Hol késik az Ügyfélkapu 2?

Ahogyan az IT café is többször beszámolt róla, a magyar állam uniós támogatás segítségével belevágott a kormányzati portál felújításába. Ez a projekt több szempontból is kiemelkedő jelentőségű, leginkább azért, mert az e-kormányzat, az e-ügyintézés felé való törekvések egyik kiemelkedő tényezője az, hogy az állampolgárok számára az ügyintézést megkönnyítő szolgáltatás minél magasabb szinten működjék.

Az „Ügyfélkapu” néven ismert szolgáltatással kapcsolatban sajnos az elmúlt egy-két évben igen sok panaszról adhattunk hírt: attól kezdve, hogy a felhasználók számára mindig is nehezen áttekinthető volt a felület,  egészen odáig, hogy a rendszer a megnövekedett igényeket hol üzemeltetői hibák, hol pedig csak elavultsága okán nem volt képes kiszolgálni. Ezért is volt igen örvendetes, hogy az EU-tól sikerül körülbelül ötmilliárd forintnyi támogatást szerezni arra, hogy korszerűsítsük e roppant fontos online adminisztrációs rendszerünket.

Arról még tavaly év végén beszámoltunk, hogy az állami tulajdonban lévő fejlesztő és üzemeltető cég, a Kopint-Datorg Zrt. sajtótájékoztatón közölte: a támogatást eredményesen használták fel, s a kormányzati portált kiszolgáló hardverparkot nemcsak hogy megduplázták, hanem a korábbinál biztonságosabb, megbízhatóbb rendszerbe szervezve üzembe is helyezték. Ugyanekkor elmondták azt is, hogy a kormányzati portál webes szerkezetét és felületét is megújítják, s ez a munka már jórészt el van végezve, a tesztüzemek folynak, és ha némi késéssel is – ez természetes velejárója bizonyos nagy bonyolultságú IT-fejlesztéseknek –, de hamarosan minden magyar állampolgár az új, a régebbinél sokkal felhasználóbarátabb felületen tudja használni az Ügyfélkaput.

Eleinte úgy tűnt, most kivételesen lehet hinni az illetékeseknek, hiszen november utolsó napjaiban beszámolhattunk arról, hogy oktatási céllal elindult egy weboldal, mely az Ügyfélkapu új szerkezetét, megjelenését, működését mutatja be, s az ott látottak alapján elmondhattuk azt, hogy valóban komoly változásról van szó. Ha nem is az IT-innováció csúcsát jelzi az előzetes, de legalább megfelel a mai kor követelményeinek.

Az átadási határidő december elseje volt. A novemberi tájékoztatón a Kopint-Datorg vezetői azt mondták: gyakorlatilag kész vannak, már csak a „resztli” van vissza, a tesztüzem, a minőségbiztosítás stb. Ám e hír írásának időpontja február negyedike, eredményt  viszont nem látunk, így nyugodtan kijelenthetjük: jelentős késésben vannak, mivel a magyarorszag.hu érintett része még mindig a régi rendszerben üzemel.

Ez a lemaradás természetesen már korábban is feltűnt számunkra, ezért január végén megkérdeztük mind a gazdát, a Miniszterelnöki Hivatalt (MeH), mind az üzemeltetőt, a Kopint-Datorg Zrt.-t, hogy mi az oka a késlekedésnek. A MeH azóta sem válaszolt a megkeresésre. A Kopint-Datorgnál január végén azt mondták, hogy épp egy sajtóközleményen dolgoznak, melyben magyarázatot adnak, ám a mai napig ezt sem kaptuk meg. Mai, február 4-ei érdeklődésünkre reggel azt a választ adta a Zrt. sajtósa, hogy egy illetékes még ma tájékoztatást ad. Nem történt meg.

Vagyis most sem tudjuk, mi a helyzet, miért nem üzemel két hónappal az átadási határidő után az „Ügyfélkapu 2”. Meg nem erősített, szóbeszéd szintjén álló információink szerint tavaly decemberben lázas, megfeszített tempójú munka folyt az új portál kialakítása kapcsán, ám ennek eredményeit nem látjuk. Ugyancsak hallomásból tudjuk azt, hogy kétségbeejtő a helyzet a Kopint-Datorg háza táján, mert a látható eredménytelenség akár komoly állami szankciókat is maga után vonhat.

Amit az állampolgár észlelhet: még mindig a régi, korszerűtlen, nehézkes, alig áttekinthető rendszerben kell eligazodnia.

Azóta történt

Előzmények