(Infobulvár) Hogyan lehet felpörgetni egy megfáradt termék forgalmát? Be kell jelenteni, hogy nem készül több belőle – ez a tanulság szűrhető le a Encyclopaedia Britannica esetéből. A műfaj etalonjának tartott, 1768 óta megjelenő lexikon amerikai kiadója március közepén döntött úgy, hogy beszünteti a nyomtatott kiadás frissítését, és a jövőben a már jó ideje a bevétel nagy részét megtermelő internetes verzióra koncentrál.
Hirdetés
Az utolsó, 2010-es 15. kiadásból már csupán 12 ezer példányt nyomtattak, és ebből a bejelentés idején négyezer még a kiadó nyakán volt. Aztán hirtelen záporozni kezdtek a megrendelések, három hét alatt 800 példányra apadt az 1400 dollárba kerülő, 32 kötetes enciklopédiából megmaradt készlet. Az egyik héten még heti 60 teljes sorozatot adtunk el, a következőn meg több mint ezret – mesélte az AP-nek a kiadó szóvivője. Peter Duckler szerint azzal, hogy kiderült, ez az utolsó nyomtatott széria, hirtelen becses gyűjtői ritkasággá minősült át a nehezen eladható tudástár.
Áprilisban várhatóan a maradék példányok is elkelnek. A váratlan keresletnövekedés azonban nem fogja a megváltoztatni a kiadó döntését: a nyomtatott Encyclopaedia Britannica 244 év után befejezi földi pályafutását – hangsúlyozta a szóvivő. A cégnek nincsenek illúziói, jól tudják, hogy sosem lehetne visszahozni az aranykor példányszámait. Az enciklopédia 1990-ben volt a csúcson, az akkori kiadásból 120 ezer példány fogyott.
A nyomtatott változat az elmúlt években egyre kisebb mértékben járult hozzá a bevételekhez, a forgalom oroszlánrészét az online elérhető, folyamatosan frissített verzió hozta, melyhez a végfelhasználók és az intézmények különféle előfizetési konstrukciók révén férhetnek hozzá.