A Volkswagennek fizetnie kell

Akkor is jár a kártérítés, ha a panaszos egyénileg, nem pertársaság tagjaként követel kárpótlást.

Egy több mint öt éve húzódó ügy végére tett pontot ma kihirdetett határozatával a német legfelsőbb bíróság (Bundesgerichtshof – BGH), amikor is kimondták, hogy a dízelbotrányban érintett Volkswagennek mindenképpen kártérítést kell fizetnie az érintett vásárlóknak. Ezzel a döntéssel megalapozták és megtámogatták azok keresetét – Németországban mintegy 60 ezer, jelenleg még lezáratlan kártérítési pert indítottak az autótulajdonosok –, akik a kocsik vételárának részleges megtérítését követelik a gyártótótól.

A Volkswagen még 2015-ben ismerte el, hogy csaltak a dízelmotorok károsanyag-kibocsátási méréseivel, és a mai napig – főként az Egyesült Államokban – már több mint 30 milliárd euróba került nekik a büntetések és a javítások kifizetése.

Európában azonban nem került sor olyan szigorú állami fellépésre, mint az USA-ban: az érintett járműveket nem tiltották le az utakról, a Volkswagen pedig nagyvonalúan eltekintett attól, hogy kártérítéseket fizessen. Szankciók azért voltak, az európai hatóságok a csalás miatt büntetéseket szabtak ki, illetve kötelezték a gyártót, hogy frissítse a kocsik vezérlőszoftverét.

A Volkswagen a döntésre reagálva közölte, hogy sürgősen megkezdik az egyeztetéseket a tulajdonosokkal, és egyszeri kompenzációt fognak nekik fizetni. Korábban egyébként már kiegyeztek azokkal, akik nem egyénileg, hanem egy fogyasztóvédelmi szövetség által szervezve csoportos pert indítottak: a több mint 200 ezer igénylőnek összesen mintegy 750 millió eurót fizettek ki.

A német minta bizonyosan példa lesz, ugyanis Németországon kívül is körülbelül százezer kártérítési igényt nyújtottak már be, döntő részét, mintegy 90 ezret Nagy-Britanniában.

Azóta történt

Előzmények