Virtuális világokban terjeszkedik az IBM

Az IBM az elkövetkező 12 hónapban nagyjából 10 millió valós dollárt fog áldozni arra, hogy virtuális világokban terjeszkedjen – írja a Reuters. A vállalat elnök-vezérigazgatója, Sam Palmisano a jövő kedden maga is ellátogat az egyik legnépszerűbb online szerepjátékba, hogy előbb mintegy 7000 kínai dolgozójával találkozzon, majd cége egyik szigetén 250 alkalmazott előtt tartson beszédet.

Az informatika mamut virtuális expanziójáról beszámoló hírügynökség – amint arról lapunk is beszámolt – október közepén irodát telepített és tudósítót küldött a játékba, amelynek ma már több mint 1 millió regisztrált felhasználója van. A játék univerzumában már most is naponta félmillió amerikai dollárnak megfelelő összeg forog, ám a pénzforgalom hihetetlen ütemben növekszik. És igaz ugyan, hogy a játékban virtuális pénzzel, Linden dollárral lehet fizetni, a megkeresett összeg átváltható valódi pénzre, így akár valós megélhetést is biztosíthat a virtuális élet. (Ebből külön erre szakosodott – javarészt kínai – vállalkozások sokasága igyekszik profitálni.)


Zajlik a virtuális meeting

A Fortune 500-as listán szereplő vállalatok közül már eddig is az IBM volt a legaktívabb a Second Life-ban, melyet eddig elsősorban tréningek és meetingek lebonyolítására vett igénybe, de létrehozta a wimbledoni teniszbajnokság virtuális mását is. Most a cég azt tervezi, hogy egy magánhasználatú intranetet épít ki a játékban, amelyen már bizalmas üzleti információkat is áramolhatnak. Az IBM célja láthatóan az, hogy a v-businessnek (virtual business) nevezett üzleti modell egyik úttörője legyen.

„Mindig azt kérdezzük magunktól: ha 20 évvel ezelőtt tudtuk volna a webről mindazt, amit ma tudunk, mit csináltunk volna másképp? A webnek évtizedekre volt szüksége. Ennek jó eséllyel csak feleannyi idő kell majd” – magyarázta cége motivációját a hírügynökségnek Sandy Kearney 3D-s internetért és virtuális bizniszért felelős igazgató (nem vicc!) .

A vállalat a megbeszéléseken túl fejlesztéssel foglalkozik a virtuális világokban: több mint 20 ügyfél számára dolgoznak, például egy brit élelmiszerbolt-láncnak, amelyik egy olyan virtuális áruházat szeretne „felépíteni”, amelyben a számítógép előtt ülve valódi árukat vásárolhatnának a felhasználók. „Az e-kereskedelem ma a katalógusok köré szerveződik. Ez hasznos dolog, amely összevág a weboldak és a katalógusoldalak filozófiájával, de az emberek többségének nem katalógusok vagy oldalak jutnak eszébe a vásárlásról, hanem a boltok” – magyarázza Irving Wladawsky-Berger, az IBM fő technológiai stratégája.

És bár a Second Life ma messze a legnépszerűbb, hosszú távon a cég nem akarja elkötelezni magát egy adott virtuális világ mellett, és több piaci szereplővel is vizsgálja az együttműködés lehetőségét. A végső cél pedig nem különálló szigetek kiépítése az egyes univerzumokban, hanem a világközi integráció.

  • Kapcsolódó cégek:
  • IBM

Azóta történt

Előzmények