Mutasd a lájkjaid, megmondom, ki vagy!

Lájkjaik alapján próbálták meghatározni 58 000 önkéntes Facebook-felhasználó politikai beállítottságát, szexuális irányultságát, vallásátt, nemi hovatartozását, életkorát, intelligenciáját a Cambridge-i Egyetemen dolgozó kutatók. A résztvevők lájk-adathalmazát olyan algoritmusokkal dolgozták fel, melyek használatával megtalálhatták az összefüggéseket, viselkedésmintákat az ömlesztett adathalmazban. A végeredményt összevetették az önkéntesek által megadott információkkal és meglehetősen magas egyezési arányt találtak.

A kutatók 88%-os pontossággal találták el a férfiak szexuális beállítottságát, 95%-ban a résztvevők etnikai hovatartozását, 85%-ban politikai nézeteit, és a többi eredmény is elég magas egyezést mutat az amerikai tudományos akadémia lapjában publikált kutatásban.

A kutatás szerint a No H8 (hate) kampány, a MAC kozmetikumok vagy a Wicked musical lájkolása jó indikátora a férfi homoszexualitásnak, a Wu-Tang Clan és Shaq pedig a heteroszexualitásnak. Érdekes, hogy miközben a fenti példából néhány kifejezés egyértelműen ráutaló lehet, más esetekben korántsem ilyen egyértelmű a helyzet – a vizsgálatok szerint a curly fries (burgonyaspirál) a magas intelligencia jele, miközben a Harley Davidson az alacsonyé.

„A lájkolók nincsenek tisztában azzal, hogy egyúttal mennyire személyes információkat osztanak meg magukról” – mondta el a kutatást vezető pszichológus, Michal Kosinski. Akit ez zavar, annak érdemes a Facebook adatvédelmi beállításai között nézelődnie, mert a közösségi oldalon alapesetben szinte minden aktivitásunk publikus besorolást kap. Kosinsky felhívta rá a figyelmet, hogy hasonló funkcionalitású elemzőprogrammal felvértezve sokaknak (intézményeknek, kormányhivataloknak, magáncégeknek) lenne lehetősége olyan adatbázisok, személyes és társadalmi profilok összeállítására, amiket a későbbiekben célzott kampányokra (legyen az pozitív vagy negatív) felhasználhat.

Persze a mostani kutatás eredményei nem túl meglepőek, a világhálón élt életünk nyomait már évek óta felhasználják különböző cégek, főleg marketing célokra. Arra azonban újfent ráirányíthatja a figyelmet, hogy az apró és jelentéktelennek tűnő információmorzsákból sokkal többet lehet rólunk megtudni, mint az gondolnánk.

Azóta történt

Előzmények