Nagy tervekkel lendül offenzívába a Mozilla

Úgy tűnik, a Mozillánál is érzékelik, hogy a böngészők piacán megtorpant a terjeszkedésük, a versenytársakhoz képest a hajdan az innovációban élen járó cég már nem az első számú szereplő e téren, ezért újabb kísérletet tesznek elvesztett pozíciójuk visszaszerzésére – legalábbis ezt sugallja a hivatalos blogon közzétett rövid bejegyzés, illetve videó.

A fejlődés érdekében létrehoztak egy új fejlesztői-tervezői csapatot (Product Design and Strategy team), melynek célja a bejelentés szerint: megtalálni azokat a területeket, ahol a Mozilla lehet az első vagy a legjobb. A csapatot Alex Limi vezeti, aki a következőképp indokolta a lépést: „Messzebbre kell előrelátnunk, mint a Szilícium-völgyben szokás, ahol maximum hat hónapra lehet előretekinteni.” Majd hozzátette, hogy nekik maguknak kell előrelépni, ha állni akarják a versenyt például a Chrome-mal. A helyzetet egy mondatban elemezve elmondja, hogy a böngészők minősége ma nagyjából egyforma, nincs különösebb ok egyiket vagy másikat választani, ezért nekik olyan újításokkal kell előállniuk, amik a Firefox felé terelik a felhasználókat.

Hirdetés

Limi szerint a kulcs a böngésző testre szabhatóságának további fejlesztése, hogy speciális, egyéni igényeket is ki tudjon elégíteni. A csapatvezető meg is említ három projektet, melyek szerinte nagy sikerre számíthatnak.

Az egyik az úgynevezett „Search Tabs”, mely a jelenlegi keresőpiaci helyzetet tekintve érdekes lépés. Az új lehetőség azt jelenti, hogy – mivel Limi szerint a keresőmezők eltűnnek a böngészőkből – a Mozilla eszköze a kereséskor a képernyő bal oldalán függőlegesen megjeleníti eltávolítható eszköztárként az elérhető keresők és közösségi oldalak ikonjait. A motiváció mögötte pedig az, hogy a legtöbbször csak az alapértelmezett keresőt használó felhasználók egyszerűen bővíthessék alternatív találatokkal keresésük eredményét.

Habár megható az indoklás, azon azért érdemes egy percig eltöprengeni, hogy üzletileg milyen döntés is ez a Mozilla részéről. A keresőt fejlesztő cégek ugyanis fizetnek szoftverük alapértelmezett használatáért, és a Firefox fejlesztéséhez szükséges pénzek nagy részét is a Google támogatásából biztosítják.

A második projekt „Junior” névre hallgat, és nem kisebb célt tűztek maguk elé, mint böngészőt fejleszteni az iPadekre. Limi szerint elfogadhatatlan, hogy a világ egyik legkelendőbb eszközén nincsenek jelen, és ezen akkor is megpróbálnak változtatni, ha jelenleg az iOS a renderelő motorral nem kompatibilis. A Junior a bemutató szerint egy teljes képernyős böngésző lesz, lehetőségeiben a tablethez alakítva.

A harmadik projekt neve „Presence”, és állítólag egy sokat tudó közösségi és kommunikációs szolgáltatás lesz. Limi szerint a Mozilla sokkal jobb „hálózatközi”, vagyis a sok különféle szolgáltatást egyetlen felületre, egyetlen alkalmazásba integráló megoldást képes kifejleszteni, mint a jelenleg ilyesmiket kínálók.

Azóta történt

Előzmények