Már jövőre piacra akarja dobni videojáték-konzoljának új generációs típusát a Microsoft, hogy ezzel egy évvel beelőzze a konzolbizniszben vezető Sonyt. Emellett a game-fejlesztők kegyeit is igyekszenek megnyerni a redmondiak, hogy az ő újdonságukon fussanak a legkeresettebb új játékprogramok.
Hirdetés
Hátrányos helyzetből indult a videojáték-konzolok értékesítésében a Microsoft, mivel 2001 novemberében a boltokba került, Xbox névre keresztelt gépe húsz hónappal később jelent meg a piacon, mint a nagy rivális Sony PlayStation 2-ese. Ez behozhatatlan előnynek bizonyult: ma a japán óriásvállalaté a piac 69 százaléka, míg a redmondiak kénytelenek beérni 15 százalékkal, a maradék 16 százalék pedig a Nintendo Gamecube konzoljának részesedése. A szoftverfejlesztő nem akar újra ilyen helyzetbe kerülni, ezért az Xbox megjelenésével egy időben már hozzá is látott következő generációs berendezése, a Xenon fejlesztéséhez. Ennek a japánok Playstation 3-asával kell majd versenyre kelnie. A Business Week információi szerint a Xenon valamikor 2005 közepén jelenhet meg a piacon, míg a Sony játékgépe csak később. Bár az utóbbi cég viszonteladói bíznak benne, hogy jövő nyárra kész az ő partnerük gépe is, a játékszoftverek fejlesztői úgy nyilatkoztak, hogy még nem látták annak technikai részleteit, márpedig enélkül nem tudnak játékokat fejleszteni az új eszközhöz, és a játékfejlesztés tipikusan 18 hónapot vesz igénybe.
A Sonynál semmit sem mondanak az új termék piaci bevezetésének idejéről, de szakértők úgy vélik, minden körülményt figyelembe véve a PlayStation 3 csak 2006 tavaszán jelenhet meg a japán boltokban, majd ezt követően fél évvel az Egyesült Államokban. Ez tehát azt jelenti, hogy a Microsoft egy évvel beelőzheti riválisát, ami nagy előny, mivel a videojátékok értékesítésében a "játékok visznek mindent", s ha a Xenon tényleg előbb kerül a játékgyártók keze közé, az arra fejlesztők sokkal hamarabb kijöhetnek szoftvereikkel, mint a versenytársak. A PlayStation 2 is azért tudja őrizni meggyőző előnyét a piacon, mert ezen futnak a legjobb játékok, ehhez kapható a legtöbb szoftver, hiszen a játékfejlesztők tudják, hogy ebből a gépből adták el a legtöbbet, következésképpen ehhez érdemes kapcsolódniuk. Hogy erre a hatásra még jobban rájátszon, a Microsoft már az Xboxhoz kapcsolódó fejlesztést is meglehetősen könnyűvé és olcsóvá tette a szakcégeknek.
A Sony eddig éppen ezzel ellenkezően viselkedik. Három évvel ezelőtt összeállt ugyan az IBM-mel és a Toshibával, hogy az új konzolhoz (Cell néven) kifejlesszenek egy olcsó, de nagy teljesítményű chipet, ám a játékgyártók eddig nem sokat hallottak az újdonságról. "Ez a Sony Achilles-sarka: nem várhatják tőlünk, hogy jó játékokat hozzunk létre a PlayStation 3 indulására, ha nem ismertetik velünk a konzol technikai részleteit" – hívja fel a figyelmet a gondra Jack Sorenson, az egyik legnagyobb játékfejlesztő, a THQ Inc. elnökhelyettese. A Sonynál úgy gondolják, elég sok idő van még hátra a PlayStation 2 életciklusából, így nincs okuk arra, hogy siessenek az utód megjelentetésével. Ennek némileg ellentmond, hogy a legutóbbi forgalmi adatok szerint a cég konzolüzletágának bevétele 18 százalékkal, 7,5 milliárd dollárra esett egy év alatt és saját várakozásaik szerint is egyharmadával kevesebb gépet fognak eladni az idén, mint tavaly.