Rákaptak az online vásárlásra a magyar netezők

A KutatóCentrum idei, közel 1100 internetező online megkérdezésével készített E-Shopping Report felmérése szerint az elmúlt egy évben nagyot ugrott az online vásárló felhasználók aránya Magyarországon. Míg 2010-ben a rendszeresen internetezőknek csupán 48 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a világhálón, addig 2011-re ez az arány 61 százalékra nőtt.

„A vásárlási kedv növekedése elsősorban a közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhető, amelyek az elmúlt hónapokban egyre nagyobb népszerűségre tettek szert” – mondta Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projektmenedzsere. Leginkább a 18-24 évesek és a nők használták az elmúlt 12 hónapban vásárlásra az internetet. „Utóbbi adat azért is érdekes, mert a tavalyi évhez képest jelentős növekedést mutatott. Míg a 2010-es felmérés szerint a hölgyeknek mindössze 42 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a weben keresztül, idén már 65 százaléka. Ez az ugrás azzal magyarázható, hogy a közösségi vásárlást biztosító oldalak kínálata elsősorban a nőknek szól” – magyarázta a szakember.

Az online tranzakciók száma ugyan az internetes vásárlók gyarapodásának köszönhetően emelkedett, de az arányok nem változtak 2010-hez képest: továbbra is az online vásárlók 87 százaléka vásárolt legalább háromszor, 25 százaléka pedig hatnál több alkalommal a neten. Az aktív internetezők 62 százaléka tervezi, hogy a következő 12 hónapban rendel valamit a világhálón – ez az arány 2010-ben még csak 55 százalék volt.

Gyors, egyszerű, olcsóbb

Azok, akik a felmérést megelőző 12 hónapban vásároltak online, legfontosabb okként a gyorsaságot és az egyszerűséget emelték ki, ezt követték a kedvező árak. A vásárlók közel fele ugyanakkor azt is elmondta, hogy a kiválasztott terméket csak online tudta beszerezni.

A felmérés a nem vásárlás okait is vizsgálta. A legtöbb nem vásárló azt emelte ki, hogy egyszerűen nem volt rá szükségük, hogy interneten keresztül vásároljanak. A második legtöbb alkalommal a személyes megtekinthetőség hiányát nevezték meg indokként, a dobogó harmadik helyére pedig a kártyaszám megadásától való félelem került. Jó hír ugyanakkor az online kereskedőknek, hogy ez a félelem jelentősen csökkent az elmúlt évhez képest. 2010-ben még a nem vásárlók 40 százaléka jelölte meg okként, hogy fél megadni a kártyaszámát, idén már csak 26 százalék.

A rendszeres internetezők – függetlenül attól, hogy vásároltak-e már, vagy sem – általánosságban is a kényelmet emelték ki az online vásárlás legfontosabb előnyeként, és azt, hogy nem kell a nyitva tartási időhöz igazodni vagy sorban állni. Az árak összehasonlíthatósága a megkérdezettek több mint fele számára jelent fontos előnyt. A legjellemzőbb hátrányok a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya mellett az elhúzódó szállítási idő és a nehézkes reklamáció – derül ki a kutatásból.

Azóta történt

Előzmények