Mennyit ér egy vállalati weboldal?

Miért kell mérni?

Ma már nagyon népszerű dolog weboldalt készíteni. A legtöbb cég, amelynek fontos a külső megjelenése, készíttet ma már magának vállalati weboldalt is. A megbízás díja az oldal minőségétől, szolgáltatásaitól és a megbízott megoldásszállító cég imázsától függhet. Emiatt az árak nagyon eltérők lehetnek öt számjegytől egészen a nyolc számjegyig (forintban). Nagyon sok cég esetében azzal, hogy az oldal elkészült, a munka be is fejeződik. Ez nagy hiba, hiszen a látogatók és azok nyomon követése nélkül aligha érhet sokat egy vállalati weboldal. Cikkünkben azt mutatjuk be, hogy milyen statisztikai információk nyerhetők egy weboldal látogatóiról.

Miért szükséges a látogatói forgalom mérése?

A látogatói forgalom visszajelzés az oldal karbantartói és készítői számára arról, hogy az oldal mennyire sikeres. Egy honlap értékét az adja, hogy hány látogatója volt. Egy honlap hiába tökéletes, ha azt senki nem látja. Mindenkinek érdemes a látogatottságot mérni, aki valamilyen módon visszajelzést szeretne kapni honlapja marketing- és értékesítési hatékonyságáról. Egy jó látogatottságmérő szoftver segítségével nemcsak a látogatók számáról kapunk információit, hanem a látogató által bejárt útvonalról is. Ez az információ azt mutatja meg, hogy a látogató milyen sorrendben haladva milyen oldalakat nézett meg. Ezáltal a honlap strukturális szerkezetének értékét is meg tudjuk határozni, kideríthető, hogy a menüpontok felépítése megfelelő-e, az oldal rejtett, strukturális hibái napvilágra kerülhetnek. Egy látogatottságmérő és -elemző szoftver tehát sokféle szolgálatot tehet az adott honlap üzemeltetőjének és karbantartójának.

Milyen információk hasznosak és miért?

A látogatások száma azt jelenti, hogy hány, egymástól elkülöníthető alkalommal nézték meg a weboldalt. A letöltések száma azt jelenti, hogy az adott látogató a látogatás alkalmával hány oldalletöltést kezdeményezett, vagyis hány oldalt nézett meg weblapunkon. Tehát a látogatás az a folyamat, amíg a látogató az oldalunkon tartózkodik, a letöltés pedig tényleges tevékenységének eredménye. A letöltések számából következtethetünk arra, hogy a látogató mennyi időt töltött el weblapunkon. Ha a letöltések száma magas, a látogató valószínűleg több időt töltött el honlapunkon, ha alacsony, akkor csak véletlenül tévedt hozzánk, majd tőlünk azonnal tovább is navigált. A látogatások és a letöltések számát általában adott időszakra vonatkozóan is meg tudjuk nézni: például adott nap, hét, hónap, év, stb. Ennek segítségével figyelemmel tudjuk követni az oldalunk látogatottságának időbeni változását. Mérhetőbbé válik internetes kommunikációk – például egy adott reklámkampány – eredménye.

Vannak olyan rendszerek, amelyek nem csak a letöltések számát adják meg, hanem annál sokkal többet, például megadják a letöltések számát a fő- vagy nyitóoldalra és az aloldalakra vonatkozóan. Néhány rendszernél lehetőség van akár minden egyes oldal letöltési adatait megtudni, ezáltal pontos képet kaphatunk arról, hogy mely oldalak voltak a legnépszerűbbek és mely oldalakat nem nézte meg senki. Az olyan aloldalak, amelyek rendszeresen nulla letöltést produkálnak, strukturális hibát jeleznek, vagyis az aloldal egyszerűen rossz helyen van, nehezen érhető el, vagy menüpontjának semmitmondó neve van. Ezen információk ismeretében az ilyen jellegű hibák javíthatóvá válnak.

Ezt a három információt tehát minden rendszer tudja szolgáltatni. Vannak azonban ezen felül is olyan információk, amelyek fontosak lehetnek az oldal üzemeltetője számára. Ilyen például a látogató által bejárt útvonal vagy a visszatérő látogatók száma. A látogató által bejárt útvonal segítségével meghatározható, hogy a látogató milyen sorrendben haladva jut végig weboldalunkon. Opcionális információ lehet, hogy az egyes aloldalakon a látogató mennyi időt töltött el. Így a kép még árnyaltabb lesz, még több információhoz juthatunk a látogatók szokásairól. A visszatérő látogatók száma utal az oldal tartalmi minőségére. A sok visszatérő látogató elégedett felhasználókat takar, akiknek annyira megtetszett oldalunk, hogy rendszeresen visszatérnek rá. A visszatérő látogatók számát természetesen a weboldal jellege is befolyásolja, egy állandóan frissülő, portál jellegű weboldalon nyilván több lesz a visszatérő vendégek száma, mint egy kereskedelmi jellegű honlapon. Általában az is nyomon követhető, hogy a látogatóink milyen weboldalakról érkeztek (például google.com, media.lap.hu, prohardver.hu stb.). Ez a lehetőség összekapcsolható azzal, hogy megnézzük, hogy aki egy adott keresőből vagy más oldalról érkezett, milyen menüpontokat látogatott meg oldalunkon. Ennek segítségével mérhetővé válik linkkapcsolataink hasznossága.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények