Kínában is engedélyeztek egy robotaxi flottát

Reklámnak kiváló, és a technológia is fejlett, de az áttörésekre még várni kell.

Habár az autonóm járművek még az egész világon erősen tesztfázisban róják az utakat, és a szabályozások sem egységesek, ahány ország, állam, annyiféle rendelkezés, de egyes helyeken már kaptak vállalkozások engedélyt arra, hogy szigorú keretek között élesben, utasszállítással folytassák a fejlesztést.

Ilyen volt korábban az, amikor a Google leánycége, a Waymo indíthatott el ilyen szolgáltatást az arizonai Phoenixben, és most egy újabbról érkezett híradás: a kínai technológiai központban, Sencsenben az AutoX nevű startup – akik az amerikai Kaliforniában is jó ideje tesztelnek már – kapott arra lehetőséget, hogy biztonsági sofőr és távoli operátori felügyelet nélkül működtessen egy autonóm járművekből álló taxiflottát.

De azért „nem eszik olyan forrón a kását”: az új flotta egyelőre még nem érhető el akárki számára. A RoboTaxi 25 járműve privát módban üzemel (hogy ez pontosan mit jelent, az nem világos, valószínűleg meghívásos alapon szereznek utasokat), és az igénybe vevőket tájékoztatják arról, hogy egy teljesen önálló, sofőr nélküli autóba ülnek bele.

És azt is érdemes elmondani, hogy az AutoX marketingért sem megy a szomszédba: technológiájukat „ötödik generációsként” hirdetik, ami – bármit jelentsen is – erősen emlékeztet arra, hogy full autonóm járműveik vannak. Ezt azonban a világon zajló, meghatározó fejlesztésben résztvevő szakemberek biztosan nem fogadnák el, hiszen a komolyan vehető technológiákat épp mostanában igyekeznek az autonóm járműveket kategorizáló ötfokozatú skálán a negyedikre felkészíteni – ami nagy eredmény lesz, de még messze van a tökéletesen önálló közlekedő gépektől, akiknek ráadásul még jó darabig „vegyes forgalomban” kell működniük, vagyis az utakon majd a kocsik többségét továbbra is emberek irányítják.

Az AutoX azt is bejelentette, hogy ez csak az első lépés, mind Kínában, mind az USA-ban bővíteni akarják az ilyen flották létszámát.

Ám nagy valószínűséggel ez csak a kirakat, sokkal nagyobb és komolyabb lépések várhatóak az autonóm teherszállításban, melyben az AutoX is érintett – ebben a szegmensben már igen sok helyen működnek kis távolságokon, szigorúan meghatározott útvonalakon és területeken önvezető teherjárművek, persze még mindig tesztfázisban, még akkor is, ha valódi munkát végeznek el.

Azóta történt

Előzmények