Volkswagen-ügy: magyarokat is érint a bírósági döntés

Az unió bírósága elutasította a gyártó kifogásait, így az EU-ban bárhol perelhetőek az adott ügyben.

Hatalmas hullámokat vetett az az ügy, melyben kiderült, hogy a Volkswagen – és mint aztán világossá vált: más gyártók is – üzleti okokból manipulálták járműveik szoftvereit, hogy azok a valósnál kisebb károsanyag-kibocsátást mutassanak.

Mindezek után az nem kevés felháborodást váltott ki, hogy a Volkswagen a világ különböző részein jogilag különböző módon kezelte a történteket, így pl. a szigorúan fellépő Egyesült Államokban jelentős kártérítést kaptak az érintettek, Európában viszont alig, vagy egyáltalán nem.

Ezt egy osztrák fogyasztóvédelmi egyesület közel hatszáz érintett támogatásával nem hagyta annyiban, és egy helyi bíróság előtt a Volkswagen felelősségének megállapítását kérték, valamint jelentős kártérítést az Ausztriában eladott gépjárművek után. A Volkswagen az osztrák, klagenfurti bíróság joghatóságát vitatta, ezért fordult az adott bíróság jogértelmezési kéréssel az Európai Unió Bíróságához.

Az EU bírósága friss határozatában kimondja, hogy „Az olyan gépjárműgyártó ellen, amelynek jogellenesen manipulált járműveit más tagállamokban adják el, keresetet lehet indítani e tagállamok bíróságai előtt. A vevő kára ugyanis abban a tagállamban keletkezik, ahol a járművet a valós értékénél magasabb áron szerzi meg.”

A fogyasztóvédelmi egyesület eredeti keresetében kifejti, hogy a Volkswagen egy olyan szoftvert alkalmazott, amely lehetővé teszi, hogy próbapadon az előírt határértékeknek megfelelő kipufogógáz-kibocsátásra kerüljön sor, ám a valós körülmények közötti, tehát az utakon történő használat során a járművek által ténylegesen kibocsátott szennyező anyagok az előírt határértékek többszörösét teszik ki. Valamint: a Volkswagen az EA189 motorral felszerelt járművekre csak ennek a kibocsátási értékeket manipuláló szoftvernek a révén tudta megszerezni az uniós szabályozásban előírt típusjóváhagyást. Az egyesület szerint a járműtulajdonosok kára abban áll, hogy amennyiben tudtak volna e manipulációról, a járműveket vagy egyáltalán nem, vagy csak legalább 30%-kal alacsonyabb áron vásárolták volna meg.

Mai ítéletében az unió jogértelmezéssel foglalkozó bírósága arra jutott, hogy „…amennyiben járművekbe valamely tagállamban (Németországban) a gyártójuk a kipufogógáz-kibocsátási értékekre vonatkozó adatokat manipuláló szoftvert jogellenesen telepített e járművek harmadik személy által másik tagállamban (Ausztriában) történt megszerzése előtt, úgy a kár bekövetkezésének helye ez utóbbi tagállamban (Ausztriában) van.” Azt is megfogalmazzák, hogy „…a kipufogógáz-kibocsátási értékekre vonatkozó adatokat manipuláló szoftverrel működő járművek forgalomba hozatala esetén a végső vevőt érő kár se nem közvetett, se nem tisztán vagyoni kár, és e kár az ilyen járműnek harmadik személytől történő megszerzésekor következik be.A  Bíróság továbbá megjegyzi, hogy a tagállamok egyikében működő gépjárműgyártónak, amely más tagállamokban forgalomba hozandó járműveken végez tiltott manipulációkat, észszerűen számítania lehet arra, hogy ezen államok bíróságai előtt indulnak ellene keresetek.”

Vagyis, a jogi szaknyelvet leegyszerűsítve: minden olyan vásárló perelheti a Volkswagent az adott ügyben saját hazája bírósága előtt, aki az érintett járművekből vásárolt, függetlenül attól, mely államban tette ezt.

Azóta történt

Előzmények