Írjon pozitív értékeléseket pénzért!

A visszaélésre akkor derült fény, amikor a The Daily Background bloggere kiszúrt egy, az Amazon Mechanical Turk távmunkával foglalkozó oldalon lévő sajátos hirdetést, amely 65 dollárcentet ajánlott egy bizonyos termékkel kapcsolatos minden egyes pozitív értékelésért. A kérdéses áru nem más, mint a Belkin cég egyik vezeték nélküli USB-hubja, amely egyébként meglehetősen pocsék minősítéseket kapott mostanában a tulajdonosoktól.  

A hirdetés szövege szerint a jelentkezőnek a termékre „minden esetben 100 százalékos értékelést kell adnia”, emellett úgy kell tennie, „mintha a terméket birtokolná és használná”, meg kell köszönnie a oldalnak, „hogy lehetőséget biztosított egy ilyen jó vételre”, valamint nemes egyszerűséggel minden negatív értékelést „nem hasznosként” kell minősítenie. Vagyis: anélkül, hogy a keze ügyébe venné a terméket, egyszerűen írjon róla minden jót és szépet, ami csak az eszébe jut.

A bomba akkor robbant, amikor nem sokkal az etikailag erősen megkérdőjelezhető népszerűsítési kísérlet felfedezése után a LinkedIn portál segítségével kiderült, hogy annak feladója nem más, mint a Belkin egyik termékértékesítője, bizonyos Michael Bayard. A hamis termékértékelések természetesen szigorúan tilosak az Amazon.com portálon, mint ahogyan felhasználási feltételekbe ütköznek a Boy.com és a Newegg.com online piactereken is, ahol Bayard szintén pozitív visszajelzések írására biztatta potenciális „ügyfeleit”. Több oldalon egyébként bejelentést is lehet tenni a webmesterek felé, ha esetleg gyanús értékelésbe botlanánk.  

A Belkin nem sokkal a botrány kirobbanása után közleményt adott ki, amely egyenesen Mark Reynoso, a cég elnökének aláírásával érkezett. A levélben mély megdöbbenésének hangot adva a vállalat elismerte, hogy egyik alkalmazottjuk anyagi ellenszolgáltatás fejében pozitív termékértékelések közlésére hívott fel az Amazon Mechanical Turk oldalon. A cég ugyanakkor kijelentette, hogy „nem vesz részt efféle etikátlan gyakorlatokban, és nem is járult azokhoz hozzá. […] Felhasználóink közössége számunkra szent, és borzalmasan sajnáljuk, hogy mindez megtörtént. […] Komolyan fogunk dolgozni azért, hogy helyreállítsuk az elvesztett bizalmat. […]”  

A közlemény további sorai alapján a Mechanical Turk rendszeréből minden felhívás eltávolításra került, illetőleg a Belkin kapcsolatba lépett az Amazonnal a kifogásolható termékértékelések törlésével kapcsolatban. A cég szerint egyik viszonteladójuk sem tudott a kérdéses hirdetésekről, de arról nem közöltek információt, vajon mi lesz a sorsa alkalmazottjuknak, Michael Bayardnak.

Azóta történt

Előzmények