Az amerikai Financial Times napilap a múlt héten robbantott kisebb sajtóbombát azzal az írásával, melyben a Coca-Cola New Coke üdítőitalának 30 évvel ezelőtti kudarcához hasonlította a Windows 8 "Blue" kódnevű frissítésében tervezett változásokat (indítás egyből az asztalra, illetve a Start gomb visszahozása). A cikk elég nagy vihart kavart, és bár néhány napig úgy tűnt, hogy a Microsoft nem reagál az írásra, pénteken Frank X. Shaw, a cég vállalati kommunikációs igazgatója egy hivatalos blogbejegyzésben mégis állást foglalt az ügyben.
Hirdetés
"A mai világban, amikor mindenki publikálhat, hajlamosak vagyunk a szélsőségekre – azok, akik ki akarnak tűnni a sokaságból, a szenzációhajhászáshoz és a túlzáshoz nyúlnak a finom elemzés helyett. Amikor az oldalletöltések száma valuta szerepet tölt be, a hőt sokan többre értékelik a fénynél, és a fekete-fehér kontrasztját néha többre értékelik, mint a valóság szürkeségét.
Álljunk meg tehát egy pillanatra és gondolkodjunk ezen a dolgokat középről szemlélve. Innen nézve, százmillió darab eladása egy termékből jó dolog. Innen nézve, a visszajelzésekre figyelni és fejleszteni egy terméken jó dolog. Sőt, egykor már az is jó dolognak számított, ha elismerted, hogy figyelsz a visszajelzésekre és felhasználod őket a fejlesztés során.
A Windows 8 egy jó termék, és napról-napra jobbá válik. Egy üveg üdítővel ellentétben, egy számítógép operációs rendszere különböző vásárlók különféle igényeit elégíti ki, miközben az egész iparágat az érintés, mobilitás és többféle eszköz zökkenőmentes együtthasználatának izgalmas jövője felé hajtja."
A vezető szavai persze érthetőek annak fényében, hogy a Microsoftot az elmúlt hónapok során a nagy számítógépgyártók és piackutató cégek mennyit ostorozták azért, hogy a PC eladások folyamatos csökkenését a Windows 8-nak nem sikerült megállítania. A felhasználóktól szintén sok kritikát kaptak az operációs rendszer új kezelőfelülete miatt, mely évtizedes hagyományokkal próbált leszámolni. De nézzük csak meg jobban, hogy az a 100 millió eladott Windows 8 a valóságban tényleg százmilliós (vagy nagyobb) aktív felhasználói tábort eredményez-e?
A Microsoftnál eladottnak számít egy licenc, amint egy OEM gyártónál egy Windows 8-cal előre installált számítógép legördül a gyártószalagról – ez pedig messze nem jelenti azt, hogy ezek a készülékek már mind a felhasználók kezeiben vannak. Továbbá a Windows 8 licence lehetőséget ad arra, hogy a felhasználó Windows 7-re lépjen vissza. Patrick Moorhead, a Moor Insights & Strategy vezető elemzője az internetes forgalmat naplózó cégeket hívta segítségül a Windows 8-as felhasználói bázis megközelítő kiszámításához. A Microsoft 1,4 milliárdra teszi a valamilyen Windowst futtató számítógépek számát a világon, így Moorhead ebből indult ki. A NetMarketShare statisztikái szerint a lekérések 4,2%-a érkezett az új operációs rendszerről, május elején nagyjából 60 millió eszközön futott Windows 8. A másik nagy statisztikai oldal, a StatCounter eltérő mérési módszere miatt kissé magasabb részesedést mutat a Windows 8 részére (4,74%), így itt az eredmény 66,4 millió aktív felhasználóra jön ki.
Persze az így kapott számok valószínűleg nem tükrözik teljesen pontosan a valós helyzetet, de azért megközelítőleg jól mutatják, hogy a Windows 8 messze nem teljesít annyira jól, mint amennyire a Microsoft mondja (és szeretné).