbékra és a Vegáért Kecelre kell menni, de így sok helyet megismerhetünk. Meg sok más eszközt is.Én egyszerúen imádtam a Nyevát állványon!
[ Szerkesztve ]
--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Aszalón az Sz 75 Dvina, a többi osztálynál ennek jelentősen korszerűsített változata, az Sz 75M Volhov állt szolgálatban. Wikipedia
Megmaradhattak a vasbeton fedezékek, az épületek, utak, indítóállványok helyei, a lokátorok települési helyei.--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
-
PeppErKorN
tag
A tájolása minden esetre fordított, a mezőfalvai DDNY-ÉÉK helyett ÉÉNY-DDK. Ha elfogadjuk, hogy kétosztályos Vegáról van szó, akkor a technikai osztály elhelyezkedése is furcsa, hiszen az csak az objektum D-i végében lehetséges, akkor meg át kell hurcolni a TZM-ekkel az éles rakétákat az egész TÁS-on.
Elképzelhető, hogy a 80-as évek végén döntést hoztak egy nagy hatótávolságú rendszer telepítéséről - hiszen nekik nem volt - aztán a történelem közbeszólt.--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Ez a diszlokáció 1990 elejéig volt érvényben (a 105. ezred és a 104/2. osztály felszámolásáig). A körök sugara elméletileg valóban megmutatja az egyes komplexumok megsemmisítési zónáinak távoli határát. Viszont ez nagyon-nagyon távol áll a tűzrendszer valós képességeitől.
A Vega rendeltetése elsődlegesen a nagy magasságon, nagy sebességgel repülő célok megsemmisítése. Az ábra alapján látható, hogy a zóna elméleti maximális távoli határa csaknem az ország egész területét lefedte. Azt tudni kell, hogy ez a távolság csak egy viszonylag szűk paraméter-tartományban repülő célra volt értelmezhető.
Ha megnézed ezt az ábrát, látható, hogy a mezőfalvai Vega a Varsói Szerződés légvédelmi tűzrendszerébe illeszkedett, annak egyik „előretolt, nyugati bástyája” volt (az NDK-s, cseh és bulgár komplexumokkal együtt). Persze, ezekből a „magasabb” célokból, érdekekből mi nem sokat érzékeltünk.--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
A 11. Dandár hatalmas méretű alakulat volt, elég jól felépített tűzrendszerrel. Sajnos maga a szervezet, a harci technika és az alkalmazási elvek a 90-es évekre idejétmúltak lettek. Jó magyar szokás szerint lassú hallállal kellett halnia.
A magmaradt objektumok sorsa sem lehetett kérdéses, hiszen mire is lehetne használni egy hegytetőn, vagy egy mező közepén lévő kiürített vasbeton tüzelőállást néhány otromba épülettel! Idővel a természet visszahódítja ősi jussát, a fedezékekbe vadállatok költöznek, a fák gyökerei szétfeszítik a szilárd burkolatokat.De az emléke megmarad.
--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Ez gyönyörű! Én is Nyevát tanultam, a szívem csücske.
A tartalék harcállásponttal meg nem igazán tudom, mi lehet. Az acsai TÁS-t már elég régen felhagyták. Viszont minket a dandáros időkben is sokkal jobban tudtak vezetni az 50-esről a Szenyezzsel, mint a Vektorral Érdről. Nem tudom, ez hogy működött a többi osztálynál.--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Lehetett volna annyi hagyománytisztelet az illetékesekben, hogy legalább egy tüzelőállást eredeti formájában meghagynak. Praktikusan a zsámbéki lehetne ilyen. Így a légvédelem eszközei egy részének összegyűjtése helyett egy korhű, akár bemutató-, oktató jelleggel is használható, valódi múzeum jöhetne létre. Az ilyen jellegű kezdeményezések a legtöbb országban működnek, csak nálunk magasról tesznek a hagyományokra.
Örüljünk, hogy létezik HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum.
Sajnos messze nem "felhasználóbarát".--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Egy BARS állomás tényleg eléggé látványos, főleg, ha nincsenek lepusztítva az antennák. Nem tartott volna sokból kibelezni, működésképtelenné tenni, de külsőleg eredeti állapotban megőrizni. Néhány 100 M Forint kellene ide, amely könnyűszerrel meg is lehetne. Csak akarni kéne....
--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Kérlek szépen, megvilágítalak:
Az É-i az a tartalék TÁS, ha esetleg valami árulás folytán a gaz ellen felfedné a D-i TÁS hollétét, csak hirtelen áttelepülnek és folyhat tovább a háborúság.
Vagy esetleg elsüllyedt az a hajó, amelyik a második Vegát vitte, de közben a TÁS-t már összehordták.[ Szerkesztve ]
--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Egyébként tényleg érdekes, mert ilyen közelségben pazarlás 2x2 csatornás Vega, mikor lehetne 1x4 is. Akkor inkább már az egyiket a reptértől K-re, a másikat meg NY-ra, egymástól vagy 10 km-re. Ha meg tartalék, akkor megint csak távolabb.
Esetleg csak egy gyakorló TÁS, ahová az áttelepülést gyakorolhatják. De még ahhoz is közel van, be sem tud sorolni rendesen a menetoszlop.--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Nagyobb mennyiségű képet érdemes egy külön oldalra feltenni és ide csak a linket beszúrni. A legjobbak az ismert nemzetközi oldalak (Imageshack, Picasa....), azok elég gyorsak és a külföldön lévő felhasználóknak is bejönnek. A "kepfeltoltes.hu" nem javasolt.
Sajnos nem igazán van egy helyen, összeszedetten leírva a sok tudnivaló az oldallal kapcsolatban, a Prohardver interaktívban érdemes körülnézni a topikok között.--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
A reptérnek van ICAO kódja, de az üzemeltető lapján az "Átmenetileg zárva" felirat piroslik.
Lehangoló így látni ezt az objektumot is.
--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Wollenbergi BARS 301. Ilyen létezik? Ez nem csak makett, vagy térhatású poszter? Félelmetes, még az NDK-s zászlót is kint hagyták (ha jól láttam). A géptávírókban ott a befűzött papír, az adatrögzítőkben mágnesszalag, a monitorok működnek.
Az antennákkal mi lett? Csak az Ural alvázon lévő mobil egységet láttam, meg egy soktagú Yagit az állvány tetején.
Ki lehetne küldeni a mi nagyjainkat tanulmányútra, utána 2 hét kukoricán térdeplés.--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Nagyon jó az anyag. Fuchsbau érdekes állapotban van, az korabeli technika ötvöződik a '90-es évek technikájával. A honlapjukon érdemes a Luftlage-ZGS14.ppt bemutató diáit gyorsan végigpörgetni, a '88 03.12-i légihelyzet rekonstruált tanulmányozására. Elég látványos.
[ Szerkesztve ]
--K--N--R--
-
PeppErKorN
tag
Hadsz: az a két tengeralattjáró nagyon jó anyag. Az U-461 főgépeit nem lehetett fotózni?
--K--N--R--