Egyelőre árletörésre jó a VoIP

Magyarországon a VoIP piacának túlnyomó részét a hagyományos telefonálást kiváltó, minden hívásirányra alkalmas lehetőségek teszik ki. A másik módszer a világszerte több mint 51 millió regisztrált ügyféllel rendelkező, Skype nevű cég szolgáltatásaként elterjedt megoldás, aminek használatához azonban számítógépre és széles sávú internetkapcsolatra van szükség. Magyarországon még egyik alkalmazás sem elterjedt és a fejlődés sem olyan dinamikus, mint ahogyan azt sokan gondolják – mondta lapunknak Szűcs László, a UPC média- és sajtókapcsolati igazgatója.

Ugyancsak kérdéses emellett, hogy vajon a terjedő VoIP-szolgáltatások hazánkban a hagyományos vezetékes vonalak forgalmát csökkentik, vagy pedig önmagukban is hívásokat generálnak. Jelenleg a VoIP-alkalmazások az összes vezetékes hívás körülbelül egytizedét tehetik ki. (Összehasonlításként: az USA-ban jelenleg 12 százalékos VoIP-penetráció 2007-re eléri a 40 százalékot az üzleti szférában.)

Jelenleg hazánkban a UPC és a T-Kábel nyújt VoIP-szolgáltatást a lakosságnak, de januárban startol a Cybernet is, míg az üzleti szférában a Pantel, a Datanet, valamint a Monortel a legismertebbek. Természetesen az üzleti ügyfelek felé itt is hamarabb nyitott a piac.

A hazai lakossági piacon jelenleg mintegy 20 ezer előfizetője lehet a UPC-nek és a T-Kábelnek összesen. A UPC azonban sokat vár attól, hogy a jövő nyáron már országszerte tudja kínálni ezt a szolgáltatását – mutatott rá Szűcs. Hazánkban egyelőre mégis inkább egyfajta árletörő szerepe van a rendszernek, hiszen a T-csoportnak közben a szintén alternatív vezetékes szolgáltatásokat kínáló Tele2-vel is fel kell vennie a harcot. E cégnek jelenleg körülbelül 200 ezer előfizetője lehet, tehát sokkal erősebb a VoIP-szisztémánál. Ez a helyzet azonban idővel kiegyenlítődhet, hisz míg a Tele2 szolgáltatásához az ügyfélnek meg kell tartania a vonalat és az előfizetést, valamint előválasztó számmal is bíbelődnie kell, addig például a UPC-alkalmazásoknál elegendő egy kábel, az eredeti előfizetés pedig lemondható.

A NAPI Gazdaság kérdésére, hogy melyek a legnagyobb hátráltató tényezői a VoIP hazai terjedésének, melyek miatt öt-tíz éves távlatban is maximum 10 százalékos részesedést prognosztizálnak, Szűcs László elmondta: maga a VoIP-rendszer is meglehetősen fiatal még, emellett jelenleg a háttéreszközök telepítésének hiánya miatt a 3,9 millió háztartásból is csak legfeljebb egymillióban lehetne elérni a szolgáltatást. A Skype jellegű, internetprotokoll-alapú telefonálásban a lakosság számítógép-penetrációjának alacsony szintje mellett a tömegesen csak most terjedni kezdő szélessávú alkalmazások korlátossága a fejlődés kerékkötője.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények