A böngészőhelyzet fokozódik

A Microsoft tovább veszít népszerűségéből az internetes böngészők piacán – derül ki a legfrissebb felmérésekből. December és január közepe között az Internet Explorer részesedése 1,5 százalékponttal, 90,3 százalékra csökkent, miközben a Mozilla projekt által fejlesztett Firefox 0,9 százalékponttal, 5 százalékra növelte befolyását az internethasználók körében – mutatják a WebSideStory piackutató számai. Az egyéb honlapértelmező szoftverek – mint amilyen az Opera vagy az Apple Safari – szintén népszerűbbek lettek: közel 1 százalékponttal, 2,1 százalékra nőtt piaci részük. A Microsoft böngészőpiaci dominanciája ugyan még nincs veszélyben, de tavaly június óta fokozatosan csökken az Internet Explorert használók aránya, amely akkor még a 95,5 százalék volt.

Hasonló trend olvasható ki egy másik piackutató tavalyi jelentéséből is, noha eltérő számokkal. A OneStat adatai szerint a Microsoft-szoftver része a nettortából májustól novemberig 95 százalékról 88,9 százalékra apadt, miközben a Firefox és egyéb Mozilla fejlesztésű böngészők 5 százalékponttal, 7,4 százalékra növelték sajátjukat.

A váltás legfőbb okaként az Internet Explorer gyakori biztonsági frissítéseit, valamint a rivális termékekben már régóta meglévő funkciók hiányát említik szakértők. Tény ugyanakkor, hogy ez fél évvel ezelőtt még kevés volt a felhasználók áttérítéséhez.

A Firefox 1.0 tíz héttel ezelőtti megjelenése óta nem veszít vonzerejéből: a projekt közleménye szerint eddig 19 milliószor töltötték le a böngészőt. A szoftver hódításának útjában állhat azonban az a nem elhanyagolható tény, hogy léteznek olyan weboldalak – nem is kevés –, melyek csak az Internet Explorerrel működnek együtt teljes mértékben. Ilyen például a Microsoft-frissítések letöltésére szolgáló Windows Update. A nyílt forrású megoldások hívei szerint azonban végül a vállalatoknak és a fejlesztőknek is be kell majd látnia, hogy az egyedi technológiák helyett a standardok támogatása áll az érdekükben.

Azóta történt

Előzmények