Jár-e fizetés a PC bekapcsolásáért?

Vajon beletartozik-e a munkaidőbe a számítógépek bekapcsolása és az operációs rendszer felállása, vagy ez csak előkészület a munkára? – e kérdésre keresik a választ azok az új típusú munkaügyi perek, amelyeket jellemzően call centeres dolgozók indítottak a munkáltatójuk ellen az Egyesült Államokban. A panaszos meglévő vagy egykori alkalmazottak szerint az olyan nagyvállalatok, mint az AT&T és az IBM, nem fizetnek munkabért a PC-k elindulásának és kikapcsolódásának, valamint a munkához szükséges alkalmazások betöltődésének idejére, pedig ezek egyéb, a rendszerbe való bejelentkezés előtt vagy a kijelentkezés után végzett, munkához kapcsolódó tevékenységekkel együtt napi 15-30 percet is igénybe vehetnek. Ez ugyan nem sok, de ha havi szinten számolunk, már mérhető hátrány éri az órabérben fizetett dolgozókat – érvelnek.

Az új munkaügyi perekről a National Law Journal számol be egy kizárólag előfizetők számára elérhető írásában. Ebben – amint az a cikknek egy jogi szakmai blogon közzétett rövid kivonatában olvasható – megszólal az ilyen ügyekben több vállalatot is képviselő Richard Rosenblatt, a Morgan, Lewis & Bockus partnere, aki szerint az esetek többségében a számítógép elindítása nem tekinthető munkának. Ő azt látta, hogy a call centerek alkalmazottai a gépek bekapcsolása után egyáltalán nem dolgoznak. „Kimennek cigarettázni, csevegnek a kollégákkal, kávéznak, egyszóval nem dolgoznak. Mindössze megnyomnak egy gombot, vagy begépelnek egy jelszót” – magyarázta.

Az interneten egyébként a kivonatot közlő blogra mutató hivatkozás több helyen olyan címmel jött le, amelyben csöppet szenzációhajhász módon az elmaradt fizetéseket a Windows Vista lassú bootolásával hozták összefüggésbe, de az online elérhető periratok egyikében sincs említve a Microsoft operációs rendszere. Kis utánajárással az is kideríthető, hogy a jelenség nem általános, hanem tipikusan call centeres dolgozók nevében indultak ilyen csoportos munkaügyi perek. Ezekben a panaszosok azt állítják, hogy az ügyfélszolgálatot üzemeltető cégek tudatosan követelték meg a fizetetlen munkát a telefonos rendszerbe való bejelentkezés előtt és a kijelentkezés után, beleértve ebbe a számítógépek, majd az operációs rendszer felállása után az alkalmazások elindítását, a rendelések módosítását vagy az ügyfelek visszahívását. A perekben az elmaradt bér és túlóradíj megfizetését követelik.

Azóta történt

Előzmények

  • Jön az instant Windows?

    A Microsoft felmérte, hogy szeretnének-e a felhasználók néhány másodperc alatt felálló minimálrendszert, és ha igen, milyen funkciókkal.

  • Az SSD-technológia még sok sebből vérzik

    Ezt állítja a biznisztől egyelőre távol maradó Fujitsu egyik vezetője, aki szerint a gyártók túlsztárolják a flashalapú tárolókat, és ezzel félrevezetik a vásárlókat.