Informatikai hiba miatt omlott össze a dél-kaliforniai légiirányítás

Az elmúlt héten emberi mulasztás, programhiba és a Microsoft Windows szerverszoftver egyik tervezési sajátossága együttesen okozta Dél-Kalifornia légiirányítási rendszerének összeomlását.

A Los Angeles Times beszámolója szerint a rádiós irányítás leállásakor mintegy 800 repülőgép volt a légtérben, és legalább öt alkalommal fodult elő, hogy veszélyesen közel került egymáshoz két gép. A légiirányítók mobiltelefonokon próbálták tartani a kapcsolatot más központokkal, de a pilótákat nem sikerült elérniük.

A rendszer (Voice Switching and Control System, VSCS) kivitelezésére 1992-ben a Harris Corporation kapott megbízást, amely a 90-es évek végén Unix környezetben helyezte azt üzembe. 2001-ben azonban szükségessé vált az egyik modul fejlesztése, amit tavaly Windows 2000 Advanced Server platformon valósítottak meg.

Ezek a szerverek azonban a Windows belső számlálója miatt 49,7 naponta automatikusan leállnak, mivel a 32 bites számláló ekkor átfordul, és ismét a 0 értéket veszi fel, a rendszer implementálói pedig nem gondoskodtak alternatív, nagy felbontású timerről. A rendszerleállást eddig úgy kerülték el, hogy minden 30. napon resetelték a Windows-szervereket. Egy alkalmazott mulasztása miatt azonban ez most elmaradt, ráadásul a tartalék irányítási rendszer egy szoftverhiba miatt ugyancsak működésképtelennek bizonyult. A Microsoft a jelenséget egyébként ismeri, erről kellően tájékoztatta is a fejlesztőket.

A légiirányítási hivatal képviselője elmondta, hogy eddig nem sikerült tartós és biztonságos megoldást találni a szerverek leállásának elkerülésére, de ezentúl legalább annyit megkövetelnek, hogy a kritikus esemény előtt időben figyelmeztessen a szoftver az újraindításra.

Előzmények