A Universal lesz a kalózok legfőbb ellenfele


A jövőbeni digitális zenei kereskedelemre döntő befolyással lehet, hogy az európai versenyügyi felügyelők kedden jóváhagyták a Vivendi–Bertelsmann akvizíciót, melynek következtében a Universal Music Group tulajdonában lévő Vivendi felvásárolja a körülbelül 2,1 milliárd dollár piaci értékűre becsült BMG Music Publishing vállalatot, a Bertelsmann terjesztői egységét, s ezzel páratlanul erős, az EMI-t és a Warnert messze felülmúló pozícióba kerül a zenekereskedelemben. A Universal eddig a világ legnagyobb zenei kiadójának számított, s a felvásárlással az a céljuk, hogy most a terjesztésben is az élre ugorjanak. Az Európai Bizottság ugyanakkor – indoklásuk szerint, hogy a túlhatalomtól megvédjék a piacot – csak feltételekkel adta áldását a frigyre, azt kérték a Universaltól, hogy bizonyos fontos érdekeltségeiket (például a Rondor U. K., a Zomba U. K., a BBC Music, a 19 Songs és a 19 Music) el kell adniuk. A Universal elfogadta a feltételt.

Az EU versenyügyi biztosa, Neelie Kroes elmondta az egyezség kapcsán, hogy a digitális zenei világ óriási változást hozott a zeneiparban, s ő meg van győződve arról, hogy létfontosságú külső beavatkozásokkal is fenntartani a versenyt, mivel a fogyasztók érdeke mindenek előtt való. (Ám mégis jóváhagyták az egyesülést, s ez Neelie Kroes és a Bizottság más tevékenyéségét nézve, például a Microsoft és az Apple ellen alkalmazott kérhetetlen szigort, zavarba ejtő.) Ezzel a független zenei kiadók is egyetértenek, ám az egyesülés engedélyezésével nem, mivel úgy vélik, olyan óriásvállalat jön így létre, amely megöli a versenyt.

A Universal már eddig is nagy hatalommal bírt e területen, mivel olyan zenészek kiadói és terjesztési jogai vannak a birtokában, mint a U2 vagy 50 Cent. Az új szerződéssel hozzájuk kerül a Rammstein és a Keane, s céljuk még további sztárok megszerzése is, például a Coldplay is a tervek között szerepel. A Universal vezetőjének nyilatkozata szerint az Egyesült Államokban és Ausztráliában már szintén előrehaladottak a tárgyalások az ottani versenyfelügyelettel, így nemsokára valóban megköthetik az üzletet.

A döntés kissé meglepő is lehet a külső szemlélő számára, mivel ugyanez az Európai Bizottság 2004-ben elutasított a Sony és a Bertelsmann hasonló jellegű egyesülését. Igaz, a brüsszeli tisztviselők most bejelentették, hogy felülvizsgálják azt a döntést. Kérdés persze, hogy mi lesz akkor a 2000 óta négy alkalommal elutasított EMI–Warner-fúzióval?

Azóta történt

Előzmények