Hirdetés

Európában is kapható a százdolláros laptop

Ma újra elindítja a XO nevű iskolai laptop terjesztésére kitalált „Adj egyet, kapj egyet!” (Give One, Get One, röviden G1G1) programot a jobb sorsra érdemes Laptopot Minden Gyermeknek (OLPC) alapítvány, és ezúttal nemcsak az Egyesült Államokban, hanem Európában is. Ebben a konstrukcióban a vásárló két gép árát fizeti ki, de csak egyet kap meg, a másikat egy fejlődő országbeli iskolásnak adományozza – de ha nincs szüksége saját példányra, szimplán adományozhat is egyet.

Hirdetés

Amint az jól ismert, a XO-t a szervezet eredetileg száz dollárért tervezte adni, de ezt a árszintet a nagy volumenű megrendelések elmaradása miatt nem tudták tartani. Jelenleg körülbelül 188 dollárért gyártható a zöld hordozható masina, de az „Adj egyet, kapj egyet!” programban a két gép ára 400 dollár, Európában 268 angol font (mai árfolyamon körülbelül 85 ezer forint). Vásárolni Észak-Amerikán kívül az Európai Unió 27 tagországából – így Magyarországról is –, valamint Oroszországból, Svájcból és Törökországból lehet az Amazon.co.uk oldalán, melyen hírünk írásának idején a program aloldala még nem volt elérhető.

Az alapítvány wikije szerint az amerikai vásárlók azonnal hozzájuthatnak a gépükhöz, míg Európában egyelőre csak előrendeléseket vesznek fel. Az érdeklődőket majd napok, hetek múlva értesítik arról, hogy hogyan fizethetnek, és mikor kaphatják meg a XO-t. Választási lehetőség nincs: a programban mindenki egyedi Linuxszal és angol billentyűzettel felszerelt gépet kap. A XO-ban egyébként 433 MHz-es AMD Geode processzor és 1 GB flashmemória található, a masina 1200x900 pixel felbontású kijelzője 7,5 colos.

Túl nagyot álmodtak

Mikor 2005-ben a davosi Világgazdasági Fórumon meghirdette, majd nem sokkal később az ENSZ csúcstalálkozóján be is mutatta százdolláros laptop néven ismertté vált hordozható számítógépét és ambiciózus oktatási programját, az ötletgazda Nicholas Negroponte még úgy számolt, hogy az idén közel 150 millió XO-t juttatnak majd el a fejlődő országok diákjaihoz. Ettől a célkitűzéstől ma fényévekre van az OLPC: csupán néhány ország rendelt a gépből, azok is jóval kevesebbet az eredetileg minimumként megjelölt egymilliós darabszámnál. Az eddigi sikertelenséghez nagyban hozzájárult, hogy időközben a profitorientált nagyvállalatok is beszálltak a versenybe, így ma már éppen a piacot kitaláló alapítvány a leggyengébb szereplő.

Alternatív terjesztési modellként a szervezet tavaly novemberben és decemberben próbálta ki az Egyesült Államokban a G1G1 programot, amelyben akkor közel 190 ezer gépet sikerült eladni. Sok volt azonban az elégedetlenkedő vásárló, mivel a laptopok szállítása heteket, hónapokat csúszott. Az OLPC a logisztikai problémától úgy szabadult meg, hogy megállapodott a világ legnagyobb forgalmú online kereskedőjével, az Amazon.com-mal a kiskereskedelmi forgalmazás lebonyolításáról.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:

Azóta történt

Előzmények