Internethasználat a világban
Az internetet gyakran említik napjaink egyik világunkat átölelő kommunikációs csatornájaként. Ez minden bizonnyal így is van, de tény az, hogy az internethasználók 90 százaléka (667 millió ember) a világ 25 országában található. Nem elhanyagolható ugyanakkor, hogy ebben a 25 országban él a Föld népességének jelentős része. Internethasználat szempontjából az első három helyen Svédország (77%), az USA (68%) és Ausztrália (67%) áll, míg az afrikai országokban a legalacsonyabb az internet elterjedése – itt csak kevés helyen haladja meg az 1 százalékot. A legdinamikusabb fejlődés 2000-2004 között Latin-Amerikában és a Közel-Keleten volt megfigyelhető (174%-os).
Régiós helyzetkép
Az Internetworldstats.com adatai szerint Földünkön 741 millió ember használja az internetet, amely a teljes népesség 11,5 százaléka. A legnagyobb internetpenetráció Észak-Amerikában (66%), míg a legalacsonyabb Afrikában (1,1%) van. Európában 205 millió internethasználó él, ami 28,1 százalékos penetrációt jelent.
Internethasználat az Európai Unióban
Csatlakozás előtti helyzetkép
Az Európai Unióban a népesség 45 százaléka használja az internetet valamilyen rendszerességgel. A legmagasabb internetpenetrációs rátával Svédország (76,9%), míg a legalacsonyabbal Görögországban (15,2%) rendelkezik.
Forrás: http://www.internetworldstats.com, 2004.február 29.; döntően a Nielsen//NetRatings és az International Telecommunications Union adatai alapján.
Helyzetkép az EU-hoz csatlakozott országokban
Az elmúlt néhány évben Magyarország elvesztette előnyét a vele együtt csatlakozott országokkal szemben, sőt több ország meg is előzte e tekintetben. A csatlakozó országok körében a legmagasabb internetpenetrációval Szlovénia (38,4%) és Észtország (35,9%), míg a legalacsonyabbal Lettország(13,7%), Litvánia (14,3%) és Magyarország rendelkezik a vizsgált tíz ország körében.
A legdinamikusabb növekedés Lengyelországban (217%) és Csehországban (160%) volt tapasztalható 2000 és 2004 között. Magyarországon a növekedés 124 százalékos volt a vizsgált periódusban.
Forrás: http://www.internetworldstats.com, 2004.február 29.; döntően a Nielsen//NetRatings és az International Telecommunications Union adatai alapján.
Penetráció Magyarországon
A 2001-2003 év adataiból jól kiolvasható, hogy lassan, egyenletesen növekedett az internetezők száma és a gyakori internetezők aránya. Az internetezők körében növekszik továbbá a nők és a középkorúak aránya is. A PC-ellátottság is jó irányba halad, hiszen 2001-2003 (I. negyedév) között 6 százalékot emelkedett, és 33 százalékot tesz ki a felnőtt lakosság körében.
Forrás: TGI Magyarország, 2001-2003, 14-69 éves lakosság, N= évi 16 000
2003-ban a hazai háztartások egyharmada rendelkezett számítógéppel (Tárki-Kopint-Datorg 2002-2003). Az EU-ban (a májusi csatlakozás előtti) átlagosan háromszor annyi gép jut száz főre, mint nálunk, az USA-ban több mint hatszor ennyi (MITS, 2003). A háztartások számítógép-ellátottságában a jövedelem kulcskérdés, az összjövedelem szerinti alsó ötödben csak 6 százalék a számítógéppel rendelkező háztartások aránya, míg a felső jövedelmi ötödben 60 százalék (WIP 2003). Hosszú távú megoldást tehát csak a nemzetgazdaság versenyképességének javítása, és ezzel fenntartható fejlődési pályára állítása jelenthet. A múlt század vége óta a versenyképesség mértéke és kulcsa is az informatizáltság foka. Ezért aggasztóak – és nem csak ágazati szinten – az adatok.
Internet-hozzáféréssel a Teleszkóp 2003-as kutatási adatai alapján a háztartások 12 százaléka rendelkezik. A májusban csatlakozó országokat is figyelembe véve az utolsó helyen állunk az internethasználatot tekintve. A kutatóintézetek adatai alapján elmondható, hogy a lakosság 25 százaléka rendelkezik hozzáféréssel, és a WIP-kutatás szerint a lakosság 22 százaléka használja az internetet havi rendszerességgel. Az internet-előfizetési szerződések száma 49 százalékkal növekedett a 2002-es adatokhoz képest (KSH). A növekedés dinamikájának megítélésekor figyelembe kell venni, hogy a 70-80 éves korosztály helyére, akik elhanyagolható számot képviselnek az internetpenetráció tekintetében, belépnek a 13–14 év közötti fiatalok, akik között a penetráció 70 százalék, így a növekedés egy része az ifjúság internet iránti elkötelezettsége mentén automatikusan generálódik. Ezen túlmenően például a lakáshitel-kedvezmény ugyancsak befolyásolta az előfizetések számát, mivel a lakóparkokban a hozzáférés szinte alapfelszerelés. Az internet-előfizetések száma azonban még így is igen csekély az Unióhoz képest.
Pái Attila
Kapcsolódó linkek: