Elindult (majd leállt) az Ügyfélkapu 2

(Frissítés: Az oldal néhány óra után leállt, jelenleg – 10:24 – nem elérhető. Meg nem erősített információink szerint az átállás mégsem sikerült, s most folyik a régi rendszerre való visszaállítás.

Frissítés2: egy olvasónk, kofy hívta fel rá a figyelmünket, hogy az APEH weboldalán már megjelent egy figyelmeztetés: „Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy a Központi Rendszer (Ügyfélkapu) a régi környezetbe kerül visszaállításra. Becslések szerint az ügyfélkapu délutánra lesz újból elérhető.”

Frissítés3: a Kopint-Datorg Zrt. hivatalos közleménye: „A www.magyarorszag.hu Kormányzati Portálon 2010. március 1-jén az új Portál éles próbaüzeme során fellépő, az egyik alapszoftver nem várt működéséből adódó hiba vizsgálatát az üzemeltető Kopint-Datorg Zrt. gyártói támogatással megkezdte.”

Frissítés4: A kormányzati portál visszaállt a régi szisztémára.)

Tájékoztatást kaptunk arról, hogy a műszaki vizsgálattal párhuzamosan az Kormányzat Informatikai Biztonsági Felügyelő azonnali vizsgálatot indított.  Az új Portál éles próbaüzemének indítása teljes mértékben átláthatóan, dokumentált körülmények között ment végbe, amelyet az üzemeltető által végzett tesztek pozitív eredményei alapján, külső minőségbiztosító és biztonsági szakértő ellenjegyzésével engedélyezett a működtető. Az üzemeltető a hiba észlelését követően azonnal megkezdte a hiba vizsgálatát és javítását, valamint a szabályzatokban foglaltak szerint, a régi Portálra történő visszaállás folyamatát. Az üzemeltető - a működtető Miniszterelnöki Hivatal jóváhagyásával - a hiba javítását követően dönt az új Portálra történő átállás új időpontjáról, amely a hétvégi tesztek eredményei alapján már csak néhány órás leállást jelent a felhasználók számára.

Természetesen továbbra is figyelemmel leszünk arra, hogy a bevallási határnapok körüli időszakban megfelelő időt hagyjunk az új Portál használatára történő felkészülésre. Ennek érdekében a 189-es számon elérhető Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ az elkövetkező napokban és az új Portál indulását követően megerősített ügyfélszolgálattal üzemel.

Kopint-Datorg Zrt., mint a Kormányzati Portál üzemeltetője ezúton is megköszöni a felhasználók türelmét, és elnézést kér mindazoktól, akiket a mai üzemszünet munkájában akadályoz.”

A múlt héten számoltunk be arról, hogy a hét végén frissítés miatt leáll a magyarorszag.hu, s ha nem jön közbe semmi váratlan probléma, hétfőtől új felülettel találkozhatnak a felhasználók. Úgy tűnik, minden rendben zajlott, mivel ma hajnalban, a kitűzött határidőnél hamarabb jelentkezett be a megújult portál.

Aki korábban szánt rá időt, és megnézte a változásokról tájékoztató e-tananyagot, annak nem okoz különösebb meglepetést a változás (az újdonságok bemutatására most létrehoztak egy alapos ismertetőt tartalmazó oldalt). Ahogyan az üzemeltető, a Kopint-Datorg Zrt. szakemberei tavaly óta több fórumon is elmondták, valójában helytelen elnevezés az „Ügyfélkapu 2”, mivel ez csak egy része a kormányzati portálnak – bár valószínűleg a legfontosabb, legtöbbet használt eleme.

Ügyfélkapu

„Az átalakítás célja, hogy az oldal egyszerűbb, áttekinthetőbb formában biztosítsa az elektronikus ügyintézés lehetőségét a több mint 850 ezer regisztrált ügyfél és a további látogatók számára” – fogalmaz az átalakulásról szóló tájékoztató. Első ránézésre ez így is van: a régebbinél sokkal korszerűbb, logikusabb menürendszer, a tájékozódást megkönnyítendő az egyes modulok saját színkóddal rendelkeznek, nagyon sok bevált megoldás került át a közösségi internetezés világából (címkék, index, legtöbbször használt/letöltött/megnézett elemek, keresési tippek stb.). Az eddig monolit tömbként kezelt kormányzati portál a lapcsaláddá alakulás után moduláris felépítésű lett.

Az egyik legfontosabb újítás, hogy az Ügyfélkapu belépési pont helyett valóban „kapuvá” vált, a belépett felhasználó a saját, személyes ügyfélkapujába érkezik, melynek felépítése és működése a már ezernyi helyről ismert netes profilokhoz, személyes postafiókokhoz hasonlít. Óriási előnye ennek a megoldásnak, hogy az ügyfélnek végre nem kell időrabló módon különféle oldalakra ellátogatnia a tárhely- és dokumentumkezelési szolgáltatások eléréséhez., mindent megtalál egy helyen, illetve ide gyűjtheti össze az által gyakran használt szolgáltatásokat. Ez utóbbit segíti az a szintén új elv is, hogy a portál ügyintézési rendszerének alapegysége az „ügy”, vagyis viszonylag egyszerű megtalálni, majd személyes fiókunkhoz fűzni azokat a témákat, az ezekhez kapcsolódó információkat, letölthető anyagokat, amelyekért egyáltalán igénybe vesszük az Ügyfélkaput. (Fontos megjegyezni, hogy a fejlesztők frissítették a Javát, erre külön is felhívják a figyelmet.)

Ma reggel úgy tapasztaltam, apró köhögések vannak még, valószínűleg folyik még a munka, remélhetőleg nap közben, amikor már csak kíváncsiságból is sokan rákattintanak a magyarorszag.hu-ra, ez megszűnik.

A későbbiekben részletesen elemezzük majd a portál tartalmát és működését, egy apróságot azonban már tapasztaltunk így frissiben is a dokumentumfeltöltésnél. Egy ilyen hiba nem igazán elegáns egy kormányzati portál esetében:

Ügyfélkapu

  • Kapcsolódó cégek:
  • NISZ

Azóta történt

Előzmények

  • Frissítés miatt leáll az Ügyfélkapu a hét végén

    Ha minden jól megy, s nem akadnak váratlan problémák, akkor hétfőtől új felületen lesz elérhető a portál, ha nem sikerülne, a régi felület marad tavasz végéig.

  • Jön az Ügyfélkapu 2

    Bár a fejlesztés lezárult, a rendszer tavaly év vége óta kész van, az azonban még sok tényezőn múlik, hogy a megújult portál mikortól működhet élesben.