Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • VoidXs

    nagyúr

    válasz Hohocali #163868 üzenetére

    Az akusztikának minimális befolyása van erre. A beforgatásnak annál inkább, mert azzal adod meg azt a térbeli ívet, ahol a fejed szabadon mozgathatod, és nagyjából ugyanazt hallod. Ezt a magassugárzó szórási karakterisztikájából ki lehet számolni (mozikban csinálják is, például az IMAX székek ezért vannak olyan ívben, amilyenben), de annyira bonyolult, hogy otthon inkább érzésre vagy ökölszabályokra építve szokták. Én nagyon kevés sztereó rendszert hallottam, ahol tökéletes volt a korreláció, és mindig a késleltetés volt a megoldás.

    Az 1 cm nem elég, az 0.03 ms. Annyit érsz el vele, hogy a mélyek nem oltják ki egymást, ami valóban valami, de jobb tered nem attól lesz. 0.01-re van szükség minimum, hogy magasakra is illeszteni lehessen. Az automata nem pontosabb ennél, ezt a menüt állítja át. A távolságokat hatalmas hiba kézzel beírni, még ha ki is tudod számolni, mert nem ettől függ, hogy mennyit kell késleltetni, hanem a hangszóró/erősítő különböző hibáit is bele kell számolni, és nem csak az adott csatornáét, hanem a többiét is.

    A Dolby és a PC helyzete nem ilyen egyszerű, és amúgy a használt hardverre vonatkozott. Az igazi (mozis) Atmoshoz akkora teljesítmény kell, ami akkor még konzumer procikban egyáltalán nem volt elérhető, ezért a Dolby CP850 egy Xeon-alapú 28 magos szerver. Az is épp arra volt elég, hogy 3 másodperccel előre kellett etetni, és akkor "valós időben" renderelt, aztán nap végére felgyulladt. Konkrétan erre dedikált légkondival kellett hűteni, hogy megmaradjon. Szerencsére azóta sokat fejlődött a világ.

    A dekódolás egy más dolog. A Vision-t gyorsan lezárom az elején, semmi spéci nincs benne, volt PC-n régóta, én is írtam rá shadert. Az Atmosból a Dolby viszont pénzt is akar látni, és miután innen nincs felfelé, minél tovább távol akarják tartani tőle a PC-t. Ha egyszer az open source közösség megold valamit, abból már nincs pénz soha. Ez volt a DD-vel, a DD+-szal, és a sima TrueHD-vel is, ETSI doksikból és IC-csiszolásokból lettek olyanok, mint pl. a libavcodec.

    Miután ez visszafejtéssel készült, és nem volt ezt tiltó szerződés, a libavcodec, aminek valamelyik verziójára épül ma lényegében minden legacy dekóder, kinyírta az összes jogdíjszerzési lehetőségüket a házimoziban, méghozzá teljesen legálisan. Ha egy gyártó választhat, hogy fizet a Dolbynak, vagy megoldja nélkülük a támogatást ingyen, az utóbbit fogja meglépni. Onnan tudod, hogy a gyártó ezt tette, hogy valamelyik Dolby logó nincs rajt a termékén, de mégis ismeri a formátumot. A Dolby szerint minden egyes hivatalosan támogatott formátumot jelölni kell, de DD-t mégse mutogat ma már senki.

    Az Atmos helyzete más. Tanultak a múlt hibáiból, és letolják a licenszet a torkodon így vagy úgy, és tettek bele olyan dolgokat, amikből rájöhetnek, hogy te nem teljesen magadtól csináltál dekódert. Emellett kihagyták a szabványosítást teljesen, csak az AC-4-et tették nyilvánossá, amiből az lett, hogy előbb került dekóder GitHubra, mint AVR-be, és innentől eldobták a fejlesztést, mert tudták, hogy egy centet nem fognak belőle látni soha. Vannak kiskapuk, pl. buherált MLP-s toolokkal nagyon sokat játszottak, és innen tudjuk többek között, hogy az otthoni Atmos csatornaalapú, de a meta még mindig jobbára ismeretlen. Ha le tudják úgy dokumentálni, hogy csak egy kapott Atmos sávból dolgoznak, és semmi másból, akkor eljön a PC-s Atmos, vele együtt a hangkártyák, de ez egy nagyon nehéz munka.

    [ Szerkesztve ]

    W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?

Új hozzászólás Aktív témák