Aktív témák

  • Teasüti

    nagyúr

    válasz ---Lasali--- #40793 üzenetére

    Én nem tudok szakaszosan fékezni. Olyan dombok vannak itt nálunk, h ha legurulsz egy lejtőn, akkor vagy fogod a féket, vagy száguldani kezdesz.
    Hiába engedem fel és próbálok szakaszosan fékezni, egy másodperc múlva - vagy rövidebb idő után - újra meg kell húzni.
    Annak meg nem látom értelmét, h ilyen fél-egy másodperces periódusokkal tépjem a féket izomból (próbára téve ezzel a kerekek tapadását, meg még el is fáradok). :U
    Régebben is elmélkedtem ezen és arra jutottam, h hőfejlesztésben nincs különbség - ugyanazt a mozgási energiát kell megzabolázni -, csak szakaszos fékezésnél más képet mutat a T-t grafikon - felfutás közben tüskékkel tarkított függvény kép -, folyamatos és gyengébb fékezésnél úgy vélem ugyanaz a grafikon alatti terület, csak nincsenek tüskék és egyenletes a felfutása (előbbi példának az átlaga).
    Ebbe belegondoltam a menetszelet, a felni visszahűlését.
    Minimális különbséget okozhat a kritikus hőmérséklet elérése előtti területeken, mikor a fékpofa felületét átjárja a menetszél, mikor elemelkedik a felnitől.
    De ez nem több pár fokos különbségnél, csak kicsivel lehet késleltetni az égést, egy másodperc alatt nem hűl vissza számottevően.

    Szóval egy hosszú lejtőn, ahol fogni kell a bringát, különben elszabadul, teljesen mindegy hogy fékezel, ha túlmelegszik - már pedig túl fog -, akkor vagy megállsz és pihenteted, vagy megégeted. Nincs több lehetőség.
    Én általában nem szoktam megállni. :D De megnézem ki jön le egy 500 méteres lejtőn (ahol 50-100 méteres gurulás után 50 km/h környékén van :P ) megállás és fék égetés nélkül, mondjuk olyan stabil 30 km/h környékével.
    Ez csak autónál működik szvsz, de ott jókora motorfék segít a helyzeten.

    Persze erre lehetne mondani, hogy ki mekkorákat fékez a Pilisben, meg izé, de a közlekedésben én nem a határokon egyensúlyozok.

Aktív témák